• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2-TAKTSOLJA

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Fick ett tips om att slå i en "skvätt" 2-taktsolja varje gång jag tankar här i Sverige på grund av att dieseln är så "torr" Någon som provat detta?
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

Det gör vi alltid i Sverige!
Efter 7000 mil skar dieselpumpen på vår fiat ducato 2,8 tdi 2000..
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Hej Thunder

Att slå i en skvätt tvåtaktsolja i tanken är inte att rekommendera.
Tvåtaktsoljan skiktar sig efter en tid med den nya dieseln, med tanke på att våra husbilar inte går kontinuerligt

Dessutom skall man vara försiktig med vad man häller i sin tank, om man har partikelfilter monterat i sin bil.

//T
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: 2-TAKTSOLJA

Hade problem med insprutningspumpen på min Cheva 6,2 diesel för ett antal år sedan och var då i kontakt med flera personer som reparerade insprutningspumpar. Enligt dessa är miljödieseln så mager att det är lämpligt att tillsätta en additivolja eller att tillsätta c:a 0,5 % utombordsolja som är asklös inte andra 2-taktsoljor, om man vill slippa bekymmer. Jag har kört med utombordsolja och tycker mig också märka att motorn är något piggare.
/Åke
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Det finns en facktidning för bilbranchen som heter Motor-Magasinet. I senaste numret finns en dabatt artikel där man talar om etanol som förstör motorer.

I samma artikel står det, jag citerar "problem med bränslen har uppstått flera gånger historiskt, både med bensin och diesel. När den så kallade miljödiesel 2 kom i början av 1990-talet, visade det sig att den smörjde för lite, och vissa delar i motorn skar"


Jag skulle tro att det problemet är åtgärdat nu efter 20 år.

Kenneth
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

vad jag hört så efter 20 år har nu även tyskland börjat få miljödiesel och problem..
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

När miljödiesel-blasket kom var det massor av insprutningspumpar som skar i tyngre fordon. :mad:
Efter detta tillsatte bolagen "något" för att förbättra smörjningen.
Jag har alltid slagit i 2-taktsolja i mina dieseldrivna fordon. Jag gör det i traktorn, jag gör det i husbilen och jag gjorde det i båten i 15 år och hade inga problem med "skiktning" trots att den inte användes 7 månader på vintern.
2-taktsolja är gjord att förbrännas och att den skulle skada partikelfilter od i en 4-taktsmotor som förbränner nära nog allt bränsle låter konstigt.
En 2-taktare förbränner endast ca 70% av bränslet, så det är därför det finns olja kvar i avgaserna och det blir sot och sörja i avgaserna.
En tillverkare av dieselmotorer körde prov på miljödieseln när den kom. Det visade sig att den innehöll 7% mindre energi än den gamla dieseln.
Det får man kompensera med 7% mer gaspådrag. :swoon:
Men vi slipper ju svavlet.:eek:
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

"Kocken rekomenderar" 85 PLUS

Min motor går tystare, jämnare och med betydligt lägre K-värde
Det är nån syntet specialolja , flaskan räcker till mååånga liter soppa..

by243.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Läste för nåt år sedan en intresant artikel om prov man gjort i Canada för att förbättra smörjningen av deras vinterdiesel, Man testade med några olika vegetabiliska oljor och fann att med 1-2% rapsolja minskade föslitningen på insprutningspumparna vesäntligt.
Provt gjordes med någon sorts förslitningstestapparat.

Jägarn.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Hej Wizard

Du behöver inte ifrågasätta inlägget med att tvåtaktsolja skiktar sig med diesel.
Jag hade en genomskinlig flaska i garaget med diesel blandat med tvåtaktsolja och den skiktade sig tydligt i flaskan efter en tid.

Din referens att din traktor/båt mår bra av inblandning av tvåtaktsolja har ingen koppling till en modern Comand Railmotor utrustad med självrengörande partikelfilter. ( Hur kollade du upp detta att det inte skiktade sig i din traktortank, kan man undra. )

Fiat/Iveco ha nyligen infört ett krav vid service att motoroljan måste uppfylla klassificeringen C2 för bilar utrustade med självrengörande partikelfilter, detta för att garanti skall gälla.
Det har visat sig att vissa standard oljor förbränns inte bort som det är tänkt utan slaggar igen partikelfiltret för gott.

Med denne lärdom av känslighet så laborerar man inte med egna tillsatser i dieseln, på sikt kan det kosta ett nytt självrengörande filter på så där 20 000:- kronor.

T
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

Hej.
Jag har också blandat syntetisk olja med diesel olja och haft det i en flaska över en månad utan att de separerade.Men som Du säger moderna diesel motorer är helt olik gamla motorer så man skall nog vara försiktig med tillsatser.Men en gammal "hederlig dieselmotor"kan nog behöva litet extra smörjning.
Mvh Jan-E
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Hej.
Jag har också blandat syntetisk olja med diesel olja och haft det i en flaska över en månad utan att de separerade.Men som Du säger moderna diesel motorer är helt olik gamla motorer så man skall nog vara försiktig med tillsatser.Men en gammal "hederlig dieselmotor"kan nog behöva litet extra smörjning.
Mvh Jan-E

Jag har en Fiat -97 2.5 tdi
Är den gammal?
Kan det finnas självrengörande partikelfilter i den tro?
 
