• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsdörren Adria Matrix Supreme och izola

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Låset till bodelsdörren på vår Adria Matrix Supreme 2013 har slutat fungera.

Har för mig att jag läst om detta här, men kan inte hitta inlägget!

Nyckeln går bara runt så vi får låsa inifrån och använda de främre dörrarna.

Troligen är det något som brustit eftersom nyckeln gått trögt sedan bilen levererades. Visst är det en garantifråga, men jag vill gärna försöka fixa felet själv!

Är det någon som råkat ut för samma fel och vet vad som skall göras?

Ser med spänning fram mot lie goda råd!

T

TonyR

Guest
Sv: Bodelsdörren Adria Matrix Supreme

Ungefär samma problem , hämtade vår sonic supreme 4/6 och fick lämna in den igen 8/6 för att sedan hämta ut den den 27/6, tyvärr var vi tvungna att lämna in den igen 2/7 då vissa fel kvarstod och nya fel dök upp, hämtade igen den 8/7 och nu måste den in igen , denna gången är det bodelsdörren som inte låser sig via fjärrkontroll och ej heller går att öppna utifrån, utan man måste ta sig in via förardörren och öppna inifrån, dessutom står bilstereon och lyser med texten code error i displayen så fort man sätter på den, så nu ska den in igen.
Inte riktigt vad jag förväntade mig av en husbil från adria i miljonklassen.:(

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vilken dörr har ni?? Våran Hartal hade vi problem med men det löstes med några små ingrepp.Vill ni ha lösningen på hur vi gjorde så får ni vänta tills imorgon.
HaDe Hasse

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Vi har samma problem med våran Adria matrix supreme :(

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Vet inte vilken dörr vi har, men lägger in några bilder

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    780,5 KB · Visningar: 92

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

En bild till:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    771,8 KB · Visningar: 45

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Och en sista!
Kunde inte lägga in fler bilder i samma inlägg!?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    472 KB · Visningar: 35
F

F.d. 25023

Guest

Verkar vara samma modell som vi hade i förra bilen.

Problemet var att en liten fjäder gick av/hoppade från sin plats ofta i den övre låspunkten (inte själva låset), då gick inte "låskolven" tillbaka av sig själv. Detta hindrade sen låset att fungera.

Till slut blev jag expert att byta den lilla fjädern, även tillverka den av fjädern i en kulspetspenna. Mycket vanlig fel enligt husbilsfirmorna.

Problemet var att man skulle lossa hela insidan av dörren för att komma åt låspunkten, innan jag lärde att man kunde bända upp inneplasten vid låsen och byta fjädern med långspetsade tänger.

Obs! Detta behöver ju inte vara samma fel som du har...

hälsning
jyrki

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Vilken dörr har ni?? Våran Hartal hade vi problem med men det löstes med några små ingrepp.Vill ni ha lösningen på hur vi gjorde så får ni vänta tills imorgon.
HaDe Hasse

Har tittat på dörren och tror att vi måst ta loss plasten på insidan för att komma åt låset!

Är det samma som ni hade?

F

F.d. 25023

Guest

Plastdesignen på insidan är olika, vår bil var Carthago. Men dörrlåset med handtagen var exakt lika på både in- och utsidan. Olika fabrikat designar ju sina plastdetaljer för samma dörr.

Lycka till
Jyrki

Möller

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
168
Medlemskap
2025

Vi har haft två fel på detta lås. Det ena är att fjärrkontrollen inte fungerat. Detta beror på att det blivit en beläggning på kontakten mellan karmen och dörren. Avhjälpes lätt med att skrapa med en kniv på kontaktytorna. Måste återupprepas emellanåt.Det andra felet har varit att nyckeln inte fungerat. Detta beror på att nyckeln vridits på fel håll och har fallit ur sitt läge. Måste åtgärdas genom ingrepp i låset. För att detta inte skall inträffa igen så använder vi endast fjärrkontrollen för att öppna och stänga dörren.
Ett annat problem som vi har med bodelsdörren är att den efter ca: en minut låser sig själv om man inte har öppnat någon av framdörrarna. Är det någon som har en lösning på detta problem.

Möller

Greger66

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
10921
Medlemskap
2027
Bodelsdörr

Hej
Har en adria izola 2006, jag skulle behöva ta bort plasten på insidan för att komma åt och se vad som hänt med lås anordningen som verkar ha gått sönder, men jag förstår inte hur jag ska få bort själva kåpan runt låset ( den grå delen) eller det kanske inte behövs, men jag har inte lyckats få bort plast höljet på dörren utan att få bort kåpan. Jag ser inga synliga skruvar men det verkar sitta ganska bra så jag misstänker att det är fast skruvat på något sätt, någon som vet och kan hjälpa mig ?

image.jpg

T

TonyR

Guest

så ska det säkert fungera , så man inte låser upp bilen av misstag och går därifrån, åtminstone fungerar det så på mina personbilar.

TonyR

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsdörren Adria Matrix Supreme och izola

Jag har precis samma dörr och drabbades av fel på den övre låsregeln under semestern. Jag har inte hunnit åtgärda det än men den mindre plastdetaljen tycks ha fyra fästpunkter under täckpluggarna. Dessa kan antagligen bara plockas bort genom att sätta en smal skruv mitt i och när den bottnar mot den underliggande skruven drivs pluggen ut. Förstörande demontering alltså. Den stora plastinklädnaden sitter med pluggar med låssprintar i mitten. Dessa trycks helt enkelt in och med lite tur kan de kanske återanvändas om man hittar pinnarna och själva pluggen kan dras ut utan att gå sönder.

Som sagt, den övre låsanordningen tappade kontakten med låset och fladdrade lite som den ville. Det gick alltså inte att regla mer än med det nedre och därmed fladdrade dörren ganska mycket när vi körde. En snabb lösning blev att under färd sätta en ståltrådsögla i styrtappen och i den två bläckfiskarmar till säkerhetsbältets ögla. Genom att rycka i bältet låste det och krokarna höll dörren på plats. Efter det fick bilen ett tillfälligt namn, Limbo.

20140620-015.jpg

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Har exakt samma problem med samma dörr och lås på vår Coral 2014. Ännu inget totalhaveri men tid för åtgärd kommer bokas efter vår pågående semesterresa.

F

F.d. 25023

Guest

Be servicestället att visa hur man byter fjädern i övre låsanordningen och få med extra fjädrar !

Vi bytte minst fyra under en vinter i Spanien/Portugal själv...

Jyrki

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jasså, det är en fjäder. Behöver jag demontera hela dörrens inklädnad (den övre och kåpan över själva låshandtaget)? Gick det att återanvända plastpluggarna och låspinnarna i dessa? Om låstäckningen måste tas bort, går det att pilla ut täcklocken eller måste de dras ut med en skruv genom locket?

Toppen