Det var jag som köpte in batterier till mig och "Arne13".
Har parallellkopplat två st 100 Ah Leoch Pure LeadCarbon tillsamans med en 150w Truma solcell. Regulastorn är Ctek Dual250SA + SmartPass (de helsvarta), ledningen fr solcell går direkt till regulatorn, dvs förbi EBL271 som sitter i min Pilote. Har dessutom Victron BMV712 mätaren (bluetooth) i systemet. Då jag ännu inte är helt klar med anläggningen får jag återkomma. Jag har två st 140w solceller som ska upp på taket först (och en inverter 2 000w).
Hittills ser jag knappt nån förbr på mätaren då det varit sol hela tiden.
Cteken laddar batteribank o startbatt först, sen drivs övr förbrukare av solcellerna på överskottet de ger, detta tycker jag känns vettigt. Är ingen el-nörd utan lyssnar på andra som kan o vet och sen kör jag ett koncept som passar mig.
Tanken är att koppla ACen på taket via invertern på 12v och kyla lite mitt på dan nån tim om det behövs och sen mot kvällen innan läggdags. Fördelen måste vara att solen skiner ju som bäst då ACen behövs som mest och sånt förhållande råder ju inte alltid i andra sammanhang.
Det som är kanon med dessa batterier är att de laddas ju mycket fort upp så då spelar det ingen roll att man tömmer batterierna lite.
Tyvärr har bef sollcell anslutits genom taket med en 2 mm2 kabel så jag låter den vara och kopplar ihop (MC4) de två nya solcellerna på taket med en 4 mm2 kabel direkt till regulatorn, på så sätt behöver jag inte oroa bef kabelgenomföring utan drar en extra ny istället och slipper ha en gemensam kabel på kanske uppåt 10 mm2.
Förluster och feltänk kanske här och var i anläggningen men det får 'va gott nog'.