• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS, klipper av eller begränsar A?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När en ett LiFePo4 batteri ger så att BMSets märkström uppnås, vad händer då?

Kommer BMS att klippa/stänga av spänningen/öppna kretsen?
eller
Kommer BMS att begränsa strömen till tex 100A och fortsätta att mata ut spänning och 100A?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De bms:ar som jag har provat, där stänger de av helt, någon kan sen starta automatisk till over load uppnås igen (smart bms123) , och så Daly BMS smart, där måste du börja ladda för att den överhuvudtaget skall vakna igen...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inte svar på Mickes fråga men...
Jag har inte lyckats överbelasta mina 3 BMS (har iofs inte försökt)
Men mitt BMS123 belastas inte alls av strömmen ut/in från batteriet, utan det är mina externa reläer som är svagaste komponenten.
Har 2st Smart123 dubbelrelä (ut + in), max.240A på varje, samt huvudsäkring på 300A. Min största förbrukare är invertern, den drar drygt 120A med min största last, batteriet (Winston) kan dock leverera 1200A, men vid dessa strömmar blir det problem med att hitta reläer, de får troligen problem att bryta så hög ström och risk för en kraftig ljusbåge blir stor.

Jag har dock inte hört talas om BMS som begränsar strömmen till ett max-värde, utan bara de som stänger av vid överbelastning, men då är oftast strömmen långt över de gränser tillverkaren satt som max. ström.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inte svar på Mickes fråga men...
Jag har inte lyckats överbelasta mina 3 BMS (har iofs inte försökt)
Men mitt BMS123 belastas inte alls av strömmen ut/in från batteriet, utan det är mina externa reläer som är svagaste komponenten.
Har 2st Smart123 dubbelrelä (ut + in), max.240A på varje, samt huvudsäkring på 300A. Min största förbrukare är invertern, den drar drygt 120A med min största last, batteriet (Winston) kan dock leverera 1200A, men vid dessa strömmar blir det problem med att hitta reläer, de får troligen problem att bryta så hög ström och risk för en kraftig ljusbåge blir stor.

Jag har dock inte hört talas om BMS som begränsar strömmen till ett max-värde, utan bara de som stänger av vid överbelastning, men då är oftast strömmen långt över de gränser tillverkaren satt som max. ström.
Mina 100A Daly bms stänger av strax över 100A.... Så där kan du inte räkna med långt över max ström...
Sen angående bms123 så tror jag att du ställer in max amp under hidden factory settings... Där du ändrar på switcharna 1-2-3. Visserligen har jag aldrig dragit över inställningen, men bms123 återgår ju själv till load efter 3 min. när andra parameter är överskrida... Så därför misstänker jag att så sker när den går över load Ah...
Men visst den kan ju också loada på och ge fullt tills en annan parameter är uppnådd... Typ min. volt /cell.
Hur som helst så bröt min Daly idag vid en förbrukning på strax över 100A..:(
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Oftast får de som har en stor inverter samt byter till 1 drop-in LFP detta problem, samt man valt ett batteri med för klent BMS, lösningen är ibland att montera 1 LFP till.

På BMS123 tror jag denna inställning är begränsningen på hur hög ström man max vill det ska tas ur batteriet,
max=100kW.
Screenshot_20220901-182145~2.png

Summa summarum välj ett BMS/LFP för typ dubbel tänkt ström.
Man vet aldrig vilka förbrukare som hamnar i husbilen i framtiden.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Oftast får de som har en stor inverter samt byter till 1 drop-in LFP detta problem, samt man valt ett batteri med för klent BMS, lösningen är ibland att montera 1 LFP till.

På BMS123 tror jag denna inställning är begränsningen på hur hög ström man max vill det ska tas ur batteriet,
max=100kW.
Visa bilaga 224904


Summa summarum välj ett BMS/LFP för typ dubbel tänkt ström.
Man vet aldrig vilka förbrukare som hamnar i husbilen i framtiden.

När det gäller BMS123 är det ju det relä du har monterat som avgör hur hög ström du kan/bör ta ut. Om du inte överskrider batteriets max förståss! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen