• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsläckare och brandsäkerhet

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Finns det några fakta eller kunskaper om de nya brandsläckarsystemen, som ex även släcker litiumbränder. Det finns ett företag här på HBK Förmåner och ytterligare ett par som annonserar på nätet. Jag har släckt ett par bränder i olika situationer med pulversläckare. Det är effektivt men inomhus blir det jäkligt svårt att få bort pulvret! Kan bara tänka mig vilket helvete det skulle bli i en husbil. Så finns det någorlunda beprövade och säkra alternativ hade det varit underbart!
 
F

F.d. 68090

Guest
Från firexo.com

" © FIREXO 2022
This data specification sheet provides guidance only. It does not represent scientific or professional advice to any recipient or third party reader. Whilst great care has been taken to compile accurate data herein, FIREXO does not accept any responsibility or legal liability for any errors or omissions"
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tillskrev Räddningstjänsten Syd, ang deras syn på effektiviteten i de olika alternativa släckarna: Jag skrev så här:

"Jag har kört runt i drygt 35 år med olika campingfordon. Husvagnar och husbilar. Har alltid haft en 2 kg pulversläckare med oss. Använt den en gång vid en totalbrand i en grannes husvagn i Kroatien med gott resultat. Har som pensionerad polis också använt pulversläckare här hemma vid några tillfällen. Rätt använd är den väldigt effektiv. Men använd inomhus, vid mindre bränder, ställer den till stor skada. I ett campingfordon är det troligen skroten som gäller efter att man släckt med pulversläckare.

Så nu har vi, förutom vår 2 kg pulversläckare för ”worst case”, och den obligatoriska brandfilten, också ett släckspray från Biltema och 2 st 500 g Firexosläckar. Tanken är att använda de sistnämda vid mindre bränder.

Ser de officiella rekommendationerna från Räddningstjänsten för pulversläckare, vilka är väldigt effektiva för de flesta bränder, men lämnar som sagt en kraftig förödelse efter sig. Men hur ser Räddningstjänsten på de här alternativa släckarna: Firexo, Maus, släcksprayer, AVD, mm, som inte lämnar så stora rester efter sig. Vad är vettigt att stoppa in i sin husbil egentligen?"

Jag fick först det här väldigt officiella svaret!

"Man kan alltid diskutera om vad är förnuftig och mindre förnuftig när det gäller val av brandsläckare men vi som myndighet rekommenderar alltid pulversläckare trots förödelsen efter släckning."

Jag köpte inte ett så torftigt myndighetssvar utan replikerade:

"Hej XX och tack för svar.

Ska jag tolka ditt svar som om att de andra alternativen är värdelösa? Jag ser inte dem som ersättare för pulver. Pulver är definitivt lösningen vid worst case. Nu är ju inte alla bränder worst case, då är det ju synd att släckaren ska bli worst case. Finns det några tester av de alternativa släckarna? Bedriver Räddningstjänsten några tester av alternativen?"

....får svaret:

"Hej Igen Krister,

Du ska inte tolka mitt svar som att de andra alternativen är värdelösa, än som att jag svarar som myndighetsperson det myndigheten rekommenderar. De flesta av de andra alternativen är säkert bra och jag som privatperson kan överväga att välja några av dem, men jag inte får peka ut på några pga. olovlig marknadsföring."

Ren jävla feghet! Myndighetsdravel. Som gammal myndighetsperson själv blir jag väldigt frustrerad över att man så benhårt håller fast vid en 20 år gammal policy, trots att det hänt mycket på marknaden. Det säkra före det oprövade, då kan vi inte få kritik.... Sedan "olovlig marknadsföring", vilket bullshit.