F

F.d. 25189

Guest
Sv: 2-TAKTSOLJA

Jag har en Fiat -97 2.5 tdi
Är den gammal?
Kan det finnas självrengörande partikelfilter i den tro?

Du har nog inget partikelfilter !
Ja den är gammal 13 år på en bil är ju gammalt ;)

Min nästan nya Fiat 94a 2,5D *visslar* Märker jag ganska snabbt på om jag glömt att slå på 2 takts olja den blir liksom lite segare då, Jag blev tillsagd av Fiat verkstaden att slå på 2t olja och jag brukar fördela 1 liter på 4 tankningar ca 2,5dl på 50-60 liter, När det gäller modernare bilar med partilkelfilter ska man nog fråga nån expert på området.
Glömde ju skriva att det går bra med billig mineral 2t olja ! Är ju bara för dieselpumpen det behövs.
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: 2-TAKTSOLJA

thunder69
Du har inget partikelfilter eller common raildiesel i din -97, common raildieslar i Fiat kommer först 2002 och partikelfilter långt senare 2007c:a. Uppgifterna kommer från googlande på husbilsklubbens hemsida. Oljebyte växellåda, 2007
m.fl. Beträffande blandning 2-taktsolja med dieselolja så skrev jag i mitt tidigare inlägg att det är viktigt att skilja på 2-taktsolja och 2-taktsolja eftersom dessa har olika blandningsförutsättningar utombordsoljan är bättre på att blanda sig med dieseloljan än andra 2-taktsoljor t.ex för motorsågar därav kan det bli olika resultat om man gör skiktningsexperiment beroende på vilken typ man använt.
/Åke
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

Hej Wizard

Du behöver inte ifrågasätta inlägget med att tvåtaktsolja skiktar sig med diesel.
Jag hade en genomskinlig flaska i garaget med diesel blandat med tvåtaktsolja och den skiktade sig tydligt i flaskan efter en tid.

Din referens att din traktor/båt mår bra av inblandning av tvåtaktsolja har ingen koppling till en modern Comand Railmotor utrustad med självrengörande partikelfilter. ( Hur kollade du upp detta att det inte skiktade sig i din traktortank, kan man undra. )

Fiat/Iveco ha nyligen infört ett krav vid service att motoroljan måste uppfylla klassificeringen C2 för bilar utrustade med självrengörande partikelfilter, detta för att garanti skall gälla.
Det har visat sig att vissa standard oljor förbränns inte bort som det är tänkt utan slaggar igen partikelfiltret för gott.

Med denne lärdom av känslighet så laborerar man inte med egna tillsatser i dieseln, på sikt kan det kosta ett nytt självrengörande filter på så där 20 000:- kronor.

T
Hej T
Varje vår innan sjösättning av båten tog jag bort luckan på bränsletanken för att kolla att jag inte fått vatten i bränslet vilket är alltför vanligt när man tankar på sjömackar.
Jag såg då aldrig någon tillstymmelse till skiktning. Traktorn har ett STORT påfyllningslock för bränsle som sitter bakom motorhuven och det är lätt att se ner i tanken vilket jag gör ibland eftersom bränslemätaren visar fel.
Jag har svårt att tro att 2-taktsolja inte skulle lösa sig helt i diesel men göra det i bensin.
Bägge är ju petroleum-baserade.
Äldre insprutningspumpar av element-typ hade ett insprutningstryck av ca 1000 bar.
Moderna Common rail-pumpar ger ett tryck av upp till ca 2000 bar. Dessutom kan spridarna öppna upp till 3-4 gånger för varje inspruningstillfälle. Alltså större risk för förslitning på såväl spridare som pump.
Det är upp till var och en att använda 2-taktsolja i dieseln och man kan endast tala utifrån egna erfarenheter. Var och en blir salig på sin egen tro.
Med en inblandning av lite mindre än en halv procent av olja i dieseln tar jag hellre risken att byta partikelfilter för 20 000:- än att byta spridare och pump för dubbla kostnaden.

//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 2-TAKTSOLJA

thunder69
Du har inget partikelfilter eller common raildiesel i din -97, common raildieslar i Fiat kommer först 2002 och partikelfilter långt senare 2007c:a. Uppgifterna kommer från googlande på husbilsklubbens hemsida. Oljebyte växellåda, 2007
m.fl. Beträffande blandning 2-taktsolja med dieselolja så skrev jag i mitt tidigare inlägg att det är viktigt att skilja på 2-taktsolja och 2-taktsolja eftersom dessa har olika blandningsförutsättningar utombordsoljan är bättre på att blanda sig med dieseloljan än andra 2-taktsoljor t.ex för motorsågar därav kan det bli olika resultat om man gör skiktningsexperiment beroende på vilken typ man använt.
/Åke

Jag har använt 2-taktsolja rekommenderad av Mercury för deras utombordare.
Jag skall nu göra en blandning i en flaska och se hur det går efter att den stått någon månad.
 
Toppen