• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i min Nordic permanent

F

F.d. 30933

Guest
Nu har jag köpt min nya bostad. En Nordic HB, som jag skall starta mitt nya liv i är det tänkt. Jag kommer att flytta in i den om två veckor då handlaren skulle besikta, montera solceller och kolla gasolen mm. Jag är fruktansvärt exalterad men också jätte nervös.

Anledningen till att jag valt att flytta in i husbil är bland annat för att jag flyttade till Gävle från en liten stad i Dalarna för att bo med min flickvän sedan 2 år tillbaka. Så som livet verkar utspela sig ibland så fungerade det inte att leva tillsammans med denna fantastiska tjej även om vi båda hoppats och längtat efter detta. Så istället för att skaffa mig en egen lägenhet så tänkte jag passa på att uppfylla en av mina drömmar, att bo i husbil! Jag försöker se det som att något positivt kanske kan komma ur detta bakslag med mitt x.

Jag hade tänkt ha en tråd här på husbilsklubben som fungerar delvis som en dagbok (med start när jag flyttar in) men även ett sätt för mig att ta i mot tips av alla er erfarna och kunniga husbilsfantaster.

Bilen jag köpte är denna: https://www.blocket.se/dalarna/Nordic_535__97_66386181.htm?ca=6&w=1&last=1

Jag fick den för 149 000. Då ska jag även få solceller monterat på taket. Bra pris? Eftersom jag är ny i städen Gävle så har jag inte riktigt klart för mig vart jag ska stå med husbilen men skulle vilja "fricampa" så gott det går. Stå efter gatan nära jobbet när jag arbetar och åka iväg mina lediga dagar till sjöar, skog och andra fina plattser.

Jag antar att man får lösa många problem när de kommer, men jag tar gärna tips om saker ni tänker på så här i förberedelse fasen. finns det problem jag kan planera för att undvika, vilka svårigheter tror ni jag kommer få.. men framförallt, vad är er spontana tanke kring det hela? Tusen tack för att ni läst detta och om jag placerat tråden fel så ber jag om ursäkt.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Håller men om första meningen i sista stycket. Det kommer att bli många uppgifter att lösa. Står du för ofta och för länge på samma plats dyker det snart upp de som blir störda av en eller annan anledning.
Men det verka som du har räknat med dylika problem så då är nog förutsättningarna ganska goda, så lycka till.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Hej , ett tips kungsgårdens camping utan för Sandviken kan du hyra årsplats till bra pris . Även Årsunda camping men den är dyrare . Sevallbo
 
F

F.d. 55575

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Härligt,kör på bara.
Drömmar ska man förverkliga.

//Interstar
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Först ett stort lycka till. Du kommer att bli proffs på camping och vintercamping. Att campa det ljusa halvåret i en gammal bil blir säkert fint och trevligt. Att göra samma sak vintertid i mellansverige avundas jag dig inte. I sydspanien hade det nog funkat men här blir det en tuff kamp.
Varje år dyker liknande trådar upp som denna. Någon utan erfarenhet tror sig kunna lösa sina bostadsproblem på ett billigt vis. Nästan alltid genom köp av en husbil som för länge sedan passerat sitt böst före datum.
Den förhoppningsfulle blir i princip alltid påhejaf av folk som kanske bott någon vecka på en camping med el och övrig service. Sällan ser man någon som ger en realistisk syn på vad som väntar.
Att bo i Gävle en vinter fungerar kanske men kräver tillgång till service och elström för att bli drägligt. Att bilen måste vara väl genomgången fuktfri och med allt fungerande är självklart.
Man bör vara realist och inga av skaparna av liknande trådar har kommit tillbaka och beskrivit hur det gick. Tror ni det gick bra? Tveksamt. Det går givetvis fint att vintercampa och tillockmed bo fulltid i husbilen men de som gör detta har dock oftast bra bilar och god service
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Håller men om första meningen i sista stycket. Det kommer att bli många uppgifter att lösa. Står du för ofta och för länge på samma plats dyker det snart upp de som blir störda av en eller annan anledning.
Men det verka som du har räknat med dylika problem så då är nog förutsättningarna ganska goda, så lycka till.

