• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

F

F.d. 25071

Guest
Hej! Jag har en Burstner tStar 680 mod 2005 med Mercedes 316 drivlina. Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift. Spänning finns i alla 230V uttag i bodelen och en röd liten "diod" lyser inne under El-blockets skal under passagerarsätet.
50A säkringen vid bodelsbatteriet ser hel ut även motsvarande vid startbatteriet.
Då motorn körs laddas både bodelsbatteriet och startbatteriet med normal spänning och ström, kontrollerad via panelens E-display.
Laddningsmodulen i E-blocket kan vara felaktig enligt verkstan, kostnad 10000:-
Finns någon som kan hjälpa mig med tips för egen ytterligare felsökning?

Mvh JanB
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Det blir nog lättare om du kan berätta vad det är för typ av elblock. 10000 spänn?? Jag har för mig att det kostar ca 1500 att reparera en havererad Schaudt laddare om det är en sådan.

Så här svarade Schaudt när jag frågade. Min modul är också kass:

"If your unit is for example a EBL and it has a defect charging module and we have to fix a new one, the max. amount of costs can be about 150.- Euros.

In case we can repair a partly damaged module, the costs will be lower.

For all other units, the costs of the repair will be depend on the faulty of the unit, but normally the costs are less than 80.- Euros.

In special cases, we will give in advance an information via e-mail regarding to the costs of the repair."
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Om laddaren verkligen är trasig, så kolla med någon oberoende husbilsreparatör, om det inte går att ersätta originalladdaren med t ex en ctek-laddare, det borde bli billigare. Min laddare gick sönder under garantitiden, men medan jag väntade på en ny laddare kopplades en "vanlig" batteriladdare in.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Jag kopplade in en CTEK laddare i stället för att reparera original Schaudt laddare. Det var tänkt som en tillfällig åtgärd men det har fungerat så bra så jag tror att jag inte bryr mig om att reparera elblocket. Schaudts laddare är dokumenterat opålitlig om man kollar lite på internet. Strömspikar på 220V slår ut aggregatet. Deras recept är att man köper ett nätfilter från dom. Jag vill nog kalla det dålig konstruktion.

Den enda nackdel jag kan se är att bilens batteri inte laddas samt att indikeringen på panelen inte lyser när 220V är anslutet. Det går att fixa det med men behovet har inte uppkommit än :) (Kallas också lathet..)

CTEK laddaren är ansluten på "extraladdare" uttaget på elblocket.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Samma som min då ... : http://www.husbilsklubben.se/forums/t38700/

Min laddaden inte på 230v och inuti EBLet så sitter det en Trög 3,15 amp säkring och jag bytte den men den gick sönder direkt så det blev direkt leverans till Schaudt i Tyskland 230:- i frakt samt 1500:- för byte av bottendelen = 230 invertern .

Adress finner du i länken ovan .

eller ..

Schaudt GmbH
Elektrotechnik & Apparatebau

Planckstraße 8
D-88677 Markdorf

Tel. +49 (0) 7544 9577-16 begin_of_the_skype_highlighting +49 (0) 7544 9577-16 end_of_the_skype_highlighting
Fax +49 (0) 7544 9577-29
kundendienst@schaudt-gmbh.de


Jag har för mej att min kontakt hette Udo Lang .
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Kolla på den här websidan: RK Reich - E-Control Systeme

Det kan finnas något matnyttigt där. Kollade lite på BASIC modellens schema och såg att det fanns uttag för extra laddare på den modellen. Kanske på din också? Om jag var du skulle jag koppla bort den interna laddaren (säkring F1) och koppla in en CTEK som laddar ca 10-20A i uttaget för extra laddare beroende på hur stor batteribank du har.

Först måste du förstås kolla att det är den interna laddaren som är kass.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Hej! Jag har en Burstner tStar 680 mod 2005 med Mercedes 316 drivlina. Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift. Spänning finns i alla 230V uttag i bodelen och en röd liten "diod" lyser inne under El-blockets skal under passagerarsätet.
50A säkringen vid bodelsbatteriet ser hel ut även motsvarande vid startbatteriet.
Då motorn körs laddas både bodelsbatteriet och startbatteriet med normal spänning och ström, kontrollerad via panelens E-display.
Laddningsmodulen i E-blocket kan vara felaktig enligt verkstan, kostnad 10000:-
Finns någon som kan hjälpa mig med tips för egen ytterligare felsökning?

