• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil som är avställd

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil som är avställd

Märkligt. Om man läser på Hbk:s sida om Folksam försäkring, står det att avställningsförsäkringen gäller även utomlands. Varför skulle man inte få hjälp ifall den gäller?

Nu hittade jag det själv; http://www.husbilsklubben.se/forums/t84519/

Här hittade jag denna speciella förmån som vi HBK'are fått. Vi får sedan den 1 januari 2014 ställa av bilen även ute i Europa. En förmån som "vanliga" försäkringstagare inte har tillgång till.

Tack, där sparade vi några tusenlappar.

TommyD
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil som är avställd

Detta står i mitt brev från Folksam.
E.10 Avställningsförsäkring Husbil, Moped, Lätt motorcykel, Terrängskoter, Terränghjuling, Snöskoter Avställningsförsäkring gäller om detta anges i försäkringsbeskedet. Försäkringen gäller endast i Sverige. Försäkringen gäller när fordonet är avställt i Vägtrafikregistret och inte brukas. Egendomsskyddets villkor tillämpas. Rättsskyddsförsäkring ingår också. Räddnings-, Maskin- och elektronikskadeförsäkring ingår däremot inte. Vagnskadeförsäkring enligt E.9 ingår men med begränsning att skada genom trafik olycka inte ingår. Dock gäller försäkringen för skador genom trafikolycka på det avställda fordonet om det transporteras på släp. Försäkringen gäller även under direkt färd till och från närmaste bilprovningsstation eller annan behörig anläggning för besiktning. I dessa fall gäller också trafik- och räddningsförsäkring. Observera att begränsningen i vagn skadeförsäkring fortfarande gäll
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil som är avställd

Hej här finns texten från Folksams hemsida:

Om man avställar bilen har täcker utökat resförsäkring inte!
Se bifogat PDF

Husbilsförsäkring för husbilsklubben - Folksam

Ändringar från den 1 januari 2014
2014 införde vi ytterligare en förmån för Husbilsklubbens medlemmar. Nu gäller avställningsförsäkringen inte bara i Sverige utan även i övriga EES-länder samt övriga länder som är anslutna till systemet med grönt kort.

Viktigt att veta

Vi vill trots ovanstående tillskott avråda Husbilsklubbens medlemmar från att ställa av sin husbil när man bor i den på semestern. Skälet är att avställningsförsäkringens skydd inte är lika omfattande som en halv- eller helförsäkring.

Skulle man välja att framföra fordonet när det är avställt kan detta få ödesdigra konsekvenser vid en trafikskada. Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkringen ingår inte när husbilen är avställningsförsäkrad.
 

Bilagor

  • S12361.pdf
    39,6 KB · Visningar: 25

inger47

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil som är avställd

när man ställt a husbilen så betalar man väl brand o stöld,det ger jag 430kr för hos länsförs...då kan jag bo i den om jag vill................
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil som är avställd

när man ställt a husbilen så betalar man väl brand o stöld,det ger jag 430kr för hos länsförs...då kan jag bo i den om jag vill................

Nej, en garageförsäkring är normalt för ett fordon som inte används, utan bara är uppställt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bo i husbil som är avställd

Vad innebär garageförsäkring borde gälla mot brand mm jag fick ersättning när min pb I brann upp.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bo i husbil som är avställd

Vad innebär garageförsäkring borde gälla mot brand mm jag fick ersättning när min pb I brann upp. Men som sagt jag sov inte i den.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Bo i husbil som är avställd

Mycket märkligt att försäkringsbolagen kräver gällande trafikförsäkring för att försäkringen (brand/stöld/skadegörelse) skall gälla för ett fordon som inte ens befinner sig i trafiken.

Att risken för brand ökar när vi bor i bilarna, jämfört när vi inte gör det, är ett faktum man inte kan komma ifrån. Och rimligt vore väl då att vi kan teckna en kompletterande försäkring, på en mindre del som motsvarar risken det medför, till en redan befintlig garageförsäkring/avställningsförsäkring. Risken för stöld/skadegörelse ökar dock inte.

Gäller försäkringen avseende brand med bilen avställd om branden orsakas av elfel så som i en elektrisk avfuktare, den hör ju inte till fordonet?

Frågan kan kanske tyckas off-topic men ämnet är väl ändå avställningsförsäkringens omfattning, tycker jag mig kunna utläsa.