Jag kommer säkert få sura miner riktade mot mig och mitt nya rullande boende när jag bor på allmänna vägar. Men jag får väl åtminstone hålla mig efter lagen så har jag ju inte gjort något juridiskt fel. Jag tolkar det som att man får stå 24h många av Gävles vägar: 24-timmarsregeln — Gävle kommun
Sen förstår jag inte riktigt formuleringen men på helger verkar man få stå längre?

Ja problem får jag räkna med, vart skall jag tömma latrinen, kommer solcellerna bli kladdiga av pollen, blir husbilen 50grader varm inuti (eller 20 grader kallt på vintern) osv, men jag hoppas jag med lite kreativ hjälp kommer kunna överleva i detta fordon under en lång tid.
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Hej , ett tips kungsgårdens camping utan för Sandviken kan du hyra årsplats till bra pris . Även Årsunda camping men den är dyrare . Sevallbo

Det låter mycket trevligt att stå på dessa plattser. skulle dock vara bra om man kunde köpa ett halvår åt stöten, åtminstone kungsgården har på sin hemsida veckopris och års pris. Skulle vara trevligt att bo på camping kanske de 6 kallaste månaderna eller dylikt.
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

Först ett stort lycka till. Du kommer att bli proffs på camping och vintercamping. Att campa det ljusa halvåret i en gammal bil blir säkert fint och trevligt. Att göra samma sak vintertid i mellansverige avundas jag dig inte. I sydspanien hade det nog funkat men här blir det en tuff kamp.

Jag antar att vintern kommer bli den mest utmanande etappen i detta nya liv, om det ens kommer vara möjligt? Vad tror du de största motgångarna och de svåraste problemen med min kommande vinter kommer bli?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bo i min Nordic permanent

På vilket sätt kan jag få hjälp, jag skall fixa medlemskap snart tycker det låter riktigt bra!

Dels så har vi medlemmar som är otroligt tekniskt kunniga på husbilar som med all säkerhet ställer upp, tipsar & kommer med råd. Vår hemsida innehåller mycket information & rabatter som man inte kommer åt utan att vara medlem.
Välkommen i klubben & bli en av oss.:)

Bennie
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Vintertid får man svårare med elförsörjningen. Det går åt mer och solcellen birdrar lite. Vidare går det förstås åt mer el/gasol/diesel till uppvärmning. Om man enbart värmer upp med gasol räcker en p11 inte särskilt många dagar mitt i vintern. Om jag skulle gjort detta skulle jag ha fricampat de sex varmaste månaderna och stått på camping eller haft el och viss servicetillgång på annat sätt, under vintern.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bo i min Nordic permanent

Jag antar att vintern kommer bli den mest utmanande etappen i detta nya liv, om det ens kommer vara möjligt? Vad tror du de största motgångarna och de svåraste problemen med min kommande vinter kommer bli?

Utmanngen ligget i tillgång på energi. Det åtgår mängder när det blir kallt. Att värma bilen med gasol blir för dyrt om du inte är rik. En plats med tillgång på 16 amp el är riktigt stor hjälp. Om du sedan också kan duscha och tvätta där blir resten troligen drägligt. Inget får dock krångla så allt bör vara i toppskick. Snön måste bort fråntaket annar går du istappar i rekordstorlek. Att köra runt och stå utan el är inget som fungerar mer än några dagar.
 
F

F.d. 30933

Guest
Sv: Bo i min Nordic permanent

jag börjar ju mitt äventyr på den trevliga delen av Sveriges årsklimat. Så har tid att förbereda mig för den djävulska vintern, hoppas jag. Ja att stå på gasol genom hela vinterhalvåret kommer ju, som ni skriver, inte vara hållbart.

Så det jag kan fokusera på att försöka hitta är ett så förmånligt ställe att stå på som möjligt där jag åtminstone har tillgång till el. Jag får kolla med de närliggande campingarna som har öppet under vintern om man kan hyra platts i ett halvår utan att bli ruinerad. En årsavgift verkar ligga på ca 10-11 tusen.

Jag är väldigt glad att det är så många som skriver och svarar i denna tråd, jag blir varm i hjärtat!
 
Toppen