• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Bodelsbatteriet laddar inte under körning

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
När jag kör laddar inte bodelsbatteriet om kylskåpet är på. Stänger jag av kylskåpet laddas batteriet. Jag har Thetfords stora kylskåp med separat frys som drar 190W enligt typskylten på kylskåpet. Bilen är en Solifer Action halvintegrerad 2011 med Fiats 3,0 liters motor. Kan det verkligen vara så att kylskåpet tar all ström så att det inte finns något kvar att ladda bidelsbatteriet? Har nyligen satt in ett SBL Lithiumbatteri och det är på deras på jag ser hur batteriet laddas. Hur det innan vet jag inte då jag köpte bilen i höstas.

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
De
Nu får vi nog bena ut det lite.
Batterierna är fulladdade säger du.
Du vet att bodelbatteriet laddar ur, och med hur mycket, när kylskåpet är igång på 12V.
Hur mycket drar kylskåpet i verkligheten?
Har du ett stort uttag på bodelen så kan det batteriet dras ur om inte generatorn ger tillräckligt med ström. Uppsäkring på kylskåpet håller ju men det kan vara något annat.
Ström/amp inte spänning/V.
Återigen, använd en amp.tång.
Jag misstänker att du inte har en dc/dc laddare?
När kylskåpet är på 12 volt laddar bodelsbatteriet ur med mellan 50 - 100 watt när kylskåpet går på gasol laddar bodelsbatteriet mellan 50-100 watt. När bilen står stilla utan belysning med 12 voltssytemet på laddar den ur med 0,6 ampere. När jag kör har inga andra förbrukare lyse o fläkt AC o kylskåp och kylskåpet drar omkring 190 watt.
Jag lät Alsike maskin montera in ett lithium batteri i april och då följde det med en app där man ser när batteriet laddar eller laddar ur. Innan dess viste jag inte om laddningen fungerade hade bara kört 50 mil sedan jag köpte den. Kan monteringen lithiumbatteriet orsakat problemet?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
När jag hade dålig jordkabel mellan motor och chassi laddade bodelsbatteriet ur som dig. Lätt att testa med en startkabel. Kolla länken till min tråd med lösning.

Kan vara värt att prova.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nu har mätt spänningen vid batteriet med kylskåp helljus fläkt på så blir 14,1v när jag varvar motorn det tyder väl på generatorn trots belastning men o andra sidan är både start o bodelsbatterierna fulladdade men ändå laddas bodelsbatteriet ur.

Det verkar som din generator är ok då, jag skulle nog satsa på en dc/dc-laddare mellan start och bobatteriet.

Gräddö

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21366
Medlemskap
2025
Det verkar som din generator är ok då, jag skulle nog satsa på en dc/dc-laddare mellan start och bobatteriet.
Vad gör Dc/Dc laddaren? Går strömmen från generatorn till laddare och laddar bara bodelsbatteriet? Isåfall eliminerar man felaktigheter andra ev. felaktigheter vilket kan vara bra då kanske jag kan ladda med minst 25 ampere och då är mina problem lösta förhoppningsvis.

Toppen