• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil

F

F.d. 551

Guest
Hej!
Jag är en tjej på 21 år som nu till hösten ska börja en ny utbildning (möbelrenovering på Steneby i Dals Långed). Jag har ca 60 000kr kvar av mina sparpengar, och planerar att lägga större delen utav dessa på just en husbil att bo i istället för månadshyror för en lägenhet. Då är jag inte beroende av att hitta någon lägenhet och kan dessutom resa runt med mitt hem. Jag har kollat med skolan om jag kunde ställa husbilen utanför, dock har jag inte kollat upp om det finns möjlighet att dra el därifrån, men det är nog inte omöjligt. Dusch och toalett finns på skolan, som jag kommer ha tillgång till även kvällar och helger.
Jag har börjat kolla på blocket efter billiga husbilar, gärna skattebefriade, med låg bränsleförbrukning och med plats för ca 2-3 personer. Funderar lite över om man ska vänta till hösten; mindre efterfrågan och därmed bättre priser...?

Jag har ingen tidigare erfarenhet av husbilar och skulle behöva alla tips jag kan få!
T.ex angående:
- isolering och värme, eftersom jag ska bo i husbilen året runt.
- olika modeller
- motor och bränsle
+ lite kostnader och annat man behöver tänka på...

Tackar hjärtligt på förhand!
//Mvh Anneli
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil

Jag skulle nog avråda dej från ett året runt boende i husbil av billigare modell för att dom är inte så bra isolerade samt så måste du ju förmodligen betala någon form av el för det du förbrukar och på vintern så kommer det gå åt mycket el .

Eller skall du stå på parkeringen vid skolan och ta elen därifrån och betala "normalt pris" samt dusch och tvätta på skolan ?

Min grabb hyrde 2 rum i en källare+ gillestuga och detta var i ett suteränghus så han hade full storlek på fönstrena och betalade 2000:- i månaden inkl värme .

Inte för att låta negativ men jag kan tänka mej att det finns säkert någon liknande lösning i Dals Långed och det är mycket bekvämare samt kommer det nog bli rätt fuktigt och rätt på vintern längs med väggar och fönster .
Du skall ju dessutom ha duschmöjligheter och då går det ju åt hinkvis med vatten .

Du kan ju kontaka Dals Långed - Bengtsfors kommun om det finns något men det kanske du redan har gjort .
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

Jag skulle nog råda dig att satsa på husvagn i stället där kan du hitta bra vagnar att bo i på vintern, för en bråkdel av priset vad en husbil kostar, en Kabe eller Cabby för en 50 tusen ärmyccket bättre bostad på vintern änn husbil, en husbil i klass med en sådan vagn kosstar minst milljonen och ändå inte samma komfort när det gäller boendet så är förhållandet hus bilar är bra leksaker på sommaren men ingen bostad längre tid på vintern.
nu kanske någon husbils fantast skriker sig hes i protest men dom vet nog inte bättre.
husvagn i 40 år numera husbil sån är min erfarenhet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil

BeRoka har rett på ett område, en god vinterhusbil holder seg svært godt i pris. De få som ble laget før 1990 som er laget for vinterbruk er tunge kjøretøy, godt over 3500 kg. Selv blandt nesten nye er det ikke mange under 3500 kg som holder for helårsbruk. Det er enkelt å finne en husvagn laget i Sverige eller Norge i en lav prisklasse som egner seg for vinterbruk.

Hvis du har kjørkort for C-klasse biler så kan du muligens finne en husbuss som er mer enn 30 år (som buss) og med god etterisolasjon og varme. Det er og mulig å finne i Tyskland enkelte tidlige eksemplarer av Clou med Alde vannvarme, dobbeltgulv og allt det en finner på en moderne husbil for vinterbruk. Prisen blir endel høyere enn for en huasvagn.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Bo i husbil

Jättetuft Anneli! Jag gillar din inställning

Jag gjorde själv samma sak när jag studerade i Holland, Kom till Universitetet i en skåpbil WV Bus och tänkte det löser sig under tiden. Och det gjorde det verkligen. Det gick jättebra. Tänk på att det kan bli kallt du behöver värme på vintern.

Va inte orolig det går bra Lycka till Juan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24333

Guest
Sv: Bo i husbil

Måste säga ifrån - det kan aldrig löna sig!

En enkel slagning på nätet ger att det finns gott om lägenheter från dryga 2kkr.

Ex: Bengtsforshus:

Köper du en bil så riskerar du att förlora hela sparkapitalet.

