• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brandsäkerhet

CeGeT

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
14749
Medlemskap
2027
Många av våra husbilar blir allt mer ”teknik intensiva”. Jag har brand- och gasvarnare som larmar men tänker att det är bra att tänka proaktivt och något som även kan släcka, förutom de två brandsläckare som finns i husbilen. Jag har två teknik intensiva platser i mitt mellangolv och tänkte där installera en sådan, MAUS Stixx PRO, på vardera ställe. Någon som har erfarenhet av denna brandsläckningspryl?, se MAUS Stixx Pro Home - Automatisk brandskyddsenhet - MAUS®️ Fire Safety för mer information. Känns som om jag kan sova lite tryggare

Hej. Vi har en i utrymmet för batteri och EBL, övanför kylen, i utrymmet för gasolen och det är för oss en lite tryggare lösning med just denna typ. Tycker det är en bra lösning förutom släckare av samma märke, brandfilt och en varnare på innertak.
/Ronny

Många av våra husbilar blir allt mer ”teknik intensiva”. Jag har brand- och gasvarnare som larmar men tänker att det är bra att tänka proaktivt och något som även kan släcka, förutom de två brandsläckare som finns i husbilen. Jag har två teknik intensiva platser i mitt mellangolv och tänkte där installera en sådan, MAUS Stixx PRO, på vardera ställe. Någon som har erfarenhet av denna brandsläckningspryl?, se MAUS Stixx Pro Home - Automatisk brandskyddsenhet - MAUS®️ Fire Safety för mer information. Känns som om jag kan sova lite tryggare
Leva med husbil har gjort en Youtube film om just MAUS olika släckare

För er som inte orkar scrolla igenom texten.
Nej, lägg pengar på bra brandvarnare så ni hinner ut ur bilen, samt naturligtvis en godkänd släckare.

MAUS​

En innovativ lösning där man gissningsvis säljer mycket på designen och att släckaren är så liten att den ryms överallt. Släcker med kaliumbaserad rök som inte lämnar några rester. På själva släckaren står det inget om att den ska klara bränder i klass A. Men på hemsidan skriver man att den ska motsvara ett halvt kilo pulver, släcka alla typer av bränder i initialskedet och att man på en armslängd ska kunna bekämpa vilken brand som helst. Och det snabbt! Den är inte klassad på något sätt som visar att den skulle klara standarden för brandsläckare. Ska vara klassad av Rina i Italien. Men tyvärr inte enligt standarden. Rina har klassat för 8, standarden för brandsläckare börjar på 21! Effekten ska inte ska vara större än ett halvkilo pulver, men någon liten branddämpning borde väl ske? Effekten uteblir dock helt. Testet på vår utspillda bensin blir inte ett spår bättre, vi lyckas jaga runt lågorna lite men elden slocknar inte. Det är bara att inse att den här typen av släckare gör sig bäst i ett slutet utrymme, där röken kan lägga sig. Det krävs nog övning för att veta vilken typ av bränder där det är läge att börja med MAUS.

Betyg: 1/5

Ja nu drar diskussionen iväg igen. Naturligtvis ska man ha brandvarnare, brandsläckare och filt mm. Det jag nämnde är att ha en trygghet i form av ”släckare”, Maus Stixx Pro vid teknikintensiva utrymmen som man inte alltid har koll på. Brand går så otroligt fort och rätt brandredskap ska användas för rätt sak.

Jag använder Firexo brandsläckare i husbilen, fungerar på allt samt testad av svenska RISE med gott resultat.
Alla klasser. Lämnar ingen pulver efter sig.

Har du sett vad en pulversläckare åstadkommer när den används. Det är mycket svårt att sanera efteråt!
Jo det är svårt men brandförsäkringen ingår en sådan sanering. Inget man behöver göra själv... Det finns sätt och metoder att sanera efteråt när man använt en pulversläckare eller skumsläckare.

Utan pulversläckare så kanske hela husbilen, lägenheten,villan eller vad det nu är brinner upp.

