• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bonus malus - nytt skatteförslag

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Eftersom det till skillnad från vanliga personbilar inte finns några alternativ i form av laddhybrider till dieseldrivna husbilar tror jag inte på någon större skattehöjning på husbilar efter 1 juli 2018.
Däremot blir marknaden kärv för personbilar med höga utsläpp, både bensin och diesel. Det är därför som biltillverkarna har annonserat att tillverkningen läggs om till elbilar och framför allt laddhybrider. Med de senare kan man köra vidare med fossildrift som om ingenting har hänt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Bra skrivet:
HRF anser, med stöd av ovanstående, att personbil klass II (husbil) skall undantas från det föreslagna bonus-malus-systemet.
Uppsala 2017-04-11
Tomas Haglund Ordförande
Lars Erik Paulsson Kanslichef


Tack för info Pålle!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Har letat fram HRF:s remissvar i frågan.

Pålle

Pålle,

Kan du också finna HBK's remissvar?

Vi är ju remissinstans, däremot inte HRF, om jag tolkat tidigare diskussioner i frågan korrekt.

Mycket viktig fråga för oss som åker runt i husbilar.

TommyD
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Kan du också finna HBK's remissvar

TommyD

Då får jag leta länge. Bifogar en förteckning över dem som yttrat sig.

Av denna framgår att det är många som inte varit remissinstans men som ändå utnyttjat möjligheten att framföra sin åsikt.

Pålle
 

Bilagor

  • Remissinstanser.pdf
    42,3 KB · Visningar: 63
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Då får jag leta länge. Bifogar en förteckning över dem som yttrat sig.

Av denna framgår att det är många som inte varit remissinstans men som ändå utnyttjat möjligheten att framföra sin åsikt.

Pålle

Tack Pålle, men den förteckningen stämmer inte!

HBK nämns inte......! Ordförande har tidigare i en annan tråd givit informationen att vi är remissinstans i husbilsrelevanta frågor hos myndigheterna.

Noterar däremot att Naturskyddsföreningen är remissinstans, men som inte heller har svarat..... där är jag också medlem, men ingen av mina företrädare verkar ha sett frågan som viktig för mig som åker husbil.

TommyD
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Tack Pålle, men den förteckningen stämmer inte!

HBK nämns inte......! Ordförande har tidigare i en annan tråd givit informationen att vi är remissinstans i husbilsrelevanta frågor hos myndigheterna.

Noterar däremot att Naturskyddsföreningen är remissinstans, men som inte heller har svarat..... där är jag också medlem, men ingen av mina företrädare verkar ha sett frågan som viktig för mig som åker husbil.

TommyD
HBK är remissinstans till transportstyrelsen och inte till regeringen.
Noteras kan att transportstyrelsen svarat men om dom i sin tur haft kontakt med HBK innan dom avgett sitt svar vet jag ej. Det borde vara så och då skulle det publiceras på vårt forum, men som sagt jag vet inte hur det ligger till.
Kanske någon är svaret skyldig!

Lasse Larsson.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Nu har även Ekonominyheterna på TV-4 uppmärksammat hotet mot vårt fritidsintresse.

Verkar vara husvagnsbranschens Riksförbund som just nu arbetar för att föra fram frågan.

Tack HRF!

TommyD
 
N

negander

Guest
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

När kommer beslutet om Bonus Malus?

Budgetpropositionen lades fram i Riksdagen den 20 september och ett riksdagsbeslut beräknas komma någon gång i december.

(hämtat från NF Fleet)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Bruk av personbil beregning som grunnlag for engangsavgiften for bobil startet med 13% av beregnet avgift. Ble senere endret til 22%, og nå foreslår Venstre at den skal opp til 100% for allt unntatt vektdelen som får bli på 22%. Med store motorer blir dette veldig dyrt. For ett år siden forsøkte samme parti å sette opp prosenten til 40, men ble nedstemt. De grønne foreslo 100% :D

Importavgift eller engangsavgift var bobiler fritatt for til en gang på 1990 tallet. Avgiften byttet namn da EU krevde fjerning av import avgifter.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Självklart så kommer de att försöka klämma ut så mycket skattekronor som möjligt från bränsledrivna fordon innan de blir för få, då kommer de att börja klämma ut skatter från de miljöklassade fordonen, staten är beroende av fordons/bränsleskatterna.

https://www.expressen.se/debatt/beskattar-ni-elbilarna-ar-ni-riktiga-hycklare/

Fast vi kan trösta oss med att även FN:s klimatmöte COP23 i Bonn delvis drivs av fossila bränslen för att göra det bekvämt för de tusentals deltagarna, bl.a. används dieselgeneratorer när kolkraften inte räcker till.

https://www.youtube.com/watch?v=hW2B_GT3b1E

Kom i håg att offentliga sektorn alltid måste få in sina pengar, så de höjer andra skatter när bränsleskatterna minskar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Kom i håg att offentliga sektorn alltid måste få in sina pengar, så de höjer andra skatter när bränsleskatterna minskar.

Har det någonsin slagit dig att bonus-malussystemet och övriga miljöbaserade system i EU och Norge är för att värna miljön?
Vill staten ta in ytterligare pengar finns enklare metoder!
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bonus malus - nytt skatteförslag

Detta har inget alls med miljö att göra. Detta är bara för att få in pengar till statens sinande kassa.
Miljön påverkas inte av nya skyhöga skatter på husbilar. Tvärt om. Nu är risken stor att alternativet blir flygsemester till solen med start utanför sverige för att undvika likanade talibanskatter på flyg. Så djäkla dumt!
 
Toppen