• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra satellitmottagare

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Robert,

roligt att höra att du fått din utrustning och redan installerat. Du har
verkligen tillgodogjort dig informationen och hittat rätt. Precis som Knugrone
skriver så är det Thor eller Sirius som du funnit om du har SVTs kanaler från
alla lokala sändningar. Uppenbarligen är du på rätt elevation och skulle det
vara Sirius du tagit emot så är det bara att vrida parabolen en bit till höger
så får du in Thor i stället. Lycka till!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Det är Thor 2,3 som jag fått in via parabolen.
Förmodligen är det fel riktning på LNB 2 eftersom inget finns där.
Jag hittar inte Thor 5 i Hyrons meny med förteckning över alla satelliter.
Hur gör jag för att hitta den för att göra en kanalsökning där?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Jeg regner med at du må legge inn frekvensområdet for Thor5 i tuneren - vet ikke hvordan du gjør dette på den tuneren du har. Listen over frekvenser og kanaler finner du på Thor 5 at 0.8°W - LyngSat - den ligger fysisk på samme sted som de to andre.

MEN hvis du ser NRK kanalene på listen din så har tuneren funnet endel av Thor5 - de sendes ikke på noen av de andre lengre.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Bland alla kanaler i listan finns NRK1 med olika geografiska tilläggsnamn, NRK2 och NRK Super.
Så det verkar ju som om det är Thor5 och kanske någon ytterligare Thor.

Jag köpte ett "Satellit Finder Kit" innehållande en signalstyrkemätare och en syftningskompass.
Jag tror den heter så men det fanns bara bruksanvisning på hur man skulle koppla in signalstyrkemätaren.

Nu var det inte läge att använda någon av dem när jag satt på taket. Slålblåst, -1gr och snö i luften gjorde att en lättfrusen gubbe skyndade att koppla allt och grovjustera in parabolen och sedan snabbt ner och in i värmen igen.

Någon som vet hur man använder kompassen till höger på bilden?
I locket sitter en tråd som förm är till för att syfta in en riktning.
Man fäller upp en "grej" med ett urtag i övre delen som förm skall samverka med tråden i locket.
Det finns ett litet förstorningsglas i den "grejen".
Kompassen har gradering 0-360gr i en yttre skala och 0-64 i en inre skala.
Det finns ett vridbart lock över kompasshuset med ett litet förstorningsglas och en riktlinje i mitten av förstoringsglaset. Dessutom finns en riktlinje ungefär 50gr i riktning till höger i förhållande till den första riktlinjen
Enligt texten på leverantörens hemsida kan den användas för en inriktning av parabolen i någorlunda rätt riktning.
Hur använder man denna kompass?
 

Bilagor

  • PICT0079.JPG
    PICT0079.JPG
    67,4 KB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Det ser ut som et engelsk militærkompass, stiller en inn på rett gradtall og vrir kompasset til nålen står over nord-sør markeringen så kan en sikte gjennom siktemidlene (tråden og lupen) i den retning parabolen skal peke.

Dette må sjekkes, mulig at gradskiven går den gale veien. Du har nå en parabol som du faktisk vet retningen på - kontroller at beskrivelsen stemmer med den.

Uansett så er et kompass en relativt grov instilling i forhold til det en får til med satfinder. Denne siste registrerer endringer i vinklene på 0,01 grad - kompasset har problemer med mindre enn 1 grad.

Heldigvis så er åpningen i LNB ca. 5 grader, dvs. en kan bomme med flere grader og fortsatt få et signal som fungerer, spesiellt om en har en stor parabol. Thor kan i Norden de fleste steder tas inn på en 40 cm
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Skall koppla in "Satellite Finder" före ingången till mottagaren för att få ett värde på hur noga jag lyckats ställa in parabolen.
Väntar nu på kortet från CD och hur HDTV kommer att uppfattas i förhållande till den vanliga digitala bilden.
Återkommer med info.
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Skarva på en kort antennbit (30 cm) med en F-kontakt i vardera änden.
Anslut safindern mellan huvudet och kabeln till mottagaren. Tanken är att
när du står på taket och vrider försiktigt på parabolen så ser du direkt på
satfindern när signalstyrkan ökar eller minskar.

Oftast räcker det med ett litet tryck på parabolen för att se om värdet blir
bättre eller sämre när du sedan finjusterar.
Viktigt är att mottagaren är på och inställd på en kanal på den satellit du
söker.

Om man är två och kan hålla kontakt mellan gubben på taket och den som
befinner sig vid TVn så är allt mycket enklare.
Thor och Sirius är så starka så det brukar inte vara svårt att hitta dem även
om elevationsvinkeln inte är exakt.

OBS! Det finns ingen särskild lista för Thor 2, 3 eller 5. Alla ligger på
samma position på himlakroppen och kallas enbart Thor i Hyron.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Igår kom CanalDigital-kortet med posten.
Efter det att mottagaren med CD-kortet stått på i ca 30min så öppnades de låsta kanalerna.
CD håller många kanaler utöver mitt abonnemang öppna under 2 veckor vilket ju passar bra över jul och nyår. Antagligen för att locka till att utöka abonnemanget.
Så gott som alla kanaler på Sirius verkar låsta medan många är öppna på Thor 2/3 och kanske även Thor5 figurerar i kanallistan.
Hade problem med att få ljud på SVT1 och SVT2 medan övriga svenska kanaler hade ljud. Gjorde en förändring i ljudparametrarna för den satelliten och nu har jag ljud på samtliga kanaler.
Bilden är knivskarp och det var inte alltför svårt att rikta in parabolen. Kanske är det trixigare i husbilen som ju inte alla gånger står plant.