Mvh JanB
Jan ett förslag är att Du köper en CTEC med hyfsad amper och kopplar direkt på bobatterierna och med en kraftig diod på kabeln till startbatteriet ,för att ej ladda ur detta.
CTECen håller ju även batterierna friska och kan stå på hur många månader som helst,billigast och säkert allra best för batteribanken.
Utförde ett sådant arangemagn på en Nordic det funkade ypperligt under många år,Nordicen var då utrustad med en ynka 7 Amps,laddare som EJ LADDADE STARTBATTERIET????,det måste laddas separat!!.
Bernt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Jan ett förslag är att Du köper en CTEC med hyfsad amper och kopplar direkt på bobatterierna och med en kraftig diod på kabeln till startbatteriet ,för att ej ladda ur detta.
Bernt

Det är alltid ett spänningsfall på minst 0,5 volt över en diod. En så kraftig diod som behövs här har oftast ett spänningsfall på 0,7 volt.
Detta gör att startbatteriet endast blir laddat till hälften.
Ett relä som styrs av generatorns D+ är ett bättre alternativ.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Det är alltid ett spänningsfall på minst 0,5 volt över en diod. En så kraftig diod som behövs här har oftast ett spänningsfall på 0,7 volt.
Detta gör att startbatteriet endast blir laddat till hälften.
Ett relä som styrs av generatorns D+ är ett bättre alternativ.

Alldeles rätt. Läs, begrunda och förstå dokumentationen INNAN man hittar på några egna hyss. I moderna EBL finns skiljereläet som separerar bodel och bildel. Det finns en anledning att man har en extra ingång på EBL för extern laddare. Det finns nog nån konstruktör som tänkt till innan ;)

Om man inte förstår inkopplingen är risken stor att man saboterar den tänkta funktionen.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Det är alltid ett spänningsfall på minst 0,5 volt över en diod. En så kraftig diod som behövs här har oftast ett spänningsfall på 0,7 volt.
Detta gör att startbatteriet endast blir laddat till hälften.
Ett relä som styrs av generatorns D+ är ett bättre alternativ.
Det var ju då 230 v var anslutet som laddningen uteblev !!!
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Det finns många anledningar att inte gå förbi elblocket. En är att man vill ha strömmätningen intakt. Den andra är att elblocket, i alla fall i min bil, innehåller den krets med en diod som föreslås. Då också styrd av ett relä som drar vid 220V laddning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Är det något fel med att laga det trasiga ?
Min gick ju bara på 1800:- inkl frakt och hellre har jag det original som det är anpassat än att ha en trasig enhet och lägga pengar på annan laddningsutrustning , men det är ju vad jag tycker ...
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Är det något fel med att laga det trasiga ?
Min gick ju bara på 1800:- inkl frakt och hellre har jag det original som det är anpassat än att ha en trasig enhet och lägga pengar på annan laddningsutrustning , men det är ju vad jag tycker ...
Självklart om orginalet är till belåtenhet och kan repareras till vettig peng.
berättade bara lösningen på Nordics usla elanläggning.
Bernt
 
F

F.d. 25071

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Är det något fel med att laga det trasiga ?
Min gick ju bara på 1800:- inkl frakt och hellre har jag det original som det är anpassat än att ha en trasig enhet och lägga pengar på annan laddningsutrustning , men det är ju vad jag tycker ...

1800:- är ok, men jag fick en kostnaduppgift på 10000:- plus arbete från Östgöta Camp vilket är mycke pengar för en pensionär. Din laddare var väl en SHAUD? och min är en REICH om detta kan motivera prisskillnaden?
Mitt el-block har en 20A säkring för extern laddare bredvid en 10A säkring för en solpanel. Enligt el-shemat i instruktionsboken tolkar jag det som att laddningen av både bodelsbatteriet och startbatteriet kanske sker om extern laddare och/eller solpanel används, men jag är inte säker. Dessutom har jag inte klart för mig hur en extern laddare kopplas in, samt vilken kapacitet som bör väljas???
Jag har 1 st bodelsbatteri VARTA 12V 75 ah (5h) 90ah (20h) i bodelen.
Tacksam för erat engagemang!:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Jo men själva grundkonstruktionen är ju säkert samma och i ditt pris så hade du då säkert fått lämna in bilen så att dom hade deras anställda plockat ur den laddaren och packat för att sedan skicka iväg den och sedan montera den och skall man bekosta en massa onödiga arbeten i onödan så kostar det ju pengar , vilket det ibland är värt .. ( jag lämnade in min bil för lacksyddsbehandling ) .

Det är nog inte problem för dej att göra som jag montera ur laddaren själv och skicka den på posten till deras verkstad/ firma i tyskland för reparation och sedan montera den själv .

