• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsle till dieselvärmare

renegade

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Vilhelmina
Är på G att installera en 5kwh dieselvärmare i garaget på min HB, Fiat Ducato -09. I leveransen av värmaren så medföljde en 10l bränsletank som jag tänkt att montera i garaget. Det är kanske inte optimalt att ha en extratank i garaget, lukt, risk för spill vid tankning mm eller? Har därför börjat fundera på att dra en bränsleslang fram till den befintliga dieseltanken i bilen. Är det någon som gjort något liknande? Hur kommer man åt tanken för att montera ett dykrör eller liknande? Finns det förberett för eftermontage i tanken? Är det någon som har en extratank monterad och hur funkar det, för o nackdelar? Har svårt att finna tips om detta på nätet. Jag har inte tänkt att T:a i på befintlig bränsleledning.
Många frågor blev det, hoppas på tips och ideer, tack.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Kollade idag hur jag kan ansluta min dieselvärmare till min ordinarie bränsletank, kröp under bilen och hittade följande pump som låg på sidan om tanken.
Det sitter ingen dieselvärmare i bilen sedan tidigare. Man vad används denna pump till?
Sitter inte motor pumpen i tankens nedsänkta armatur?
 

Bilagor

  • IMG_20190323_134926.jpg
    IMG_20190323_134926.jpg
    131,2 KB · Visningar: 284
  • IMG_20190323_134907.jpg
    IMG_20190323_134907.jpg
    115,3 KB · Visningar: 278
  • IMG_20190323_134855.jpg
    IMG_20190323_134855.jpg
    133,7 KB · Visningar: 274

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår Truma värmare är kopplad på samma ledning som motorvärmaren (Eberspächer) dock med egen pump. Den ledning ligger lite högre ovan botten på tanken för att inte dränera helt all diesel med risk att inte kunna starta motorn sen.
Vi värmde oss i vintras (+10˚C om nätterna) med ca 1 liter diesel/natt så en dunk på 10 liter kanske inte håller mer än en dryg vecka(?).
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Med en dåres envishet och med ett stort mått av försiktighet, så brukade jag en dylik oljefilteravdragare för ändamålet.
Det är viktigt att man får hela avdragaren att följa med i rörelsen, så att inte käftarna spänner ihop plastringen, bara så mycket
att de greppar bakom nabbarna och sedan försiktigt lirka runt med plastringen tills den släpper.
Pumpen sitter fjädrande mot botten på tankbotten, så det underlättar att samtidigt trycka ner densamma...
den studsar upp c:a 5 cm när ringen är helt lossad.

Detta gör, att det är rätt tålamodsprövande vid återmonteringen, att få plastringen att greppa i gängorna, samtidigt som man trycker ner
pumpen och får den blå tätringen i rätt läge. Sedan får man dra åt plastringen en liten bit i taget, samtidigt som du måste justera pumpens
läge mot pilmarkeringen rätt i förhållande till markeringen.

Men det går lika bra med selleri, eller rättare sagt ett annat verktyg, som kanske är bättre anpassat.
Avdragaren är inte optimal, men den fungerade för mig.





1593375776065.png
 
Toppen