• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bodelsbatteri

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej alltihopa

idag jag gick att kolla up min fuktbollar i husbilen då jag Märkte att bodel lampor funkar inte ...

jag startade bilen och provat igen allt funkar okej

frågan är hur vet jag om den inbyggd laddare slutat fungera eller det är dags att kanske byta batteri??

Har redan mätt batteriet och det är dålig men jag vet inte heller om den laddare slutat fungerar ....
Finns ingen lampa på laddaren som visar att den laddas och alla säkring är okej...


tack för era tips.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla jordfelsbrytaren på inkommande 230V först så du verkligen får in extern spänning i husbilen, kolla även 230V huvudsäkring, om ok så behöver det inte vara fel på laddaren, mät spänningen med en voltmeter på batteriet, först utan laddning, och sen med laddning, får du då en högre spänning så har du laddning. Sen kan det vara så att batteriet är skadat/förbrukat, så det inte tar emot laddning och behöver ersättas.
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag köpte min bil hade jag 100ah biltema som startbatteri och likadant som bobatteri mistänker att de var köpta samtidigt men bobatteriet var dött när jag mätte med laddaren inkopplad fick jag ingen laddning tog då en gammal laddare som fick stå och ladda efter ett tag började den elektroniska att ladda igen men batteriet hade stått utan laddning för länge. hade stått två år på en husbilsfirma och ett år hos en äldre man som aldrig använt den var ju mycket fel på den.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En enkel måte å sparke i gang ladning på et batteri som er kommet under spenningsgrensen for laderen er å koble et annet batteri som fungerer i parallell i et par timer med laderen påslått. De fleste moderne ladere trenger en spenning endel over 6 volt på batteriet for å startet 12 volt ladning.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Har du ingen panel i närheten av bodelsdörren som visar att 230V-matning finns?
Där finns ofta även en indikering av spänningen för bodels- och startbatterierna.
Visar spänningen över 13 V finns det laddning
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Köp en multimeter och mät spänningen på batteriet,då vet du om laddaren fungerar, kopplat bort den och mäta spänningen på batteriet efter några timmar för att se hur dåligt det är,detta är ingen exakt metod men du får en uppfattning om statusen.
Digital multimeter - Biltema.se

Har redan gjort det och jag vet inte om laddaren funkar inte eller batteriet måste bytas...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hittade en gammal tråd.
Där var det den interna glassäkringen i EBL blocket som var trasig.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hur stor säkring ska man ha på + kabeln mellan batterierna vid pararellkoppling av två 100 amp batterier.
Hittar olika svar?
Står batterierna intill varandra och är sammanbundna med t.ex. 35 kvmm kabel så behövs ingen säkring. Står dom en bit ifrån varandra så det finns risk att kabeln mellan dom kan komma i kontakt (skava hål på isoleringen t.ex.) med chassi e.dyl. så skall kabeln säkras. Det är kabelns grovlek som bestämmer säkringen. Säkringen är till för att se till att kabeln inte blir glödande vid t.ex. kortslutning men också att se till att batterierna inte exploderar, något som kan hända om man t.ex. lägger en metallbalk så den kortsluter batteriet.

Tabellen nertill på sidan som Sacce länkade till är en början. För grövre kablar, titta på sidan 25 i den här https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf

MVH
Hans
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Normalt säkrar man av ber. på kabelarean, men i detta fall kan man gå ner betydlig, förutsatt att man inte har någon inverter
Jag ser då ingen mening att ha mer än 35 - 50 A säkring
Edit:
Och som skrivs ovan att om batterierna står precis intill varandra bör man inte ha någon säkring alls om man vill uppnå full laddning i båda batterierna, som då även bör "korskopplas"
 

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej allihopa

Tack för alla svar och engagemang !!

jag felsöka problemet och den var min Calira 30/12 Ds inverter som inte fungerar längre ...

jag tog bort den och skickade den till Auto electro salland i Tyskland (de är bäst att laga den specifik modell enligt Google )

kostanden ligger mellan 150/200 euro

det fanns ett annat alternative att bara köpa en häftig laddare och koppla den till batterierna men jag valde att ha allt original istället .
 

Bilagor

  • 5F812E21-C115-4CD8-9B51-42B3597C09EF.jpeg
    5F812E21-C115-4CD8-9B51-42B3597C09EF.jpeg
    2 MB · Visningar: 141

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej allihopa

Tack för alla svar och engagemang !!

jag felsöka problemet och den var min Calira 30/12 Ds inverter som inte fungerar längre ...

jag tog bort den och skickade den till Auto electro salland i Tyskland (de är bäst att laga den specifik modell enligt Google )

kostanden ligger mellan 150/200 euro

det fanns ett annat alternative att bara köpa en häftig laddare och koppla den till batterierna men jag valde att ha allt original istället .
Det är väl en batteriladdare? det finns service på närmare håll också,men tyskarna fixar det säkert.
Develec AB
 
Toppen