Ska du försäkra en sportbil så är krav på brandsläckare i bilen. Så försäkringsbolaget sanerar gladeligen ett objekt som inte brunnit upp.

Jo det är svårt men brandförsäkringen ingår en sådan sanering. Inget man behöver göra själv... Det finns sätt och metoder att sanera efteråt när man använt en pulversläckare eller skumsläckare.

Utan pulversläckare så kanske hela husbilen, lägenheten,villan eller vad det nu är brinner upp.

Ska du försäkra en sportbil så är krav på brandsläckare i bilen. Så försäkringsbolaget sanerar gladeligen ett objekt som inte brunnit upp.
Har du varit med om att sanera något inomhus där man har använt en pulversläckare? Jag skulle nog säga att man behöver byta hela inredningen i en husbil, om det alls går. Jag anser att Maus och liknande har sitt berättigande inomhus vid små bränder om man är snabb, då kan det gå att rädda bilen eller annat inomhus. Jag ser det som att i Aftonbladets test användes den typen av släckare helt fel, därav resultatet.
Helst skulle man ha Halonsläckare till bränder inomhus, med de är förbjudna sedan många år, de släcker bara elden utan några övriga skador alls.
Tyvärr skadar Halon ozonskiktet, därav förbudet.

Senast ändrad:
Har du varit med om att sanera något inomhus där man har använt en pulversläckare? Jag skulle nog säga att man behöver byta hela inredningen i en husbil, om det alls går. Jag anser att Maus och liknande har sitt berättigande inomhus vid små bränder om man är snabb, då kan det gå att rädda bilen eller annat inomhus. Jag ser det som att i Aftonbladets test användes den typen av släckare helt fel, därav resultatet.
Helst skulle man ha Halonsläckare till bränder inomhus, med de är förbjudna sedan många år, de släckter bara elden utan några övriga skador alls.
Tyvärr skadar Halon ozonskiktet, därav förbudet.
Har du vart med och sanerat inomhus där man inte släckt branden.... är då min motfråga.

Tror du det är lättare och bättre?

Som sagt. Försäkringsbolaget ansvarar för detta så det är inget jag behöver göra.

Senast ändrad:
Du har bara citerat en del av texten jag skrev. Då blir det taget ur sitt sammanhang och det är inte snällt.

Läs hela så förstår du nog... + läs länken om sanering pulversläckare. Det går fint men kräver jobb... som du inte behöver göra. Försäkringsbolaget fixar det.

Over and out från min sida för vidare inlägg...

Senast ändrad:
Har du sett vad en pulversläckare åstadkommer när den används. Det är mycket svårt att sanera efteråt!
Jag har sett vad resultatet blir efter en pulversläckare men det fungerar alternativet med en värdelös släckare som inte fungerar ger inget sanerings behov då det inte finns något kvar att sanera. Det spelar ingen roll hur vältaliga försäljare på mässor är då verkligheten oftast är öppen eld som inte går att släcka med små leksaks släckare. (Ps jag har erfarenhet som brandman under mitt yrkesliv.)

Vi hade en bra och ganska omfattande diskussion om bränder och brandsläckare i tråden nedan, 2023. Tycker det mesta där fortfarande är aktuellt!

Kolsyresläckare är det bästa tycker jag.
Släcker bra och lämnar inga rester efter sig.

Tröskeln blir låg att använda den.
Nackdel att den är tung, men men, inget är gratis.

Instämmer till 100%

Jag har släckt en hel del bränder i mitt arbetsliv, och min absoluta favorit är kolsyresläckare, har aldrig misslyckats att släcka en brand med kolsyra, efter det kommer vatten, om det inte är en elbrand.
Kolsyra är även perfekt att kyla med.
Jag har en Original Firemill i husbilen som jag aldrig skulle tveka att använda, däremot pulversläckaren skulle jag tänka mej för en gång att använda inomhus.

Ett tips till er som har pulversläckare i husbilen.
Ta loss släckaren iallafall en gång om året och vänd o skaka den, pulvret packas vid färd och till slut kan släckaren fallera pga för hårt packat släckmaterial.

Tillbaka
Toppen