Men jag gräver vidare!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bra att det finns de som vågar testa. Ser dock inte att "praktiskt båtägande" använder Maus-släckaren optimalt. Här ska man inte krypa in på branden, utan Maus släcker genom att ta bort syret. Säkert betydligt effektivare om man lägger på ovanifrån för att kväva branden. Maus blir säkerligen också betydligt effektivare inomhus!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Att det ska vara så förbannat svårt att få nyanserande resultat angående brandsläckare i fritidsfordon. Räddningstjänsten vågar inte frångå den officiella inställningen att pulversläckare är svaret. Pulver är effektivt, absolut! Men använt på en mindre brand riskerar pulvret att ställa till med betydligt större skada än branden. Sedan att använda pulversläckare i ett begränsat utrymme, som i en husbil, innebär att sikten direkt försvinner. Jag har släckt med pulversläckare i ett trapphus. Redan där blev det problem med sikten. Brinner det fortfarande eller inte? Absolut är pulversläckaren effektivast vid en riktig "det går åt helvetebrand". Men att ha alternativ kan inte vara fel. Jag lutar åt att ha två stycken 0,5 kg Firexo släckare i bilen. En bak mellan sängarna och en fram. Dessutom givetvis brandfilt och ett släckspray. Men jag är på väg att skippa pulversläckaren helt och hållet. Jag har googlat internationella tester av brandsläckare och imponeras av av Firexo! Funderar faktiskt på att ersätta 6 kg pulversläckaren hemma mot en dito Firexo! Sedan godkänner inte hemförsäkringen Firexo, men då får väl pulversläckaren stå kvar! Försäkringsbolaget ställer dock inte upp och sanerar efter pulversläckaren. Men fortsättning följer.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej. Kolsyresläckare är speciellt bra till att släcka elsystem mm, lämnar inga rester att sanera. mvh. Rolf.
Jag har beställt hem en Firemill. Den laddas med en vanlig kolsyrepatron, typ "Soda Stream". Det innebär att man kan testa den och sedan bara byta flaska. Blev imponerad av deras hemsida. Där man också kör ett antal tester. Det är en svensk uppfinning!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Aftonbladet (räddningstjänsten)gjorde en test på brandsläckare. Firemill fick 1+, den var så gott som värdelös.
Ok, bra uppsnappat. Måste läsa den med, du råkar inte ha en länk.

Kollade lite filmer på youtube, och där verkar det ändå funka (för det den är tänkt till).

Ska bli intressant att testa själv. 29kr/patron brukar man kunna fylla på för, och släckaren kostade 630kr.
Inte så farligt för att stilla min nyfikenhet :)

/ Peter
 

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
91
Kommun
Hudiksvall
Ok, bra uppsnappat. Måste läsa den med, du råkar inte ha en länk.

Kollade lite filmer på youtube, och där verkar det ändå funka (för det den är tänkt till).

Ska bli intressant att testa själv. 29kr/patron brukar man kunna fylla på för, och släckaren kostade 630kr.
Inte så farligt för att stilla min nyfikenhet :)

/ Peter
Sök på brandsläckare på Aftonbladet, men den ligger förmodligen bakom en betalvägg. Artikeln är publicerad den 24/5 det var tydligen Praktiskt båtägande som hade gjort testen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fem brandsläckare underkända i test – en brann upp

Jag har läst Praktiskt Båtägandes test. Är inte särskilt imponerad. Samma släckteknik oavsett om det är pulver eller annan teknik. Ska du ha en släckare som klarar det mesta, ska du självklart ha en 2 kg pulversläckare. Men släcker du med den inne i en husbils, försvinner sikten totalt, det blir svårt att andas och det blir otroligt svårt att sanera bilen. Kan kanske behöva skrotas! Men håller det på att gå åt helvete är pulver säkert. Men för mindre bränder finns andra alternativ. Ex är Firemill tydliga med att den är effektiv vid mindre bränder OCH att du alltis ska ha en kraftigare släckare i beredskap. Firemill är särskilt effektivt vid bränder i el- och elektronikanläggningar. Kolsyret lämna inga skadliga rester. Brinner det i ett litet Litiumbatteri så är Firexo bra. Deras halvkilossläckare har jag 2 st av i husbilen. Däremot finns risk att skummet kan förstöra elektronik, men Firexo är den enda släckaren som sägs kunna släcka allt och i övrigt lämna ganska lite rester efter sig. Sedan sågar Praktiskt Båtägande Maus, men man ser att de försöker släcka som om Maus vore en pulversläckare, dvs de angriper brandhärden ganska nära, från basen. Maus tar dock bort syret och ska läggas som ett lock över branden, precis som en del andra alternativ. Maus har vid andra tester visat sig väldigt effektivt. Det tar dock bort syret, så konsekvenserna i en husbil kanske inte blir så roliga. Fast hålla andan i 20-30 sekunder fixar väl de flesta. Det som inte går att släcka på 20-30 sekunder i en husbil kräver en 2 kg pulversläckare, eller en dito stor skumsläckare, som Firexo! Slutligen ger Praktisk Båtägande 5 av 5 för en pyts vatten! Känns inte så proffsigt!
 
Toppen