Sv: Smörjning dieselmotorn
Jag tror inte diverse egna inblandningar av olja gör så mycket till.
Rapsolja är väll inte skattat så den kan vara biligare därför, bara man inte åker på en kontroll. Det är nog inte så stor chans att dom upptäker det. Men man får se upp med felfärgad drivmedel. Det skall kunna upptäckas 1/2 år efter man haft det i tanken även fast man kör var dag. Det är ett väldigt kraftigt färgmedel som sitter kvar länge.
Vad som däremot man kan ha mycket nytta av är att sätta på ett extra filter efter tanken. Det är otroligt hur mycket skit och fin sand det är i i bränsle och då i synerhet i diselolja. Sedan är inte vatten så bra. Kommer det droppar med så smörjer det inte just där droppen är. Jag har sett vevaxlar där det varit vattendroppar i smörjoljan. Det var riktiga skårer där vattnendropparna kasat fram över vevaxlen.
Förr hadde man en liten Glaskopp på bränsleledningen där skräp och vatten samlades. Där såg man hur mycket skit det samlas och kunde tappa av när det började bli mycket.
På flygplan har man tappstälen på lågpunkterna där man tappar av vatten och skit var gång man skall upp och flyga. Dom förvaras fulltankade också så det inte skall vara så mycket dött utryme ovan bränslet där luft kan åka in och ut beroande på skiftningar i tempraturen. Detta för att minska andelen kondens vatten i tanken.
Fyler man en tank med olja på raffet mär den är så nyprossesad att den fortfarande är varm, kan det bli alldeles vitt i botten av tanken pga sand och annat som är i oljan. Och oljan är sämre kvalitet nu än tidigare. Nu kan dom craka ner i prinsip assfalt till fordonsbränsle. Bästa oljan kommer från öststaterna där dom inte har så bra grejer, det kan vara nästan bara destilerad olja som är naturligt stabil och hålbar. Men även där går utveklingen med en rasande takt och dom bygger mordärna anlägningar där dom kan caka tunga produkter med mycket föroreningar i, till lättare bränsle.
Så jag rekomenderar mer ett extrafilter före högtryckspumpen och gärna en vattenfälla. Då får högtryckspumpen och bränsleventilerna ren fin olja utan föroreningar.
På stora diselmotorer så har man speciella separatorer som renar bränslet och det är mycket skit och vatten som tas bort där.