• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning

slutseglat

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2025
Hej alla HBK-are.
Varför blir dieselförbrukningen mindre i Tyskland än här hemma?
Tankade första gången i Danmark efter ca 50 mil och då var förbrukningen 1,08. Sedan sjönk den så att som lägst var det 0,88 nere i Bayern. Snittet på ca 500 mil blev 0,94. Eftersom bilen väger över 3,5 ton så kör jag oftast i lastbilsfart. Är den svenska dieseln renad så den tappat kraften?
Är det fler som märkt skillnaden?
 
Sv: Bränsleförbrukning

Diseln i sverige innehåller mindre energi, därför ökar förbrukningen samt att motorn tappar lite effekt med!
 
Sv: Bränsleförbrukning

Har undrat på samma fenomen. Det finns ju alltid två alternativ på diesel nere i Europa. När jag har tankat den billigare versionen har bilen blivit sotig ( kanske beroende på häftigare körstil)nere vid kjolen och förbrukningen varit ungefär normal men då jag tankat den dyrare versionen har kjolen varit ren och förbrukningen mindre och motorn( kanske önsketänkande) häftigare. Vad det är för skillnad på sopporna vet jag inte men i fortsättningen tankar jag den dyrare versionen!

Svante
 
Sv: Bränsleförbrukning

Tror det finns andra faktorer som att man kör längle etapper vilket gör att motorn går effektivare. Den täta trafiken där alla kör på led hjälper till att minska bränsleförbrukningen
/Thomas
 
Sv: Bränsleförbrukning

Hej!

Dieseln i Europa innehåller mer kol än den svenska. Det innebär att den innehåller mer energi, vilket leder till att förbrukningen blir lägre. Den europeiska dieseln säljs endast i begränsad utsträckning i Sverige p g a högre beskattning. Den är helt enkelt dyrare i Sverige.

Preem hävdar att den svenska dieseln är renare. De har lobbat hårt för att våra politiker ska ge deras diesel dessa skattefördelar. Det är dock tveksamt om den svenska dieseln verkligen är renare. Tar man hänsyn till ökad förbrukning med den svenska dieseln, kan det kanske vara tvärt om.

m v h

home-car
 
Sv: Bränsleförbrukning

Sveriges diesel är utblandat med RME därför blir bilen både (lite)slöare och drar mera bränsle.

Detta för att för bättre miljö och skulle detta ha bättre effekt så skulle alla länder ha RME i tanken .
 
Sv: Bränsleförbrukning

Jag har för mej att i en tidigare tråd på forumet var det någon som skrev att om man tillsatte rapsolja eller 2-taktsolja i tanken så skulle bilen gå bättre,
http://www.husbilsklubben.se/forums/t43155/.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t24292/
Jag har inte provat men det låter onekligen intressant. Det skrivs också i dessa länkar att i nyare motorer skall man undvika detta. Det finns massor av inlägg om detta & här är 2 av dom.

Bennie
 
Sv: Bränsleförbrukning

Att blanda olja i bränslet är inte att rekommendera då oljemolekylen är större än dieselmolekylerna, det som händer är att när oljan pressas igenom spridarna så sliter det upp dom små hålen i spridaren och den börjar att droppa med ojämn gång och effektförluser, som följd.
Använd då hellre tillsats så som dieselbooster från Tri pak (finns på Jula) bla annat
Eller något annat märke avsett för ändamålet, då får man förutom smörjning även bakteriehämmande effekter på köpet!
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Bränsleförbrukning

Att blanda olja i bränslet är inte att rekommendera då oljemolekylen är större än dieselmolekylerna, det som händer är att när oljan pressas igenom spridarna så sliter det upp dom små hålen i spridaren och den börjar att droppa med ojämn gång och effektförluser, som följd.
Använd då hellre tillsats så som dieselbooster från Tri pak (finns på Jula) bla annat
Eller något annat märke avsett för ändamålet, då får man förutom smörjning även bakteriehämmande effekter på köpet!

Vad grundar du detta på? Kan man läsa sig till detta någonstans?

Bennie:confused:
 
Sv: Bränsleförbrukning

Jag har själva gjort erfarenheten då jag har entreprenadmaskiner som jag blandat olja i dieselen på och redan efter ett fåtal timmar fick jag byta spridarna, avänd 2 taktsolja till bensin och dieselbooster till dieseln, en halvliters flaska räcker till 680 l diesel och kostar omkr 160 kr det finns även andra som är bra och avsedda för ändamålet, men var och en gör som den vill!
 
Sv: Bränsleförbrukning

Jag tackar för era synpunkter men det är intressant och veta om det är miljövänligt att förbruka 15 -20 % mer av den "rena dieseln" än tyskarnas diesel?
 
Sv: Bränsleförbrukning

Jag tackar för era synpunkter men det är intressant och veta om det är miljövänligt att förbruka 15 -20 % mer av den "rena dieseln" än tyskarnas diesel?

Ca 3% skiljer det i energiinnehåll mellan svenska MKI diesel och europadiesel av "sommarkvalitet" och det återspeglar sig i ökad bränsleförbruknig.
Ser man en skillnad på 20% så är det något annat också som bidrar.
 
Sv: Bränsleförbrukning

Jeg har merket med meg selv at jeg holder endel høyere hastighet i Sverige enn i Tyskland. Mye av dette kommer av at husbilen er over 3500 kg og jeg holder meg på B og L veier i Tyskland så makshastigheten er 80 kmh. I Sverige blir det ofte til at en følger trafikken og ligger i 90 - 110 kmh avhengig av skiltingen. Og en 5 til 10% økning i forbruket på å øke fra 80 til 90 er ganske normalt på en stor husbil. Hvor mye forbruket øker om en ligger i 110 har jeg ikke kontrollert.
 
Tillbaka
Toppen