• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brandsläckare och brandsäkerhet

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Finns det några fakta eller kunskaper om de nya brandsläckarsystemen, som ex även släcker litiumbränder. Det finns ett företag här på HBK Förmåner och ytterligare ett par som annonserar på nätet. Jag har släckt ett par bränder i olika situationer med pulversläckare. Det är effektivt men inomhus blir det jäkligt svårt att få bort pulvret! Kan bara tänka mig vilket helvete det skulle bli i en husbil. Så finns det någorlunda beprövade och säkra alternativ hade det varit underbart!
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag har en MiniMaus (som verkligen är liten) som tar bort allt syre i bilen. Vad jag kan se blockerar en AVD-släckare syretillförseln genom att täcka med speciella partiklar. En MiniMaus är partikelfri, vilket jag tycker är en fördel, men den kyler inte brandhärden. Sen vilken som faktiskt släcker ett lithiumbatteri bäst känner jag inte till. Med en MiniMaus behöver alla lämna bilen, för utan syre kan man inte andas.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ett lithiumbatteri är inte bara att få släckt men en brandfilt är bra att ha man kanske kan använda den för att få ut batteriet och låta skiten brinna ute i det fria
Det går väl ann så länge du inte har kopplat in batteriet, men är det inkopplad då kan du nog glömma att få ut det....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Bra synpunkter och diskussioner. Det här ska vi fortsätta att ventilera! Nu är det inte i första hand litium-bodelsbatterier, som oftast är ett LiFePo4, som jag tänker på. De har inte alls samma karaktär eller samma brandrisk som elbilsbatterier eller de litiumbatterier vi har i våra vardagliga prylar. Telefoner, paddor, elcyklar, mm. Bara jag och hustrun har med oss 2 iPhone, 2 surfplattor, 1 dator och 2 elcyklar. Börjar något av dessa batterier brinna gäller det att släcka kvickt för att inte få en okontrollerad spridning, för att inte tala om den giftiga röken.
Intressant reflektion om mini-Maus, som jag också kikar på. Den tar bort syret, men det verkar också som att den inte går att stänga av när den väl aktiverats. Släckta litiumbatterier har tydligen en jäkla förmåga att återantända. Då skulle man vilja ha kvar lite "krut" i släckaren . Har också sneglat på Firexo. Också en liten släckare som sägs kunna släcka det mesta. Känns som ett mellanting mellan släckspray och kolsyresläckare. En brandfilt är en självklarhet och kanske en pulversläckare också om det är på väg att gå åt helvete på riktigt. Men kom igen! Alla tankar och synpunkter ventilerar vi. Det här är en stor gemensam angelägenhet! Men trots lite katastrofsnack och ett visst kristänk, önskar jag en trevlig helg! =)
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Inlägg i debatten, har själv 2 Maus i husbilen, men den får dåligt resultat i den här testen av olika släckare från Praktiskt båtägande

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hur man ska släcka en brand med en brandsläckare är inget jag brukar gå och tänka på.
Frågan är då, är jag ensam om det. Jag tror inte det.
Just den frågan kanske kan vara bra att diskutera. Hur ska man handhava en brandsläckare på bästa sätt om det väl brinner. Och även var den bör vara placerad.

Behöver alla i bilen kunna använda en brandsläckare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Inlägg i debatten, har själv 2 Maus i husbilen, men den får dåligt resultat i den här testen av olika släckare från Praktiskt båtägande

Jag har också sett det testet. Jag tycker det är direkt dåligt. De kryper in på branden med Maussläckaren. Så jobbar man med konventionella släckare som pulver och vissa sprayer. Man angriper eldhärden fån basen. Maus ska användas på någon meters distans. Den tar bort syret och lägger sig då som ett lock över branden. Maus är en beprövad och bra släckare. Man ska dock beakta att den jobbar med att ta bort syret och den verkar inte gå att stänga av utan måste tömmas.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
När det gäller småprylar med Lithiumbatterier och brand, mitt förslag är att inte alls tänka på att släcka en eventuell brand i dessa saker.

Tänk i stället på hur du snabbast möjligt kan kasta ut dom.
Absolut om du sitter och ser dem börja brinna. Problemet är att om du vaknar av brandvarnaren, då har kanske branden redan hunnit sprida sig till omkringliggande ytor. Sedan är det inte enbart litiumbränderna jag vill kunna bekämpa. Jag vill ha en bra generell brandsäkerhet .
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur man ska släcka en brand med en brandsläckare är inget jag brukar gå och tänka på.
Frågan är då, är jag ensam om det. Jag tror inte det.
Just den frågan kanske kan vara bra att diskutera. Hur ska man handhava en brandsläckare på bästa sätt om det väl brinner. Och även var den bör vara placerad.

Behöver alla i bilen kunna använda en brandsläckare.
Bra reflektioner. De lokala räddningstjänsterna brukar anordna släckkurser. De är riktigt bra! Det finns inget generellt sätt att angripa en brand. Det beror på vad som brinner och vad du har att släcka med. Sedan är det definitivt en styrka om alla kan använda den eller de släckare man har. Jag vill absolut inte skrämma upp någon eller skapa en katastrofstämning, men samtidigt blir det mindre dramatiskt om man har bra grejor och vet hur de ska användas. Det skapar trygghet.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur man ska släcka en brand med en brandsläckare är inget jag brukar gå och tänka på.
Frågan är då, är jag ensam om det. Jag tror inte det.
Just den frågan kanske kan vara bra att diskutera. Hur ska man handhava en brandsläckare på bästa sätt om det väl brinner. Och även var den bör vara placerad.

Behöver alla i bilen kunna använda en brandsläckare.
Fan Herbert! Det var ditt tusende inlägg! =) Kanske lite skumpa!?
 
Toppen