• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra tablet?

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Är I-pads så strömkrävande?

Jag undrar, för min Samsung platta håller jag på 100% hela dagen med inkopplad USB från bilen.
Jag använder Cygic och Victron appen hela tiden.
Ja.
Ipad sjunde generationen. Google Maps igång från morgon till kväll, flera dagar i sträck. Fulladdad på morgonen, USB laddning under dagen. Stängde av Google Maps under raster o luncher, då återhämtade batteriet sig snabbare. Det verkar som om GPS funktionen är mest strömkrävande, vid xtremanvändning.
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Vi köpte en ny Ipad mini Pro. Eftersom den ska användas 365 dagar om året till allt.
Vi kände så att vi inte ville "binda" kapital för några dagar om året i en maskin, utan istället vill nyttja den ofta. Då var valet lätt. Vi nyttjar Google maps, eftersom den har realtidsuppdatering av trafik.
Copilot appen är också bra.
Har även gammal Garmin 765t som tuffar på fortfarande med livstid kartuppdatering. Men den är seg som kola.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har du en Androidstereo kan du väl lägga in en webläsare t.ex Chrome.
Sen väljer du destination från hbk-listan och där väljer du vilken nav.app. som ska vägleda dej till dit mål.
Japp, kör precis så men saknar ändå POI-funktionen där man kan se platser dyka upp på kartan lite längre fram när man är ute och kör :)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Samsung Galaxy TAB A. Laddas med USB. Ljusstark o strömsnål.
 

Rindi

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28187
Medlemskap
2024
Kanske inte svar på ursprungsfrågan, men i år så skaffade jag en hållare till min iPhone som jag kan sätta i övre fläktgallret jämte dokumenthållaren i en husbil på ducato-plattformen. Det är en magnethållare som även laddar, så det är smidigt att sätta dit och ta bort telefonen. På telefonen kör jag Apple kartor och i dokumenthållaren har jag en Garmin 780 Camper. Jag har varit lite missnöjd med Garmin, då jag inte tycker den har jättebra trafikvarning och kan ge lite konstiga rutter ibland. Så nu under sommarsemestern, där vi åkte både i Sverige och utomlands, så körde jag med båda parallellt. Om de diffade så lärde jag mig rätt snart att alltid lita på Apple kartor. Fördelen med Garmin är att den visar hastighet, gällande hastighetsgräns (oftast rätt), lite tydligare guidning genom filbyten och man kan välja att den även ska visa vad som kommer framför i rutten. Smidigt i exempelvis Tyskland när man vill veta när nästa rastplats kommer. Så de kompletterar varandra bra; dessutom har vi backkameran i Garmin via en Garmin bc40, vilket funkar förvånansvärt bra. Men som sagt, när det gäller rutten så litar jag mycket mer på telefonen än GPSen.
Varför inte använda Waze i din iPhone? Då har du filbyten/hastighet/gällande hastighet och fördelen att den uppdateras varje sekund...
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Har Garmin 780 Camper, den funkar normalt sett väldigt bra men någon gång emellanåt får den ett tuppjuck och leder en på konstiga långa omvägar. Oftast beroende på vägarbeten på rutten. Bytte bil i år och har nu en Pioneer multimediastereo med stöd för CarPlay. Kommer att använda den som ”second opinion”, men i huvudsak köra via Garmin eftersom jag programmerat den med min husbils vikt och mått. Vill inte bli ståendes framför en bro med max 3,5 ton och absolut inte framför en viadukt med maxhöjd 2,5 m :confused: Det är risker man får ta med Apple kartor och Google Maps.
Eftersom jag har Sygic i min iPhone så kan jag också välja den som ”second opinion”.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har då tvärtom börjat använda min Garmin allt mindre, vägvalen är långtifrån optimala , ibland stora omvägar trots alla inställningar är rätt, höjd/ vikt begränsningar kan man inte lita på helt,ibland hamnar man fel ändå.
Kör Waze och Sygic istället.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har då tvärtom börjat använda min Garmin allt mindre, vägvalen är långtifrån optimala , ibland stora omvägar trots alla inställningar är rätt, höjd/ vikt begränsningar kan man inte lita på helt,ibland hamnar man fel ändå.
Kör Waze och Sygic istället.

Stäng av höjd och viktangivelserna så fungerar alla navigatorer bättre, förmodligen är de uppgifterna i kartmaterialet måttligt exakta och det är därför det blir en del konstiga vägval ibland.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Stäng av höjd och viktangivelserna så fungerar alla navigatorer bättre, förmodligen är de uppgifterna i kartmaterialet måttligt exakta och det är därför det blir en del konstiga vägval ibland.
Jag har satt vikt <3,5ton på min Garmin, annars blir man lotsad förbi många stadskärnor, samhällen m.m.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.251
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag upplever att Sygic tar bra hänsyn till mina inställningar.
Däremot så håller jag med om att navigeringen ibland blir fel.
Detta kan kanske bero på att jag inte köpt kartuppdateringar sedan de inkluderade tre åren gått ut.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Stäng av höjd och viktangivelserna så fungerar alla navigatorer bättre, förmodligen är de uppgifterna i kartmaterialet måttligt exakta och det är därför det blir en del konstiga vägval ibland.
Dom funktionerna som vikt/höjd har jag avstängda sedan länge,annars blir det som du säger ännu värre omvägar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Delar uppfattning om höjd/vikt/längd angivelserna. Känns som om applikationerna ibland slår knut på sig själv! Har idag helt skippat Sygic Truck & Caravan till förmån för vanliga Sygic. Sedan är jag skeptisk till Google Maps. Kartorna och vägförhållande är alltid uppdaterade men jag litar inte på deras väghänvisningar vid de längre rutterna. Funkar bra i tätort. Kör idag bilens inbyggda Blaupunkt med uppdaterade TomTom kartor, tillsammans med Sygic i min gamla Samsung Galaxy Tab S. Alltid i kombination med ett bra fysiskt kartmaterial. Men eftersom jag är en uttalad prylbög tar jag gärna alternativ! :)
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Delar uppfattning om höjd/vikt/längd angivelserna. Känns som om applikationerna ibland slår knut på sig själv! Har idag helt skippat Sygic Truck & Caravan till förmån för vanliga Sygic. Sedan är jag skeptisk till Google Maps. Kartorna och vägförhållande är alltid uppdaterade men jag litar inte på deras väghänvisningar vid de längre rutterna. Funkar bra i tätort. Kör idag bilens inbyggda Blaupunkt med uppdaterade TomTom kartor, tillsammans med Sygic i min gamla Samsung Galaxy Tab S. Alltid i kombination med ett bra fysiskt kartmaterial. Men eftersom jag är en uttalad prylbög tar jag gärna alternativ! :)
Vi har kört med Google maps sedan 2012, när vi tröttnade på vår Pioneer som sitter monterad i bilen.
Maps har tagit oss fram dit vi vill alltid, och inga uppdateringar, om dirigering vid större vägarbeten.
Vi kör den endast genom luren, funkar utmärkt för oss.
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Om man har uppkoppling är Google Maps bra tycker jag.
I min Androidstereo växlar jag mellan Google Maps och Sygic.
Tycker Sygic funkar bra på landsväg (brafartkameravarning bla) och Gmaps bra i större städer.

Synd bara att Sygic inte längre stöder import av poi:s så man kan inte importera tex Husbilsklubbens platser.
Så man får köra husbilskartan parallellt i webbläsaren och från den välja att navigera med Sygic om man ska till en plats.
Om ni använder CamperContact eller Park4night importerar Sygic det ni söker efter med ett knapptryck.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68
Toppen