• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil

F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Ursäkta för att det tagit sådan tid för mig att ladda upp bilder. Jag har verkligen haft fullt upp och sedan varit i Kanada i två veckor. Men nu har jag tagit mig tiden och här är ett par bilder på min lilla pärla för er som är intresserade.
 

Bilagor

  • 20100724(002).jpg
    20100724(002).jpg
    214,7 KB · Visningar: 28
  • 20100724(004).jpg
    20100724(004).jpg
    181,9 KB · Visningar: 28
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Hej igen! Dags för lite uppdatering känner jag. Har snart avverkat två veckor här på Stenebyskolan. Står tillfälligt på en parkering ovanför skolan då vi inte ännu fått larmkoder till verkstaden som ligger 6km utanför samhället och som vi tillbringar dagarna i. Där finns tillgång till el som jag får "köpa" från skolan, dusch, toalett, kök och verkstad förstås. Jag trivs riktigt bra, både med allt folk här och med mitt boende i husbilen. Älskar att man har så nära ut, i husbilen blir det inte lika ofta att man bara sitter inne, som det kan bli i en lägenhet... två steg så är man ute! och det är mycket vackert här i Dalsland!
Mycket regn första veckan vilket var lite jobbigt då inget kunde torka i husbilen +att jag optimistiskt nog inte packat med min regnjacka... men nu har mor min skickat hit jackan och sen dess har solen skinit ;)

Den närmaste framtiden ska jag försöka isolera mitt innertak över förarhytten som är helt oisolerad vilket leder till kondens och värmeförluster. När vi får tillgång till verkstaden tänkte jag bygga lite hyllor och grejer så jag kan få lite ordning på mina prylar... (toaletten blir till en garderob).

Så en sak som är lite av ett problem, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med; vattenpumpen slutar inte pumpa när vattentanken är tom... jag måste ju kunna tanka ut allt vatten inför vintern så inte rören fryser sönder, men vill inte att pumpen ska gå hela tiden... nu måste jag stänga av huvudströmmen för att det ska bli tyst...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Finn kabelen til pumpen og sett inn en liten vippebryter og saken er løst.
Er i Långed mandag og tirsdag hvis du trenger hjelp, send en PM så får du adressen min.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bo i husbil

Grattis till till din bil och att du genomförde dina ideér.

Åker själv en ny husbil där allt borde fungera men så är det inte! Det hör till husbilslivet att hela tiden klura ut lösningar för just min bil och min behov som gäller nu! Finns nog ingen bil som är färdigbyggd.

Är säker på att du lyckas, skriv gärna om du hinner och berätta om dina bravader och lycka till med skolan...!

mvh Torbjörn :) :) :)
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Ahh, såklart, en strömbrytare löser problemet, tack Knut! har inte hunnit köpa någon i helgen, men ska nog inte vara några problem att montera tror jag. Men du är välkommen att kika förbi och säga hej om du har lust, se om jag är hemma eller inte :)

Ja precis Torbjörn! och det är ju faktiskt lite utav charmen också :) tack tack, ska försöka ta mig tid att uppdatera lite då och då
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Det börjar bli lite småkyligt nu och känns som det är dags att dra in el för att ha igång värmen... Någon som vet vart kan man köpa elmätare? går det att beställa någonstans på internet?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Det er av Clas Ohlsson sine billige modeller endast 36-4444 som gir forbruket over tid. En feil med denne er at den ikke kan stå utendørs - tåler ikke regn.

Av de dyrere så er det endast Clas Ohlson Internetbutik som kan brukes for ditt formål. Her kan givaren plasseres beskyttet mot regn og displayet inne i bilen eller huset.

Det finnes fra kama-fritid en metare som er produsert for utendørs bruk, men jeg har ikke prisen for denne, men den koster mer enn CO sine.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bo i husbil

¿Anneli hur går det med Peggy ?
Uppdatera lite

Hittade din länk det verkar gå bra med boendet LifeofAnneli -

snygga jobb du har gjort med bilen.
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Hej!
Tack, det går bra, har varit lite mek i sommar med igensatt bränslefilter p.g.a bakterier i dieseltanken, pajjad vattenpump (=> verkstad) , igenrostad jordkabel, krånglande startmotor m.m. men nu är vi på fötter igen och har flyttat ner till Åkarp och jag har börjat på arboristutbildningen på Hvilan utbildning här, där jag trivs riktigt bra! Peggy står på skolans parkering här och allt funkade prima tills jag tog tag i ärligheten och frågade VD:n på skolan (helt fel person att fråga) om det var ok att stå här... jag fick ett nej och måste nu kolla upp ett annat ställe i närheten, lite trist då det vore allra smidigast att kunna stå här och ha nära till skola och klasskamrater som bor här, men det löser sig nog!

Ja, bloggen är jag som ni märkt lite (ganska mycket) dålig på att uppdatera, jag ska se till att försöka uppdatera nån gång här i veckan när jag får lite tid till övers, kan lägga in ett inlägg i denna tråd när det är fixat, så alla som vill gå in och kolla. Tack för visat intresse! :)
 
F

F.d. 1866

Guest
Sv: Bo i husbil

Härlig läsning Anneli.

Jag ska göra precis som dig och satsa på åretruntboende.
Tror att det kräver en viss personlighet som inte börjar och gnissla så fort det blir lite kallt. Jag är helt på det klara att det går lika bra som för dig.

För att ändå inte missa något. Vad lärde du dig under vintern? Något som du inte tänkt på innan?

Allt gott!
/Cotte
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Härligt Cotte, det tycker jag absolut att du ska göra! :)

Angående vintern är det ju förstås kanske inte den roligaste årstiden i husbilen. Jag ställde av Peggy för att spara några kronor i skatt och försäkring, stod utanför skolan och tillbringade mestadelen av tiden där eller någon annanstans utanför husbilen. All mat lagades på skolan osv, husbilen blev mest min sovplats och det var kallt där inne, trots bra värmesystem, men riktigt skönt att krypa ner i min varma vintersovsäck, särskilt när man värmt upp den lite med en värmefläkt först :)

Vattentanken tömde jag i god tid innan vintern så det inte skulle frysa sönder, glykolnivån i kylaren kollade jag också så det skulle hålla de riktigt kalla nätterna. Då det blev minusgrader på vissa ställen i husbilen tog jag in allt som kunde frysa sönder till ett skåp på skolan.

Det jag lärt mig om vintern är mest underhållet av bilen; det kan vara bra att köra en liten sväng då och då (jag stod stilla hela vintern), tanken bör vara full för att undvika kondens (motorn har krånglat en hel del under sommaren pga detta då vattendroppar i dieseltanken blir gött för slemmiga bakterier när värmen sedan kommer framåt sommaren...).
Startbatteriet bör hållas fulladdat hela vintern för att inte frysa sönder, (om en ska stå stilla länge kanske det till och med är idé att ta in det i värmen...?)

Hoppas detta kan vara till nån hjälp för dig! Lycka till!
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Förlåt för att blogguppdatering dröjer, mycket i skolan och annat som tar tid och fokus just nu. Hoppas på att få tid och energi till ett inlägg inom en snar framtid!
 
Toppen