Mvh!
// Niklas
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil som är avställd

Samma här Caravans försäkringen superhusbil tillåter boende vid avställning utomlands, visserligen med en något högre avställningspremie (ca 300 extra år) . Annars blev det ungefär samma årssumma för superhusbil som vi hade på Tryggh. Kan man inte utnyttja Folksams och HBKs reseförsäkring är CC försäkringen bra. Hemförsäkringskravet i HBK försäkringen krånglar till det för oss som har jordbruksfastighet då Folksam inte försäkrar dessa och LF bakar in det i gårdsförsäkringen. Det ska inte va enkelt !
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bo i husbil som är avställd

Jag har CC husbilsförsälkring WaterCirkel med avställningsförsäkring.
Jag har fått mailsvar från dem, att jag får lov att bo i min avställda husbil i Spanien. Husbilen är då försäkrad mot stöld, brand m.m.

Är nog bäst att det inskrivet i kontraktet (försäkringsbrevet)undrar vad försäkringsbolaget skulle säga om det skulle hända något.
Att mail skrivaren inte hade klart för sig vad som gäller eller annat, juridiskt sett har du nog liten chans att nyttja ett mail som bevis.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bo i husbil som är avställd

Caravans försäkringen superhusbi har 90 dagars reseförsäkring med hemförsäkringen och har den fördelen att om du reser hem och stannar minst ett dygn så börjar en ny 90 dagar period

Klart tänkbar om man åker hem till tex jul och åter efter nyår. Tål verkligen att tänka på detta.

/Pelle
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil som är avställd

För att vara övertydlig och säker så ställde jag frågan om avställning utomlands till mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar.

Min bil står avställd på flygplatsparkering , de påpekade att man ej fick bo i den avställda husbilen.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Bo i husbil som är avställd

Sacce har rätt!!! För han har C/C förs med hemförsäkring + husbilen där!! Och ni andra som uttalar om något annat TA REDA PÅ FAKTA!! Gott Nytt Försäkringsår C/C club:s Försäkring. Ove.:mcride:
 

Lilytwig

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28527
Medlemskap
2023
Så här står det i CC villkor:
"A4 Var försäkringen gäller
Försäkringen gäller inom EU/EES samt i Andorra, Schweiz och Storbritannien.
Trafikförsäkringen gäller dock i hela världen enligt Trafikskadelagens regler.
Avställningsförsäkring gäller endast i Sverige och endast om fordonet är avställt i
Transportstyrelsens Vägtrafikregister samt om fordonet inte brukas, se avsnitt E."
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
7939D096-805C-494F-B90C-5A590C523ABC.png
Så här står det i CC villkor:
"A4 Var försäkringen gäller
Försäkringen gäller inom EU/EES samt i Andorra, Schweiz och Storbritannien.
Trafikförsäkringen gäller dock i hela världen enligt Trafikskadelagens regler.
Avställningsförsäkring gäller endast i Sverige och endast om fordonet är avställt i
Transportstyrelsens Vägtrafikregister samt om fordonet inte brukas, se avsnitt E."
För att du ska få bo i den avställda bilen utomlands behöver du ha CCs Superhusbilsförsäkring.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vad jag förstår kan man mycket väl bo i den avställda bilen men då är bostaden oförsäkrad, många har väl bilen på avbetalning och då gäller väl att man måste ha en fungerande försäkring.
Altt det berör ju som väl är inte mej eftersom jag aldrig ställer av bilen har ju noll i skatt. Försäkringen är rimlig så inte mycket att spara.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har varit kund hos Trygg Hansa i 50 år. När jag nu bytte bil o på nytt skulle försäkra fungerade det lite som att köpa mattor i Turkiet. Bit för bit i förhandlingen bestod i allt so diskuterats ovan. Som medlem i CC berättade jag om de villkoren, att jag har funderingar att åka till Spanien när frugan slutar jobba om något år, till dess får husbilen stå i trägården o fungera som gäststuga. Förhandlingen mynnade ut i en förs.kost på 3900:- om året med möjlighet att bo o leva i bilen då den är avställd. Fullt försäkringsskydd även när bilen är avställt. 7800 kostar full försäkring när bilen är i trafik. Rimligt tycker jag. Hör till saken att vi är mycket bortrest även utan husbil. Tjuvar har gott om tid att ta den när den inte används. Är nöjd med avtalet. Bilen är inte billig, dessutom belånad!
 
Toppen