Sv: Bodelsbatteri, laddning mm
....
Ja, jag har en MPPT-regulator som tål 25A. En trevlig regulator där jag själv kan ställa max utspänning. Den har ett instrument som visar både strömmen från solcellen och den högre strömmen efter regulatorn. Den har också ett läge som ger pulser för utjämning av batterierna.
Batterierna är 2 st VARTA Professional Deep Cycle AGM på vardera 115 Ah.......
Mvh Bengt
Fin tråd, med mye flott info. Men hvordan kan det være mer A ut av regulatoren enn inn på regulatoren? Går det f.eks. 4 A 24 V inn og ca. 8 A 12 V ut? For ifølge Effekt loven bør det jo være likt, men litt tap blir det jo i regulatoren og virkningsgrad over 90% er jo skjelden?
10A er jo veldig bra på et 140 W panel (140 W / 14 V = 10 A) og det er jo 100 %. Så selv med solen rett over panelet er det fantastisk? Hvor mye panelet gir når solen er på vei opp til høyeste punkt og på vei ned igjen er jo ikke godt og tippe. Solpanelet reduserer også virkningsgraden sin om tempraturen på panelet øker og panelet bør ikke være noe mer enn ca 25 gr. når det gir maks effekt. Er panelet ca 50 gr. mener jeg å huske at effekten er redusert med ca 25%, det er derfor viktig og ha god luftsirkulasjon under panelet og ikke montere det for nære taket.
Det GPS styrte solcellepanelet til Oyster, hevdes jo og være ca 3 ganger så effektivt som et panel som ligger på taket. Det betyr jo ikke at panelet gir 75 W x 3 på en gang, men iløpet av et døgn har det ladet 3 x så mye som et panel som er montert flatt. Dette panelet følger jo sola og gir mye mer effekt før og etter at sola er på det høyeste punktet.
Ellers er jeg glad for å se at enkelte benytteter "kvalitetsbatterier" (som f.eks. VARTA Professional ) For ikke tvil om at det er batteriet som er "sjefen" i det elektriske systemet. Man kan gjøre mye med og forbedre lading med store kabler, gode ladere, solcelle. o.s.v., men det har liten effekt om man benytter et "dårlig" batteri. Mange mener at man har mest og hente ved og benytte et "kvalitets" batteri, fremfor og gjøre allverden med det rundt batteriet.
Så det er først når man har gjort ladingen best mulig og man benytter et ordentlig batteri man får det beste resultatet for det elektriske systemet.
Er også helt enig i det som sies at det er batteriprodusenten som vet kriteriene for hvordan batteriet skal lades. De som lager ladere må finne en gylden midelvei for å kunne gi en best mulig lading til flest mulig batterier.
Endel av det som står i blekka fra Ctek er jo også missvisende. F.eks. i en tabell sier de at flatt batteri er litt over 11 V og lenger ned i teksten sir de at flatt batteri er 10, 5 V. Det har så vit jeg vet lenge siden en sa at en cellespenning på 1,75 V er et flatt batteri og det blir jo 10,5 V med 6 celler. Det er vel heller ikke så mange som sier at et fulladet batteri har 12,9 V. Et fulladet batteri har en callespenning på ca 2,11 V. Her er det litt nøyanser på batteritype, og AGM og GEL har litt høyere cellespenning, men ikke så høy at det blir 12,9V. Husk også at nå snakkes det om hvilespenning ved 25 gr. C, temp over eller under det gir annen spenning.
Batteriet skal stå opptil et døgn hevder enkelte produsenter før en kan måle hvilespenningen. Det skjer jo skjelden med våre biler og vi vil derfor avlese en spenning som er for høy.