• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brandsäkerhet

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2027
Många av våra husbilar blir allt mer ”teknik intensiva”. Jag har brand- och gasvarnare som larmar men tänker att det är bra att tänka proaktivt och något som även kan släcka, förutom de två brandsläckare som finns i husbilen. Jag har två teknik intensiva platser i mitt mellangolv och tänkte där installera en sådan, MAUS Stixx PRO, på vardera ställe. Någon som har erfarenhet av denna brandsläckningspryl?, se MAUS Stixx Pro Home - Automatisk brandskyddsenhet - MAUS®️ Fire Safety för mer information. Känns som om jag kan sova lite tryggare

Jag har beställt en Firemill Original släckare som komplement för att experimentera lite med, jag tycker att konceptet verkar vettigt.
Dels går den att reglera, och genom att man kan byta patron kan man på ett enkelt och billigt sätt testa och experimentera lite.
jag kommer att fixa ett par lämpliga bränder och göra släckningsförsök för att få grepp om kapacitet och hantering.
Glömde, tack för tipset Peter K! :)

Den är smidig på små bränder.
CO2 tar primärt bort syret och släcker, sekundärt kyler det, men då får man inte snåla när man ska kyla.
Brand i "normala" (ej oxiderande) ämnen behöver bara ett av de tre kraven bränsle,värme,syre saknas.

Detta klipp demonstrerar detta rätt bra

Särskilt killar..... skrev jag... den här killen kommer att bli mycket aktiv på HBK forum när han blivit 65 år gammal och köpt sin första husbil. Riktigt vad han ville bevisa var ganska oklart... det viktigaste tycks va att ha kul...o så är det nog...så ha kul...

Tillbaka
Toppen