• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bonusmalus

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Förmodligen riksdagen som fattar beslutet. Skatteutskottet bereder tydligen också.Så varken finansdepartement eller transportstyrelse som beslutar.
Men visst vore det väl kul om de anställda på transportstyrelsen fick i uppdrag att hyra en husbil o en husvagn o ge sig ut på en camping/ ställplats/ fricamping-tur för att reda ut ev miljöpåverkan. Jag kan se det hela framför mig. Skulle kanske kunna bli en ny Göta kanal......
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
If you cant beat them join them...

Varför inte bjuda ut alla partiledare o andra inflytelserika ministrar o riksdagsmän på en veckas husbilssemester. Det är kanske det bästa sättet att '' tillvarata husbilsklubbens medlemmars intressen på'' ?
Ps se till att välja en vecka med bra väder.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har också ställt av och på min nya husbil ett antal gånger den senaste månaden. Än så länge har inget förfallit till betalning så jag kan inte säga än om det fungerar eller inte.

MEN jag håller inte med om att det blir nytt OCR-nummer när beloppen ändras. Jag har två fakturor framför mig på 2599 resp 2307 kr. Naturligtvis med sina resp OCR-nummer. Senare har dessa belopp ändrats på nätet till 109 resp 184 kr men OCR-numren är exakt som på fakturorna. Precis som sista betalningsdag är. Och jag har lagt in de lägre beloppen för betalning på sina resp förfallodagar.


Kan det vara så att lasse&lotta lagt in fel OCR-nummer (hur nu det går till eftersom det finns kontrollsiffra på OCR-nummer) på första fakturan och därför "bråkar" Transportstyrelsen?

Jag kan tillägga att Transportstyrelsen anger att de har bugg i systemet och därför sköter det hela manuellt för tillfället.
Efter att nu ha ställt av/på tio gånger kan jag bekräfta att allt fungerar bra. Åtminstone så länge man gör rätt.

Första gången jag ställde av fick jag tillbaka och insatt på mitt anmälda bankkonto den summa som var kvar i perioden.
När jag nästa gång ställde på fick jag efter några dagar en pappersfaktura på beloppet som gällde för resten av perioden.
Någon tid efter påställningen (en dag kanske) kunde jag på nätets "Fordonets skulder" se samma belopp med OCR och andra betalningsuppgifter. T ex betalningsdag som låg ca 21 dagar framåt.

När jag nästa gång ställde av, innan de 21 dagarna gått, så skulle jag alltså ha pengar tillbaka. Dessa betalades inte ut utan istället räknades summan som jag skulle betala ner. Detta visades endast på nätet och ingen ny pappersfaktura kom. Alltså lägre belopp men samma OCR och samma betalningsdag.

Det nya beloppet betalade jag in när det var dags.

Så har det därefter pågått totalt tio gånger hittills.

Men sen gjorde jag fel. Jag betalade in 579 kr istället för 549 kr. Då måste detta hanteras manuellt vilket innebar att betalningen visserligen så småningom bokfördes på rätt dag men under någon dag stod på nätet att 649 kr var skuld. 549 kr ursprungligt plus 100 kr i förseningsavgift. Och att fordonet inte fick användas.

När den manuella hanteringen gjorts var skulden borta och fordonet får användas. Dessutom kommer 30 kr att återbetalas till mitt bankkonto. Detta fick jag veta efter att ha ringt Transportstyrelsen och blivit mycket bra bemött.

Nu var bilen avställd under de dagar den inte fick användas men även om den varit påställd och använts är jag tämligen säker på att det varit ok eftersom jag i själva verket betalat för mycket. Hade jag istället betalat för lite hade det kunnat bli problem vid en ev kontroll.

Slutsats: Även om min beskrivning ovan kanske är lite krånglig så anser jag att systemet fungerar bra och "rättvist".
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Vi har betalat in alla räkningar för skatten, fick ändå påminnelseavgift och skatt i efterhand, törs man överhuvudtaget ställa av, samt åka bort sedan man ställt på igen? är man borta tillräckligt länge är man ett ärende för inkasso när man kommer hem, med betalningsanmärkning som ej kan raderas, myndigheter har aldrig något ansvar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att allt fungerar om man gör rätt.
Eftersom du kan skriva ett inlägg här så antar jag att du också kan gå in på "Fordonets skulder" och kolla. Så även om något blivit fel ska det inte behöva gå så långt som inkasso.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Slutsats: Även om min beskrivning ovan kanske är lite krånglig så anser jag att systemet fungerar bra och "rättvist".
Tänk så bra det vore om man hade ett bilskattekonto, pss som med inkomstskatten. Då skulle ju en avställningsperiod bara innebära att man hade en lägre summa att betala vid nästa ordinarie betalningstillfälle...
 
Toppen