• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra tablet?

Draget

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28831
Medlemskap
2024
Försöker hitta en bra läsplatta med starkt ljus och bra volym som navigering. Har nu en IPad som har några år på nacken och kanske inte riktigt uppfyller kraven…suveränt med hållaren i bilen och ex Google Maps.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har samma behov av en platta för navigering.
För att navigering skall funka bra, måste plattan ha ett "GPS" chip.
De "billiga" I-pads har inte detta!

Jag använder en Android platta från Samsung, märket jag har haft i 10 talet år.

Här är exempel på olika specar som fyller dina krav. Behöver du SIM kort eller ej, prisskillnad.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag gillar egentligen Apple. Jag och hustrun har både iPhones och iPads. Har en iPad mini som 2:a navigator i husbilen. Mycket nöjd. I somras dog dock iPaden på utresan till Kroatien. Jag har också en Android. En Samsung Galaxy Tab S2, som jag faktiskt fått i gåva för en herrans massa år sedan men mest läst i. Har en ljus och bra skärm. Nu fick den rycka in som navigator. Jag blev imponerad av ljus och skärpa i skärmen, även när solen lyser in. Den är snabbare än den nyare iPad mini och har dessutom extern kortlagringsplats! Den drar ganska mycket ström och kräver en särskild Samsung 12 V laddare i bilen. Men när den får som den vill, så är den trots sin ålder min nya favorit som komplement till bilens inbyggda Blaupunktsystem. Kör Sygic i Samsungen. Så när Sygic i Samsung och TomTom i Blaupunkt är överens, då är det lugnt!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
S2, rena antikviteten, jag har en S7 och den har redan nåt år på nacken, men kvick o bra.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om budgeten är tajt så skulle nog en Samsung Galaxy Tab A8 kunna funka fint också.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Och vilken navigator-app skall man då köra i sin Androidplatta?
Jag kör Wase och Sygic i min Ipad.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Om man har uppkoppling är Google Maps bra tycker jag.
I min Androidstereo växlar jag mellan Google Maps och Sygic.
Tycker Sygic funkar bra på landsväg (brafartkameravarning bla) och Gmaps bra i större städer.

Synd bara att Sygic inte längre stöder import av poi:s så man kan inte importera tex Husbilsklubbens platser.
Så man får köra husbilskartan parallellt i webbläsaren och från den välja att navigera med Sygic om man ska till en plats.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi använder den inbyggda gps i husbilen när vi planerar rutt. När man skall kort bit i en stad eller liknade använder vi google maps med hjälp av android auto. Går fort att med google bara be henne kör till tex lidl
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Vi kör Sygic truck & caravan sedan vi började åka husbil. Kan ställa in storlek på husbilen vilket gör vi inte hamnar mitt i ett majsfält
Dock går den bananas någon gång per år, men shit happend!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi kör Sygic truck & caravan sedan vi började åka husbil. Kan ställa in storlek på husbilen vilket gör vi inte hamnar mitt i ett majsfält
Dock går den bananas någon gång per år, men shit happend!
Körde också Truck & Caravan när vi hade husvagn. Men har nu gått tillbaka till vanliga Sygic. Känns helt enkelt stabilare. Dessutom funkar den med Apple CarPlay, vilket Truck & Caravan inte gör.
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Kanske inte svar på ursprungsfrågan, men i år så skaffade jag en hållare till min iPhone som jag kan sätta i övre fläktgallret jämte dokumenthållaren i en husbil på ducato-plattformen. Det är en magnethållare som även laddar, så det är smidigt att sätta dit och ta bort telefonen. På telefonen kör jag Apple kartor och i dokumenthållaren har jag en Garmin 780 Camper. Jag har varit lite missnöjd med Garmin, då jag inte tycker den har jättebra trafikvarning och kan ge lite konstiga rutter ibland. Så nu under sommarsemestern, där vi åkte både i Sverige och utomlands, så körde jag med båda parallellt. Om de diffade så lärde jag mig rätt snart att alltid lita på Apple kartor. Fördelen med Garmin är att den visar hastighet, gällande hastighetsgräns (oftast rätt), lite tydligare guidning genom filbyten och man kan välja att den även ska visa vad som kommer framför i rutten. Smidigt i exempelvis Tyskland när man vill veta när nästa rastplats kommer. Så de kompletterar varandra bra; dessutom har vi backkameran i Garmin via en Garmin bc40, vilket funkar förvånansvärt bra. Men som sagt, när det gäller rutten så litar jag mycket mer på telefonen än GPSen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag körde med platta o Google mål genom Europa förra året. Det var ett stort misstag. Nu har jag återgått till en GPS igen, denna gång Garmin
Ja, man är väl inte sämre karl än att man kan ändra sig… även jag har ändrat mig.

Efter många år med diverse burkar så blev jag en hängiven användare av plattor. Stor skärm, realtidsuppdaterade kartor och mycket enkelt med appar o övrig information. En iPad med stor skärm var perfekt. Men för varje år så var de mer strömkrävande. Förra vintern blev det Spanien t/r. Dag efter dag med hög förbrukning och yttre spänning. Använde alla möjliga knep med en powerbank i serie etc. Svor till på hemvägen och vi bestämde oss för att prova en fast navigator, igen.

Det blev en Garmin 1090. Jösses så bra den är. Paddans alla fördelar men försumbar strömförbrukning. Sitter fast med en magnet så lätt ta med in. Eget batteri som räcker för lite ruttplanering etc. Synnerligen enkelt med kartuppdateringar via nätet.

Sista vintern blev det Grekland och sydligaste Peloponessos. Ojoj, en sån positiv upplevelse med den nya navigatorn. De funktioner vi värdesatte i Plattan var inbyggda och mycket bättre i Garmin-navigatorn
Så vilken platta är bäst? Idag räknar jag nog Garmin 1090 till ”familjen plattor” och då är mitt svar enkelt.

Allr förändras och utvecklas, tack o lov även vi användare.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi har en android-stereo där vi på en och samma enhet kan växla mellan Sygic (som har bra offlinestöd, fartkameravarningar mm för landsvägen) och Google maps (som vi tycker är bättre i större städer när man letar mer specifika resmål).

Det vi saknar med denna kombo är att varken Sygic eller Gmaps har något stöd för att hantare egna POI:s (från husbilsklubbens karta tex).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har du en Androidstereo kan du väl lägga in en webläsare t.ex Chrome.
Sen väljer du destination från hbk-listan och där väljer du vilken nav.app. som ska vägleda dej till dit mål.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min Samsung S7 kräver en Samsung laddare för att laddas med max ström, irriterande, men den hänger med även vid reducerad laddning, men kör man för ström krävande appar kan batterinivån komma att sjunka. Nu använder jag inte den för navigering, bara Garmin camper och mobilen.
 
Toppen