Skjuter på beslutet om manuell eller automatisk parabol till husvagnen fram till vårkanten, kanske det finns några intressanta erbjudanden då.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Har nu använt satellitmottagaren ett tag men får inte in Thor5 där HD-kanalerna ligger.
Hittar inte Thor5 i den lista över satelliter som finns i satellitmottagaren.
I manualen står det att man kan lägga till en satellit men jag är osäker på vilka värden som skall anges var.
Rubrikerna i menyn är:
1. Svarsstation
2. Frekvens
3. Symbol ratio
4. FEC
5. Polaritet
Pos 4 verkar vara = DVBS och pos 5 är Horizontal (för SVT-HD resp TV4)
Pos 1-3, kan man hitta rätt i bilden nedan?
Tacksam för tips.
 

Bilagor

  • Thor5HD.jpg
    Thor5HD.jpg
    40,9 KB · Visningar: 3

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Har provat en Blindskanning men det löste inte problemet.
Skanningen verkar ske med 6KHz-intervall och då får den inte träff på frekvenserna 11938 12015 12130 och 12188 som dessa HD-kanaler finns på.
Hittade en länk Index of /Hyro_HD9000 där det finns lite info och uppdateringar av programvara.
Det fanns också en .pdf om nya frekvenser där just ovan nämnda frekvenser nämns.
Tyvärr är bruksanvisningen till Hyro spartansk och stämmer inte med den verkliga menybilden. Detta är min uppfattning men jag kan ha fel.
Hur gör man för att lägga till dessa frekvenser?
 
Senast ändrad:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Bra satellitmottagare

Robert, jag är i Sälen och har inte den mottagaren här i stugan.
Jag vill minnas att man går in under manuell sökning och sedan finns det en
"Edit Tp-knapp" där du kan ställa in alla värden som du hittat på Lyngsat.
Jag kan minnas fel, men jag vet att det finns en "edit-knapp" i någon av
menyerna.
Tyvärr har CanalDigital flyttat runt kanalerna en hel del under denna
höst/vinter som skapar dessa problem.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Bruksanvisningen är kass, Peters instruktioner är kanon!
Jag hittade funktionen att lägga till transponders och knappade där in de fyra nya frekvenserna med den polarisation som angavs dvs Horizontal.
Frekvens 12188 gav 80% signalstyrka, resten 0,4%.
Ändrade då till Vertikal polarisation och då gick frekvenserna 11938 (SVT-HD) upp till 80% liksom de övriga 12015 och 12130.
En sökning och SVT-HD fungerar.
Tyvärr inte TV4HD men där skall jag kolla om TV4HD verkligen ingår i depositionskortets omfattning med de fria kanalerna.

Tack Peter!

För den som tycker detta är ointressant, ok, den dagen du köper en HD-satellitmottagare och inte får den att fungera, då har du säkert lite tips att hämta här.

Ikväll blir det Antikrundan i HD!

PS
Kollade omfattningen, bif bild är ett klipp från CanalDigitals hemsida och där verkar inte TV4HD ingå i depositionskortets omfattning så jag har de kanaler jag skall ha. DS
 

Bilagor

  • HD.jpg
    HD.jpg
    10,3 KB · Visningar: 322

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Visserligen är det gott om tid innan "vår" säsong börjar men så dyker ett meddelande upp om rabatt på paraboler. En parabol behöver jag till husbilen och den nyligen inköpta satellitmottagaren som nu används till hemma-TV:n och som där fungerar toppen med en parabol från Claes Ohlson. Antingen hade jag tur eller också fungerar det bra att med kompass och gradangivelsen på antennen att rikta den mot önskad satellit.

Det gäller att välja en parabol som går någorlunda lätt att ställa in och som inte kostar "skjortan".
Global Sat, kan det vara ett acceptabelt alternativ. Den verkar också kunna användas för marksänd digitalTV vilket man kanske har nytta av,(?).

Tacksam för tips och synpunkter, även du MichaelR är välkommen med tips och råd.

Jag är nog inte beredd att lägga 20.000-30.000 kr på en automatisk parabol.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bra satellitmottagare

Har tittat runt lite på parabolantenner till husbilen.
Ett alternativ som verkar intressant är denna Maxview Crank up eller Twister som den också kallas.
Kostar under 7.000kr.
Någon som har erfarenhet av Maxview om både installation och praktiskt bruk?
 

Bilagor

  • Maxview.jpg
    Maxview.jpg
    15,6 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Verkar funka bra (kollade i grannklubben :)
Den säljs av de större aktörerna i Sverige

Gurra
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bra satellitmottagare

Tyvärr är produkten inget vidare, Monica o Robert. Ganska smäckig konstruktion och inexakt positionering. minsta vindpust och det är dags att börja söka signal igen. "Tyvärr" är automatisk parabol så mycket bättre att den är värd sitt höga pris, anser jag.
 
Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Bra satellitmottagare

Jag har en Maxview halv automat sen ett åt tillbaka och har inte upplevt några problem när det blåser,tycker det är en prisvärd produkt jag köpte min i Vellinge och inkl montering gick det lös på 10,000 kr och då fick jag med trådlös sändare till TV nr 2 .Har provat den ner till Österike och Frankrike och inga problem med mottagningen./Claes
 
Senast ändrad:
Toppen