Glöm inte att isolera pluskabeln som går till bil och bodelsbatteriet .


Är det några funderingar så finns ju hjälpen här på husbilsklubben .

Har du problem med "utriskiska" så kolla vilken modell det är så kan jag skicka in en förfrågan till RK Reich - på vad det kan kosta och vad felet kan vara .

Kika här även om du ser din laddare .
RK Reich - klicka på Basic , Compact eller Easy control
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25071

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Kolla på den här websidan: RK Reich - E-Control Systeme

Det kan finnas något matnyttigt där. Kollade lite på BASIC modellens schema och såg att det fanns uttag för extra laddare på den modellen. Kanske på din också? Om jag var du skulle jag koppla bort den interna laddaren (säkring F1) och koppla in en CTEK som laddar ca 10-20A i uttaget för extra laddare beroende på hur stor batteribank du har.

Först måste du förstås kolla att det är den interna laddaren som är kass.


Tack för dina förslag, dom ger nya uppslag i problemlösningen. Mitt el-block är troligen en tidigare utgåva av Compact-modellen. Den har en 20A säkring för extern laddare bredvid en 10A säkring för en solpanel. Enligt el-shemat i instruktionsboken (Burstner) tolkar jag det som att laddningen av både bodelsbatteriet och startbatteriet kanske sker om extern laddare och/eller solpanel används, men jag är inte säker. Dessutom har jag inte klart för mig hur en extern laddare kopplas in, samt vilken kapacitet som lämpligen bör väljas?
Jag har 1 st bodelsbatteri VARTA 12V 75 ah (5h) 90ah (20h) i bodelen.
Jag funderar även på hur jag med rimlig insats konstaterar om den interna laddaren är kass?
:confused:
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Jan

Ett sätt att kolla interna laddaren kan vara att ta ur säkringen till den, slå på 220V och se om du får mer än 12V DC på den sida av säkringen som är ansluten till laddaren. Ett annat kan vara att först kolla om säkringen är hel, sedan se vilken spänning man får över bodelsbatteriet med och utan 220V anslutet. Med 220V ska spänningen vara avsevärt högre (det är då det laddar).

Sen hur stor laddare du behöver? En fråga om behov och kontantinsats.

För egen det har jag satt dit en CTEK Zafir 100 som laddar 7A. Mitt batteri är på 85Ah och det har funkat. Sen beror det på hur stor 12V förbrukning har och om du vill att laddaren ska kunna försörja det kontinuerligt. Jag har försök att minimera min 12V förbrukning med t ex LED lampor.

Kolla på blocket om du har någon kontakt/uttag som kan heta t ex "External charger"
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Jan Björkman skrev:
Jag funderar även på hur jag med rimlig insats konstaterar om den interna laddaren är kass?
:confused:

Tror inte att din laddare är kass eller felaktig.
Reich laddare är en helt annan kvalitet än Schaudt,
mest är det fel i display eller dålig kabel.

Det är alltid bra när man vet precis vilken model och SerienNr.
och en bild hjälpa mycket. :wink:

Vilken färg har laddare ? svart eller grå

En helt ny Reich kosta 6000SEK inkl. frakt till Sverige
och byta kan du själv :)



Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 25071

Guest
Sv: Bodelsbatteriet laddas ej vid 230 V-drift

Jan

Ett sätt att kolla interna laddaren kan vara att ta ur säkringen till den, slå på 220V och se om du får mer än 12V DC på den sida av säkringen som är ansluten till laddaren. Ett annat kan vara att först kolla om säkringen är hel, sedan se vilken spänning man får över bodelsbatteriet med och utan 220V anslutet. Med 220V ska spänningen vara avsevärt högre (det är då det laddar).
Kolla på blocket om du har någon kontakt/uttag som kan heta t ex "External charger"

Har kollat och även "provbytt" säkringen för interna laddaren, den är hel. Spänningen över bodelsbatteriet är oförändrat "låg" med och utan 220V ansluten. Med motorn igång blir spänningen högre och batteriet laddas.
Under säkringarna för "extern laddare" och "laddningsregulator för solpanel" på el-blocket, som fysiskt sitter monterat upp och ner, finns ett uttag med fyra stift som kanske är avsedda som ingångar från respektive extra laddare.
Har däremot inte kollat "glassäkringen?" för 230V in då den verkar svår att komma åt och därmed kräver att jag skruvar bort stolen osv.... Vill kunna använda bilen då jag tänkte åka på mässan.
Har däremot kollat att spänningen 230V når el-blocket.

Mvh
 
Toppen