Citat:
Ursprungligen postat av T.Rantzow Hej Wizard
Du behöver inte ifrågasätta inlägget med att tvåtaktsolja skiktar sig med diesel.
Jag hade en genomskinlig flaska i garaget med diesel blandat med tvåtaktsolja och den skiktade sig tydligt i flaskan efter en tid.
Din referens att din traktor/båt mår bra av inblandning av tvåtaktsolja har ingen koppling till en modern Comand Railmotor utrustad med självrengörande partikelfilter. ( Hur kollade du upp detta att det inte skiktade sig i din traktortank, kan man undra. )
Fiat/Iveco ha nyligen infört ett krav vid service att motoroljan måste uppfylla klassificeringen C2 för bilar utrustade med självrengörande partikelfilter, detta för att garanti skall gälla.
Det har visat sig att vissa standard oljor förbränns inte bort som det är tänkt utan slaggar igen partikelfiltret för gott.
Med denne lärdom av känslighet så laborerar man inte med egna tillsatser i dieseln, på sikt kan det kosta ett nytt självrengörande filter på så där 20 000:- kronor.
T |
Hej T
Varje vår innan sjösättning av båten tog jag bort luckan på bränsletanken för att kolla att jag inte fått vatten i bränslet vilket är alltför vanligt när man tankar på sjömackar.
Jag såg då aldrig någon tillstymmelse till skiktning. Traktorn har ett STORT påfyllningslock för bränsle som sitter bakom motorhuven och det är lätt att se ner i tanken vilket jag gör ibland eftersom bränslemätaren visar fel.
Jag har svårt att tro att 2-taktsolja inte skulle lösa sig helt i diesel men göra det i bensin.
Bägge är ju petroleum-baserade.
Äldre insprutningspumpar av element-typ hade ett insprutningstryck av ca 1000 bar.
Moderna Common rail-pumpar ger ett tryck av upp till ca 2000 bar. Dessutom kan spridarna öppna upp till 3-4 gånger för varje inspruningstillfälle. Alltså större risk för förslitning på såväl spridare som pump.
Det är upp till var och en att använda 2-taktsolja i dieseln och man kan endast tala utifrån egna erfarenheter. Var och en blir salig på sin egen tro.
Med en inblandning av lite mindre än en halv procent av olja i dieseln tar jag hellre risken att byta partikelfilter för 20 000:- än att byta spridare och pump för dubbla kostnaden.
//W