• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bonusmalus

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Har en bil från 2020. Köptes och reggades i oktober 2020. Första av/påställningen i år var 1/4 till 4/4. Gick in några dagar senare via Transportstyrelsens hemsida. Hade då en faktura på 120 kr (gick att registrera om fordonet när vi köpte den så nya skatten blev omkring 14-15 tkr om jag minns rätt). Nästa gång 22/4 till 25/4 var jag inne och kollade flera gånger. För att få fortsätta köra utan körförbud skulle skatten betalas in senast 13 maj enligt appen när jag ställde på den. Den 11 maj så kom en pappersfaktura på 1 571 kr för tiden 22/4 till 31/5. Samma dag fick jag ytterligare 1 faktura för nästa påställning. Då hade jag ställt på den 5/5 och den var fortfarande påställd. Den fakturan var från 5/5 till 30/9, kostade 5 989. Jag fick alltså betala dubbel skatt för tiden 5/5 till 31/5. Gick in samma dag och kollade på hemsidan. Det var bara dessa 2 fakturor som fanns. Eftersom det står på hemsidan att det är ägarens ansvar att se till att korrekt skatt betalas i rätt tid så betalade jag den "billigaste" fakturan omgående eftersom det stod i appen att jag var tvungen att betala senast 13/5. Jag mailade till dom via hemsidan och klagade på den dubbla skatten. Skrev att jag såg fram emot en återbetalning snarast. Jag skickade den 17/5 och fick svar den 20/5:

Hej Niklas!

Tack för ditt mail.

Vi byter från gammal till ny teknik i vägtrafikregistret. Därför visas inte rätt uppgifter på vissa beräkningen av fordonsskatt för bilar med malusskatt. Vi jobbar manuellt med att registrera avställningar i skattesystem vilket leder till fördröjningar. När du väl får din skatteavi, så har du 21 dagar att betala den från och med det datumet fakturan skapas. Du uppmanas att betala in den avi du har fått på fordonsskatten och sen får du en återbetalning av överskjutande belopp. Eller avvakta några dagar efter avställningen har gjorts och kontrolera vilken summa som ska betalas på "fordonsskulder".

Vi har gjort en återbetalnbing till dig den 18 maj på 1450 kr.

Här är uppgifterna som du behöver för att kunna betala fordonsskatten.

Belopp: 428 kronor (ursprungl. belopp 5989 kr)
OCR-nummer: xxxxxxxxxxxxxx
Beloppet ska vara bokfört på vårt konto för fordonsskatt senast: 2021-05-28
Transportstyrelsens bankgiro för fordonsskatt: 5051-6822


Tycker att summorna skiljde sig lite åt då jag betalade 120 kr första påställningen för 3 dagar. Andra påställningen för 3 dagar kostade 121 kr. Så skatten verkar inte vara konstant :oops:. Tredje påställningen varade 9 dagar. Borde då blivit 360 + 65 (för vägtrafikregisteravgift) = 425 kr enligt mitt sätt att räkna. Eller det kanske är som med årsförsäkring, det är dyrare på sommaren än på vintern då man antas nyttja den mer på sommaren :rolleyes:.
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Jo det är känt sedan tidigare 4/15 dagar så det är ingen skillnad
Men du kan likväl inte se skatten i appen vid av och på ställning om du har malusskatt utan du får gå in på Transportsstyrelsen och titta på mina sidor vad ev. skatt som skall betalas och betala in, vid avställning betalas överskjutande belopp tillbaka. Det görs manuellt t.v.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Räkna ut vad skatten blir per mil...det är ju skrämmande, det är endast pengar som staten vill ha in, det är ju samma som plastpåsar...
Kina extrem ökar sina utsläpp...
Lilla Sverige ska vara så duktiga å miljö skatta sönder hela Sverige å de som arbetar och de som har arbetat hela sitt liv.
Skrota bonus malus.
 