Till husbil tillkommer ju även en rad fasta kostnader som man inte kommer undan. Skatt försäkring etc. Sedan är det troligen svårt att sälja bilen utan förlora minst 30% av värdet på den.

Så - hyr billigt istället eller dela men någon klasskamrat!

/ErikHedb
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Bo i husbil

satsa på en vinterbonad husvagn har campat i över 50 år så det har blivit en del erfarenhet.Du skall ju bo på en plats så du får mer för dina pengar om du satsar på en vinterbonad äldre Kabe t.ex.Lycka till
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: Bo i husbil

Tack för alla svar hörrni! Men ni har ändå inte lyckats avskräcka mig från min idé om att bosätta mig i husbil ;)
Anledningen till att jag vill lägga pengarna på en husbil och inte hyror till en lägenhet är även att husbilen får jag ju behålla och den har ett värde i sig, medan månadshyrorna försvinner ut i ingenstans... Jag hoppas att jag kommer kunna klara mig på studiebidraget som är dryga 2500kr/månad på så vis (orimligt?), vilket inte skulle gå om jag hyr lägenhet... Plus att jag lockas av friheten en husbil innebär. Med husbilen kan jag resa runt mina lediga dagar och slipper betala dyra resor och övernattningar. Ta med några kompisar och parkera bilen vid en skatepark några dagar, då skateboard är ett utav mina allra största intressen :) Jag är inredningssnickare och vill gärna också kunna göra lite med min bostad, husbilen är ju MIN till skillnad från en hyreslägenhet där jag inte ens vågar hänga upp en tavla i rädsla att få betala för de små hålen jag gör i väggen :p Med en husbil har jag en bostad vart jag än vill flytta! Husvagn känns inte lika lockande eftersom jag då behöver en stark bil för att kunna flytta på den, då känns det som att jag lika gärna kan hyra en lägenhet.

Jag kan förmodligen ställa husbilen på parkeringen utanför skolan och i skolan har jag tillgång till dusch och toa. Tvätteriet tänkte jag att man nog kunde få göra tillsammans med en klasskompis med tvättstuga.
Angående elen vet jag inte riktigt hur det löser sig. Drömscenariot är att få ta gratis eller i alla fall relativt billig el från skolan, men det är inget jag räknar med... Funderar på om man skulle fixa solpaneler på taket för elförsörjningen. Nån som har erfarenhet av detta, kostnad, effektivitet osv.?
Mestadelen utav tiden kommer jag förmodligen tillbringa på skolans verkstad som vi har tillgång till även kvällar och helger. Husbilen kommer mest fungera som någonstans att ha mina grejer, sova och laga mat. Köper jag mig en bra sovsäck också kan jag nog klara lite kyla :) och funkar det inte får jag sälja husbilen och hyra en lägenhet istället, jag är beredd att ge det ett försök!

Fortsätt gärna komma med tips och synpunkter, alla är bra! :)
//Mvh Anneli
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Bo i husbil

hej
det finns naturligtvis tusen ??? men kör på, gillar idèn, inga instaser inga vinster.
Säljer själv allt jag har, hus,bil, Mc, båt, med mycket mera för att åka söderöver( Spanien) i september. Har en kanonsovsäck, i dun, den är din om du vill ha den??
lowe lowe:wub:
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Bo i husbil

21 år och skatare... klart du ska skaffa husbil!
Själv väntade jag tills jag var 39 år innan jag förverkligade drömmen om husbil! Har packat husbilsgaraget fullt med windsurfingprylar och är redo när det börjar blåsa. Packar ett par plastbackar med skopisgrävare, spadar och hinkar till 4 åringen och sedan åker vi till kusten....
Lyssna inte på 60 + are...;) Man blir alldeles för trist, tråkig och bekväm så fort man har skaffat barn, barnbarn, hus stugor och lån och andra måsten!! Minnen och erfarenheter skaffar man sig med utmaningar och upptåg!!

Det är bara att scanna igenom Blocket + alla husbilsförsäljares hemsidor. Jag tror faktiskt att man kan hitta något riktigt bra för < 60 tkr. En del firmor vill bara bli av med husbilar som är tillverkade -95 eller tidigare och kan ge en riktigt bra deal på en genomgången bil. Håll utkik efter amerikanska/canadensiska byggen, där hittar du mycket bil för pengarna, eller campers byggda i glasfiber. En camper hittar du för 30-40 tkr och en pickup kan du få för 20-30 tkr.

:bock:

/Henrik
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: Bo i husbil

Kolla in denna!





