• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bompeng Norge

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Vi är nu i Pajala på semester och tänker åka via Norge hem. Jag har lusläst "allt" om betalvägar och kan inte reda ut vad som gäller.
Bilen väger 4,4ton.
Vi kan ju inte vänta på nå`n slags transponder. Vi vill registrera oss på 1 ETT ställe som gäller hela vägen , hittar vi inte något som passar åker vi via Finland istället utan krångel
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Vi är nu i Pajala på semester och tänker åka via Norge hem. Jag har lusläst "allt" om betalvägar och kan inte reda ut vad som gäller.
Bilen väger 4,4ton.
Vi kan ju inte vänta på nå`n slags transponder. Vi vill registrera oss på 1 ETT ställe som gäller hela vägen , hittar vi inte något som passar åker vi via Finland istället utan krångel
Vi körde i Norge för ett par månader sedan. Ingen registrering, vi bara körde. Fick en faktura med posten för några dagar sedan. 69 kr för 3 passager. Vår husbil är på 4,5 t.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Om man inte registrerar bilen så går den som lastbil och vissa sträckor kan bli riktigt dyra! Enklast är nog att använda appen EPASS24, då kommer bilen att ha personbilsklass.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Om man inte registrerar bilen så går den som lastbil och vissa sträckor kan bli riktigt dyra! Enklast är nog att använda appen EPASS24, då kommer bilen att ha personbilsklass.
Vår helintegrerade, 7 m lång med vikt, 4,5 t gick som personbil utan någon registrering för avgifterna.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi körde Norge runt, Oslofjord tunneln ner till Christiansand runt södra Norge upp mot Stavanger sen vidare norr över, sen lite kors å tvärs Geiranger mm.
Atlantvägen Lofoten sen via Narvik och in i Sverige.
Det blev ca 5 färjor väldigt många tunnlar och broar.
Nota ca 4000 sek , vi hade Skyttelpass.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Vi är nu i Pajala på semester och tänker åka via Norge hem. Jag har lusläst "allt" om betalvägar och kan inte reda ut vad som gäller.
Bilen väger 4,4ton.
Vi kan ju inte vänta på nå`n slags transponder. Vi vill registrera oss på 1 ETT ställe som gäller hela vägen , hittar vi inte något som passar åker vi via Finland istället utan krångel
Ja gör det, väl så säkert.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Behöver man snabbt registrera sig så är det som Lasse skriver Epass24. Då blir man rätt debiterad vad gäller fordons och miljöklass.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Husk at bobiler over 3500kg må ha bombrikke for å gå som personbil, ellers blir man belastet som lastebil og det koster en formue! Det holder at man har registrert/bestilt brikken, man trenger ikke ha den fysisk i bilen, og det er flere typer bombrikker som fungerer fint i Norge. Brobizz og EasyGo+ tror jeg skal fungere, i tillegg til norske AutoPASS, men greit å ta en dobbeltsjekk av dette så man er sikker.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Är det en nyare ändring?, när vi var i Norge för några år sedan så blev vi debiterade för personbil på vägarna, 6ton samt 5,3ton
Usikker, men tror det har vært slik en god stund. Dere har ingen utenlandsk bombrikke som fungerer sammen med det norske AutoPASS-systemet? Her er det flere artikler med info om bombrikker i Norge: Du lette etter bombrikker - Bobilverden.no
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
EPASS24 är ingen transponder men fungerar utmärkt, det tar två minuter att registrera sig, sen finns det flera andra metoder som ger rabatter. Men nu efterfrågades om ett enkelt sett!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Husk at bobiler over 3500kg må ha bombrikke for å gå som personbil, ellers blir man belastet som lastebil og det koster en formue! Det holder at man har registrert/bestilt brikken, man trenger ikke ha den fysisk i bilen, og det er flere typer bombrikker som fungerer fint i Norge. Brobizz og EasyGo+ tror jeg skal fungere, i tillegg til norske AutoPASS, men greit å ta en dobbeltsjekk av dette så man er sikker.
EasyGo+ från Brobizz fungerar.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Jag får berätta att jag registrerade min HB (4,25t) hos Fremtind. Chattade med kundservicen innan vi reste, bara för att säkerställa att HBn räknas som personbil, men fick se senare att de tog ut lastbils-avgifter. Nu väntar jag på någon återkoppling från ekonomi-avdelningen. Blir väl EPASS24 nästa gången....
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Har nu försökt lusläsa vad som gäller för husbil över 3,5 ton i Norge, förut har det varit samma kostnad som vanlig bil.
Enl vad jag kan tyda så är en husbil en sk M1 i Norge. En M1 är en ex P bil ellher husbil som tar Max 8 passagerare, detta enl vad jag kan få fram. Sen finns det en massa annat om man har någon typ av box och då får man 10-30% rabatt.
Lasse
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Har nu försökt lusläsa vad som gäller för husbil över 3,5 ton i Norge, förut har det varit samma kostnad som vanlig bil.
Enl vad jag kan tyda så är en husbil en sk M1 i Norge. En M1 är en ex P bil ellher husbil som tar Max 8 passagerare, detta enl vad jag kan få fram. Sen finns det en massa annat om man har någon typ av box och då får man 10-30% rabatt.
Lasse
Det nya är ju att tung HB får betala som lastbil nu om man inte registrerar sin bil i en app eller någon form av transponder. Tydligen kan det bli väldigt dyrt runt Oslo tex om man inte registrerar!
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Det nya är ju att tung HB får betala som lastbil nu om man inte registrerar sin bil i en app eller någon form av transponder. Tydligen kan det bli väldigt dyrt runt Oslo tex om man inte registrerar!
Om du läser det som står i NAF och på Vägverket så förstår jag det som att utländskt fordon i klass M1 inte behöver/måste registreras om den inte har mer än 8 passagerare, men jag kanske tolkar skriften fel.
 
Toppen