• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi sköt en säkring i kåken så att husbilen blev strömlös ett antal minuter och nu visare den 0 i laddning men EBLét ger ut ström på undersidan till både bilen och bodelens batteri .
När jag startar bilen så visar paneler X-antal ampere i laddning .

Varför visar det inte laddning då den ger ut ström och står på 230v ?

Tips å idéer ?

Samt kan man ju programera panelen hur många ampere man har i batteri och jag pratade med en på telefon som sa att man skulle skriva i lite mera ca20% där pga. att EBLét slutar ladda för tidigt och laddar inte batterierna fullt är det någon mera som hört detta ??
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Ja Bengt-Åke det där med EBL'n vet jag inte vad det kan vara, men panelen ska du ställa om.
Ta totala bodels batteri Ah och multiplisera med 1,125, så får du värdet som ska in på panelen.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Det kanske var du Sten-Åke som berättade för mej om ändra värdet på panelen när vi hade kafferast på jobbet .

Så nu är det läggdags ..... ;) :) .
 
Senast ändrad:

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Hei!
Trodde selv jeg hadde problemer med ladninga og flatt bodelsbatteri for et par år siden.
Det var bare selve viserne i instrumentet på tavla som gikk trøgt ved kulde og viss fuktighet innvendig! Kunne tenke med å gå over til digitalt panel av den grunn.
mvh Kangas'n
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Nä jag har bara voltmätt det och jag tänke försvinner amperen så försvinner volten också .
Man har ju inte så kraftig amperemeter som laddaren ger .

Trodde att du kanske hade tillgång till en tångamperemeter.
De klarar stora strömmar.
Att du har spänning ut från EBL behöver inte betyda att ström
levereras,t.ex. om det finns ett avbrott senare i kretsen.
Har du ström vid mätning ut från EBL så fungerar laddningen,
oberoende av vad panelen visar.

Jojje
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

"kort i huvudet som jag är" .... Så var det ju givetvis dom voltena som var i batteriet jag mätte på utgången av EBLét men finns det några säkringar inuti laddaren för inte kan det väl vara så känsligt att det går sönder för att man får strömavbrott för det är ju dessamma som att sätta i och dra ut 230 kabeln eller ?

Jag kollade på elschemat att det är ju en 20amp säkring till laddningen men var .....
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Bengt-Åke, skall jag tolka dig som att laddaren inte laddar, dvs att batteriets polspänning inte ändras när du ansluter bilen till 230 V?

Säkringen på 20 A som du talar sitter på framsidan av EBLen. Den är märkt INTERNES LADEMODUL, åtminstone i de två manualer jag har kollat. Men det finns ytterligare en säkring. Den sitter inne i EBLen. Det är en glasrörsäkring märkt 3,15 AT. T står för TRÖG, dvs den tål en kortvarig överbelastning. Man måste ta loss och öppna EBLen för att komma åt den säkringen som sitter på ingången till den i EBLen inbyggda laddaren.

Birger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Okay , jag har kollat den säkringen "internes lademodul" och jag hade även spänning (+) där men om det kom från laddaren eller batteriet (bakvägen) får jag kolla i morgon .
Tusen tack jag skall ta med kameran ut och dokumentera det hela som jag brukar om någon mera skulle råka ut för samma sak .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Då har man tagit isär EBLét och den säkringen såg rätt "rökt ut" och visst var den trasig men det var väl en konstigt styrka på säkringen eller ? 3,15T
 

Bilagor

  • fuse.JPG
    fuse.JPG
    56,8 KB · Visningar: 12
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Glasrörsäkringen sitter på 230 V - sidan. 3,15 A gånger 230 V blir 725 W, en ganska hög effektförbrukning. På 12 V- sidan motsvarar det strömmen 60 A. Laddarens maxström är ju ca 20- 25 A, så det har varit en stor överbelastning.
Råkade ut för samma ? fel i höstas. Bytte säkring, men det visade sig att den inbyggda laddaren var trasig. Tog bort den och kopplade in en CETEK- laddare i stället. Det blev billigare och kanske bättre än att köpa en ny EBL. Säkringar går kanske att få tag hos någon TV-verkstad, men dom växer ju inte på träd nuförtiden. Har några över som jag kan skicka dig i morgon, om du vill prova att byta.

Birger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Jag kikade och dessa fanns ju även på Biltema 5 st för 14:90 överkommligt pris :) .. men skall kolla hos den lokala elfirman först sen får jag hoppas att det inte är fel på något annat .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

jag bytte säkrinen och körde en i en likadan kabel inne på bänken utan några andra anslutningar och säkringen gick direkt så nu blir det väl reparation av detta EBLét och är det någon som vet vem som är reparatör på dessa för jag tror ju att om jag nu kommer till Hymercenter så skickas den bara vidare men å andra sidan så kanske man kan få lite bidrag i reparation för vi har ju bara haft bilen i 8 månader och tycker då bilen bara gått 3000 mil så borde en ju hålla mera .
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Laddaren laddar men det visar inget på panelen .

Läs P Birger #14

Han föreslår att ersätta laddaren mot en C-tek.
Misstänker att det är ett bra alternativ.:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Toppen