Chevrolet G30 Shasta motorhome

Sökresultatet | Nästa »

Säljes av Pontus. Insänd 14 maj 13:06. Ta bort, ändra, förnya din annons.
thumb_left_top.gif
4376043801.jpg


thumb_single_right_top.gif
thumb_single_left_bottom.gif
thumb_single_right_bottom.gif
thumb_left_top.gif
4376043801.jpg
thumb_single_right_top.gif
thumb_single_left_bottom.gif
thumb_single_right_bottom.gif
4376043801.jpg

thumb_left_top.gif
60
thumb_single_right_top.gif
thumb_single_left_bottom.gif
thumb_single_right_bottom.gif
60

Pris: 28 500:- Typ: Husbil Örebro: Visa var
eas

Fabriksbygd cheva husbil av märket Shasta, byggd -72

Bilen har tidigare varit lastbilsregistrerad men går sedan i vintras som personbil.
Riktigt fräscha C-däck runt om. 1st PA11 tub ingår. Värmen i bilen är riktigt bra, vi bodde i bilen vid -25C i vintras och kunde utan problem ha varm och skönt i bilen. Bilen startade även bra i den kylan.

Gott om stuvutrymmen och rymlig garderob. Fräsch inne och med bra planlösning, bland utrustningen kan nämnas:

Spis
Ugn
Diskho
Kyl/frys
230V
Toa
Ek-laminatgolv
Färskvattentank och gråvattentank
Stort soldäck på taket
Helt nytt bobatteri på 100 amp/h
Långbäddar

Då bäddarna är uppbäddade så har de måtten 120X230 respektive 135X250

Bilen är nybes med 1 tvåa, ojämnbromsverkan på bakhjulen. I övrigt gick den igenom utan problem men får körförbud 18/5. 350 motor som spinner på bra, dock dags för oljebyte, men stiften är bytta i vintras och det sitter en sprillans ny edelbrock 600 i bilen.
Sitter dragbalk bak på bilen, men reservhjulet sitter där nu men borde gå att sätta på dragkrok.

Ej byte, Cash is king.



Stäng
ad_reply_mail_icon.gif


Mejla annonsören

Ditt namn:
Din e-post:
Ditt telnummer: (frivilligt)
Text:
Skicka kopia till mig

Mejla annonsören
vi_menu_phone.gif
Pontus:
w=.gif

Skriv ut eller köp bläck


Använd köpekontrakt
Spara annonsen
Annonsen är nu sparad
Ta bort, ändra eller
förnya
din annons
sendtip.jpg
Ditt namn
Din väns e-post
Meddelande (frivilligt)
Tipsa på Facebook

Vänta

inkclub_print_com.gif
tele_red.gif
Pontus:
w=.gif


Se den här annonsen i din mobil: m.blocket.se/i/27482465
Tittat på, 50
Sparade, 1
Andra har även tittat på, 25
Rensa
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bo i husbil

Hej Anneli!
Klart du ska skaffa en husbil! Jag tycker du resonerar helt riktigt! Köper du en husbil i 60 000 kronorsklassen, så tror jag inte heller att den sjunker med tvåtusen i månaden (vilket du måste "ge bort" varje månad till en hyresvärd)
Är du bara lite händig så klarar du nog av att fixa med den om det skulle behövas. Och det låter ju som att du inte är rädd för att ge dig in i något nytt!
Men en sak måste du kolla upp, det är om bilen har några fuktskador. Man kan lämna bilen på de flesta husbilsfirmor och betala för ett fukttest. Är bilen fuktskadad är den i stort sett värdelös, dessutom är det förmodligen inte så hälsosamt att bo i den året runt, det kan ju finnas mögel t.ex.
Lycka till med ditt husbilsköp, och skriv gärna o berätta hur det gick!
/Annette
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Bo i husbil

Hejsan kommer in sent men jag tycker inte att skall bry dej om ,det finns alltid olyckskorpar som kraxar .Tycker absolut att du skall försöka att hitta en bra gammal bil ,har själv en gammal RC travel camp och visst duger den även som vinterbil,jag har haft bilen i 9 år ,men ta hjälp av någon duktig som kan hjälpa dig så lycka till.:wideeyed: Hälsningar Knyttet
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil

Kika även då så husbilen har elpatron = du kan köra värme och varmvatten på el .
Skaffar du en alkovbil så behöver du heller inte vara så noga med att alltid bädda upp .
Sen kan du ju även skaffa en extra värmefläkt och ställa i fram för att slippa kallraset från förarhytten (när det blir kallt ute .)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Bo i husbil

Hej, Visst fasen hittar du en bra husbil för dom pengarna , Kör så de ryker !
Vi hejar på allt vi kan !
 
Toppen