• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra saker att göra under Covid-19 karantän

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Goderafton Los Suecos ! En får gratulera till att ha blivit "månskensbonde" om än i liten skala, det måste vara jättehärligt med ett så fint andningshål i det fagra Hälsingland, man kan undra om Ni har blivit inspirerade av Kalle & Brita Sackari Wahlström med deras teveprogram "Hjälp vi har köpt en bondgård"
Lycka till med "pullorna" och annat, själva brottas vi vidare med cancer i dessa coronatider

Hasse & Ingegerd
Tack Ingegerd och Hasse för de vänliga orden, det kan behövas för vårt senaste projekt. Det är tur att jag är gift med en mycket händig och framförallt en kvinna fylld av positiv energi och handlingskraft.

Hela tiden sker det förbättringar i huset och på tomten. Igår morse nämnde jag för henne — Det skulle passa fint med spetsgardiner i köket, precis som hos min mormor på sin tid.

Igår eftermiddag kunde jag notera att alla tre fönstren och en glasdörr i köket hade fått en ny look.
A2715DB4-6327-42E4-8B1E-6136B1114DA1.jpeg 9F68C9F0-A26B-4E73-BE63-7EF908EDB8A0.jpeg
Idag har hon börjat monteringen utav det nya växthuset, samtidigt som hon målar luckorna i köket, sen väntar de nya tapetrullarna. Själv går jag mest runt med händerna knutna i byxfickorna, eftersom jag föddes med en tumme mitt i båda händerna, ser konstigt ut men går att leva med, förutsatt........

Trist att se att ni brottas med cancern, något som jag själv gick igenom för precis 10 år sedan. Sommaren 2010 blev husbilen aldrig påställd, har väldigt få minnen av den sommaren.... för mig tog det sedan 10 månader att komma tillbaka. Idag minns jag det knappt något från den tiden, vår hjärna hjälper oss att gå vidare.

Säger samma sak till er, lycka till och nästa sommar ses vi utefter vägarna i våra kära husbilar.

Tommy
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vill ni ha fler tips? Här var också folktomt, men en trevlig ravin "Kastagropen" att gå i och titta på "Predikstolen". När man väl hittat dit så var där en jätteyta att parkera på. Fick gå 450 meter därifrån till ravinen. Ett tips är att ta med picknick korgen till ravinen. Enligt sägnen så hängde man snapphanar här som avskräckande exempel för lokalbefolkningen.
42.jpg
44 Kastagropen och Predikstolen.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu skall jag bjuda på en aktivitet till, som till 100% är corona fri. Ni kommer vara dom ända besökarna den dagen, smittorisken är noll. Hur många av er kommer att sätta upp en sten över sig själv? Med texten "Pennfäktare och världens bästa husbilsägare". Bagga-Sevn gjorde det. Ni tar er hit 56°13'55.9"N 13°51'52.3"E och innan så har ni läst detta Den Sinnessjuka Wisheten > PonyHans bakom kullen finns stenen.
58 Bagga-Sven.jpg
 
F

F.d. 58689

Guest
Man kan ta en nostalgitripp! ;) Hörde en gammal musikgrupp på radion nyss och fick fram lite musik. Undrar vart de tog vägen?
Nån mer som kommer ihåg dem?
Det fanns en annan grupp också, som hette Mikael & Salt 'n Peppar, har jag för mig. De gjorde en jättepoppis låt, men tyvärr gav jag bort den singeln och jag hittar inget om dem på Google, men nu hittade jag dem faktiskt. Michael Johansson och Salt & Peppar!! :msn_thumbup:
Detta var typ i mitten av 70-talet!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Nu har denna tråd blivit aktuell igen eller egentligen har den väl varit aktuell hela tiden.
Vad ska man då syssla med när pandemin tar ny fart och husbilen är garagerad för vintern. Något som inte inkluderar fler än möjligen de man bor med. Själv har jag testat att baka surdegsbröd med skiftande resultat. Först efter tredje försöket blev resultatet acceptabelt så det finns en del kvar för mig att lära.

surdegsbrod.jpg
 
F

F.d. 58689

Guest
Ja, vid denna tiden på året börjar det snart bli dags att leta fram adventspyntet! :snow-icon::ball-icon:
Man kan också börja göra julgodis, baka pepparkakor och lussekatter. Kanske göra egna julkort i år och skicka till fler än andra år?! :santa-5-icon:
Julköttbullar m m kan man också göra och frysa in. :msn_thumbup:
Julen blir nog inte inställd, om inte tomten hamnar i karantän! :twitcy:
Men kanske julstressen uteblir och ersätts av julefrid i år, när det nu finns tid att göra saker i god tid och inte spara det till sista stund! :santa-3-icon: :bye:
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
... Först efter tredje försöket blev resultatet acceptabelt så det finns en del kvar för mig att lära.
Fantastisk fin sysselsättning Daniel, du kommer på knepet med surdegsjäsning efter ett tag. Jag har hållit på med det i flera år och hamnat i en återvänds gränd där jag åt bara mitt eget bröd. Problemet blev att hålla fingrarna borta från tjocka smörbelagda skivor i tid o otid. Just nu testar jag att göra lufttorkade produkter som pancetta, coppa och lite lufttorkade korvar vilket passar utmärkt till surdegsbröd, dock livsfarligt om man har dålig karaktär...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Jag tror faktiskt att jag knäckt surdegskoden då brödet jäser som de ska. Nu är jag inne på att experimentera med olika mjölsorter.. det här är spännande :). Ska komplettera med lite nötter och tranbär till nästa bak. Lufttorkade korvar ligger långt bort i horisonten för mig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag seglar jorden runt,har precis passerat Cap Verde öarna,detta är en ensam segling nonstop jorden runt tar minst 75 dygn.
35 segelbåtar samt 850000 virituella på startlinjen,skönt att sitta i soffan hemma slippa bli blöt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag åker runt i Svea rike och besiktigar en viss butik som finns i ett stort antal köpcentrum. Tur att det är pandemi för det är i princip mest personal och vi här så minimal trängsel...
Passar på och handla julklappar :cool:
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Tack för att Du tog dig tid att hjälpa mig.
Hade precis hittat dem :p och kompl mitt inlägg. Lycka! Fast jag hittar inte låten jag vill höra och inte kan namnet på.
Tur att det regnar, så jag kan leta vidare. :msn_thumbup:
Du behöver ett bättre recept på bröd,,,,,,
Om det du visar är surdegsbröd så,,,, säg till mig via PM så får du något som är WAY better:)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har tröttnat på att baka, det har jag gjort sen i mars.
Har ni inget bättre att komma med???
Nu rev jag ett tak igår, så det får väl bli ett ”projekt” inne att renovera.
Men oavsett bak eller husrenovering, så är det väl främst avsaknaden av miljöombyte som är värst. Nu hade vi inte varit ute med husbilen så här års oavsett, men med miljöombyte inkluderar jag vad som helst som innebär att jag ser något annat än hemmamiljön, Om så bara för några timmar. Men det går inte så det är bara att bita ihop?
Ta en biltur kanske utan att stanna där det finns folk, kaffetermos & ett par mackor vid någon typ av utsikt kanske?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Ta en biltur kanske utan att stanna där det finns folk, kaffetermos & ett par mackor vid någon typ av utsikt kanske?
Finns ju mycket att se i närheten där man bor. Vi har tagit några korta turer med bilen bara för att komma hemifrån, ibland har vi tagit gammelbilen och kört en runda med den. Husbilen är avställd men inte inställd, kan bli en tur meden också så länge det inte är vinterväglag.
 
Toppen