• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

M

Micke M

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

Jag är tacksam för allas, både frågor och svar, som leder byggprocessen vidare!

Ja Uno, silvertape funkar till allt!!

Knut, du verkar ha ett otroligt kunskapsarkiv som jag gärna bläddrar i då och då.
Frågan om blandningen av metaller har gäckat mig också. Min kunskap om strömning mellan olika metaller är inget att skryta med. Jag resonerade som så att om blandningen av RF-stål, alu-plåt och popnitar av både aluminium och rostfritt på samma fyrkantsstål har funkat i 30 år utan att det hänt något graverande i karossen hittills, så känner jag mig ganska lugn!

Där emot så har dom förbaskade köldbryggorna rörstommen i sig utgör, gjort mig sömnlös många nätter..... Hur tusan gör man? var inne ett tag på att skumma alla balkar o rör, undrar hur jag tänkte då? :twitcy:

Kom på den enkla lösningen att svetsa 20mm vinkeljärn på insidan, fick då 20mm EPS isolering, i princip obrutet isoleringsskikt, invändigt. Får då endast en köldbrygga där vinkeljärnet är svetsat på stommen, ca 3 punkter per kvm, känns ok! I övrigt är stommen isolerad med 40 EPS. Sen finns alltid diskussionen om man ska använda EPS eller XPS, den lämnar jag till andra att fördriva tiden med.

Det var svårt att beskriva konstruktionen så jag får nog fixa en detaljbild senare.

Micke
 
M

Micke M

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

Hej Göte J,

jag vill bevara så mycket som möjligt av ursprunget!

Jag tror att du har rätt om bokträ, jag har fått en liten bild av ursprunget under resans gång. Jag tror mig veta att på golvet låg en grå plastmatta, väggar och tak var klädd med vitt laminat och textilier i kornblått. Som tur var hittade jag en ursprungsdyna till en av sittbänkarna som fanns ovanpå hjulhusen bak, ska försöka ha den som en detalj i den nya inredningen på nått sett. Den fanns på rätt plats men under en massa ny inredning.

Förvånansvärt mycket orginaldokumentation fanns kvar också.

Man får ofta "ståpäls" när det dyker upp dolda ursprungsdetaljer.

Alltså ett himmelrike för mig!!

Micke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

Hvilken beskyttelse brukes mot galvanisk etsing mellom stål og aluminium?
Dette er ikke noe stort problem om det ikke kommer til noen fuktighet, men med kondens på aluplaten så starter problemet.
Det är galvaniska strömmar dom blir med svetsning i stort sett noll.
I min buss sá málade jag hela pláten med en ljudisoleande "tjära". Detta gör att det inte komer in fukt eller syre och kan inte förändras.
Här kan du se ett ár i minuten
Schoolbus conversion Motorhome.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

Det är galvaniska strömmar dom blir med svetsning i stort sett noll.
I min buss sá málade jag hela pláten med en ljudisoleande "tjära". Detta gör att det inte komer in fukt eller syre och kan inte förändras.
Här kan du se ett ár i minuten
Schoolbus conversion Motorhome.

Juan.
Mycket snyggt och imponerande jobb!
Har du någon slutbudget/pris på härligheten?
Mvh Philip
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

Nej det har jag inte. Tänkte spara alla kvittona i början men du vet ...
Tror jag är gladare att inte veta hur mcket det kostar.
Vi pratar inte mycket om pengar utan mest om arbetstimmar.

Det tar láng tid att bygga man gár och letar pá skrotar hittar material blästrar och málar och vips är det "nytt" .
Det dyraste har varit Automatládan och framrutan. Har man inte bráttom hittar man till mycket bra priser, mycket är köpt pá Ebay. Sedan har jag gjort mycket byteshandel. Komunens bussmekaniker, en tapetserare mm.
Köper man rámaterial järn 6m eller marinplaywood 244 X 122 sá ligger priset mycket lägre än tillságade bitar som ifrán Leroy Merlin.
Uppskattningsvis ligger jag runt 10.000€.

Fortfarande fattas det hissbar säng fram, värmen, slutliga Batteribanken, utvändigt kök plus dekoration.
När det gäller ditt bygge tänk pá vad du vill använda den till och hur. Bygg den därefter. Jag tror du har den viktigaste kunskapen Snickeri. Detta betyder att din tumme sitter som den ska och att du inte är rädd för annat.
Din trád blir följd av masor som ger mycket bra tips, och du hittar snart här dom som har en djup kunskap av ett ämne och verkligen kan. HBK till stor skillnad av mánga andra foros där dom tror att dom kan och ger en missvisande information.

Innan jag blev medlem i HBK läste jag en bra trád denna:Ajokki Husbuss

Han gav mig mánga idéer som att sänka golvet och att inte använda för mörkt trä.

Lycka till hoppas att vára bussar en dag träffas.
 
M

Micke M

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

Jag lusläste också det Waax skrev om sin renovering. Jag har lättare att ge mig in i komplicerade och troligtvis ofta, förstora projekt :) när man ser likasinnade ro iland det "omöjliga". Stor inspiration och respekt!
Jag är tacksam att jag tog beslutet att spara alla kvitton från början, jag hade nog ångrat mig senare..... eller också ångrar jag beslutet senare när jag inser hur mycket det har kostat!?!?! Hur som helst så finns det kvitton på det som är köpt.
Nä, dax att dra till jobbet och skrapa ihop lite mer renoveringspengar!
Micke
 
M

Micke M

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

God morgon!

Det blir tyvärr väldigt lite buss för tillfället! Alldeles för mycket på jobbet! Slutbesiktning på måndag, sen borde det finnas mer busstid förhoppningsvis.

Eftersom det inte finns så mycket bussbilder att visa så kommer det lite bilder från jobbet i stället.

Försöker att få till lite rakare linjer på bussen dock!!

Micke
 

Bilagor

  • DSC_0100.jpg
    DSC_0100.jpg
    1,9 MB · Visningar: 4
  • DSC_0097.jpg
    DSC_0097.jpg
    1,5 MB · Visningar: 4
  • DSC_0104.jpg
    DSC_0104.jpg
    1,3 MB · Visningar: 1
  • DSC_0103.jpg
    DSC_0103.jpg
    2 MB · Visningar: 4
M

Micke M

Guest
Sv: Bokbuss till husbuss, ett långtidsprojekt.

Hej igen!
Tyvärr blir det inget gjort i "himmelriket", vardagen tar för mycket tid!!! lägger upp lite bilder istället!
Efter som det finns en hel del grejer som måste servas, monterat på rambalkarna, så blev det en hel del inspektionsluckor i golvet, kommer nog att uppskatta dessa sen, slipper ju krypa under bussen!
Väggen mellan åkdel och bodel på gång. Upphöjningen bak blir sängar och under ligger garaget för fyrhjulingen.

Micke
 

Bilagor

  • juni 1.JPG
    juni 1.JPG
    4 MB · Visningar: 9
  • juni 2.JPG
    juni 2.JPG
    3,7 MB · Visningar: 5
  • augusti 1.jpg
    augusti 1.jpg
    1,4 MB · Visningar: 7
  • augusti 2.jpg
    augusti 2.jpg
    1,3 MB · Visningar: 9
Toppen