MELU

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Båstad
HBK-Nr
32478
Medlemskap
2024
Upplägget som transportstyrelsen skapat verkar ju vara helt otroligt. Med brev som skickas och räkningar som betalas resp återbetalas.. Dessutom måste man ha koll på pengarna in eftersom det kanske inte är det kontot som man vill ha dessa på. Varför kan man inte lösa det som försäkringsbolagen så att det löpande sker en debitering automatiskt utifrån hur bilen använts?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Problemet är ju girigheten, att den gissade skatten ska vara betald innan man får köra ut och slita på dom stackars vägarna.
Det hade ju varit enkelt om man enbart betalade för användning av husbilar i efterskott, förslagsvis varje månad.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
I vårat rättssamhälle ska skatt betals i förskott.
Och nu när vi ska låna ut 1,9 miljarder till Belarus som ett extremt riskfyllt lån så får vi ju bjuda till lite, eller vad säger ni.
Risk skalan är 1-7 och 7 är det stor risk att pengarna inte betalas tillbaka.
Och Belarus ligger på 7.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
I vårat rättssamhälle ska skatt betals i förskott.
Och nu när vi ska låna ut 1,9 miljarder till Belarus som ett extremt riskfyllt lån så får vi ju bjuda till lite, eller vad säger ni.
Risk skalan är 1-7 och 7 är det stor risk att pengarna inte betalas tillbaka.
Och Belarus ligger på 7.
Jag har för mej att det är fängelse i straffskalan för att skicka pengar till terrorister?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
I vårat rättssamhälle ska skatt betals i förskott.
Och nu när vi ska låna ut 1,9 miljarder till Belarus som ett extremt riskfyllt lån så får vi ju bjuda till lite, eller vad säger ni.
Risk skalan är 1-7 och 7 är det stor risk att pengarna inte betalas tillbaka.
Och Belarus ligger på 7.

Vi har ju traditioner att följa...

 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har en ny Nordic. Jag utnyttjar på-och avställningsmöjligheterna till max. Jag har gått in på Transportstyrelsen hemsida och kollat efter varje avställning (påställning fredag och avställning söndag dvs tre dygn) vad jag är skyldig. Det har hittills kostat mig 75kr/helg som jag betalar direkt med det OCR-nummer som finns på hemsidan. Fakturan som Transportstyrelsen skickar mig på 105 dagar och 4027kr skjuts fram hela tiden. Jag tror att all denna administration hos Transportstyrelsen kostar mer än vad BonusMalus systemet generar i intäkter från oss husbilsägare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag tror att all denna administration hos Transportstyrelsen kostar mer än vad BonusMalus systemet generar i intäkter från oss husbilsägare.

Visst är det så.

Lägg till detta att bonus-delen kostar mer än vad malus-delen genererar, så blir fiaskot ännu större,

Pålle
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Problemet är ju girigheten, att den gissade skatten ska vara betald innan man får köra ut och slita på dom stackars vägarna.
Det hade ju varit enkelt om man enbart betalade för användning av husbilar i efterskott, förslagsvis varje månad.
Annars har ju Skatteverket ett etablerat system där varje löntagare betalar in skatt på ett skattekonto där sedan staten drar skatten.
Ett sådant konto för varje fordon hade löst det hela. Bara att kopiera
 

PEH 664

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28138
Medlemskap
2024
Eftersom ni i organisationen pratar för rätt många Ta upp med transportstyrelsen varför husbilar straff beskattas som dom gör . Har du en stor tung husvagn med tillhörande "miljö"dragbil så är det i jämförelse nästan gratis . Om man sen testar dragbilens miljöpåverkan med tillkopplad husvagn är jag med fler helt övertygad att miljöklassningen inte klaras . och säkert sämre en husbil med euro 6 klassning .
Finns det några tester på detta med en jämförelse på 100 km vanliga vägar Annars vore det väl också ett förslag till transportstyrelsen
P-E
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Eftersom ni i organisationen pratar för rätt många Ta upp med transportstyrelsen varför husbilar straff beskattas som dom gör . Har du en stor tung husvagn med tillhörande "miljö"dragbil så är det i jämförelse nästan gratis . Om man sen testar dragbilens miljöpåverkan med tillkopplad husvagn är jag med fler helt övertygad att miljöklassningen inte klaras . och säkert sämre en husbil med euro 6 klassning .
Finns det några tester på detta med en jämförelse på 100 km vanliga vägar Annars vore det väl också ett förslag till transportstyrelsen
P-E
Det är inte Transportstyrelsen som bestämmer. Det är Finansdepartementet. Trasportstyrelsen är bara dom som får göra jobbet.
MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Eftersom ni i organisationen pratar för rätt många Ta upp med transportstyrelsen varför husbilar straff beskattas som dom gör . Har du en stor tung husvagn med tillhörande "miljö"dragbil så är det i jämförelse nästan gratis . Om man sen testar dragbilens miljöpåverkan med tillkopplad husvagn är jag med fler helt övertygad att miljöklassningen inte klaras . och säkert sämre en husbil med euro 6 klassning .
Finns det några tester på detta med en jämförelse på 100 km vanliga vägar Annars vore det väl också ett förslag till transportstyrelsen
P-E
Den 24 maj översändes Husbilsklubbens remissvar i frågan till Finansdepartementet, som du kan läsa här:

Tommy
 
Toppen