• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bly-kol batterier, några erfarenheter?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.280
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej, ser att det gått några år sen sist i denna tråd...Några som testat Leoch XC Blykol AGM 100Ah under längre tid ? Visst, tyngre än LifePo4 men verkar annars vara ett vettigt alternativ. Antar att frakt fr UK blir på tok för dyrt efter brexit och då är åtminstone inverterbutiken ett alternativ...
Inverterbutiken : 5995:-
Alpha-batteries.co.uk : £269.99
Om du tittar på ett så litet batteri som 100Ah, rekomenderar jag detta:
Kvalitets-Lithium batteri med värme och högre nyttbar kapaciteten mot bly kol AGM på 100Ah
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Det var jag som köpte in batterier till mig och "Arne13".
Har parallellkopplat två st 100 Ah Leoch Pure LeadCarbon tillsamans med en 150w Truma solcell. Regulastorn är Ctek Dual250SA + SmartPass (de helsvarta), ledningen fr solcell går direkt till regulatorn, dvs förbi EBL271 som sitter i min Pilote. Har dessutom Victron BMV712 mätaren (bluetooth) i systemet. Då jag ännu inte är helt klar med anläggningen får jag återkomma. Jag har två st 140w solceller som ska upp på taket först (och en inverter 2 000w).
Hittills ser jag knappt nån förbr på mätaren då det varit sol hela tiden.
Cteken laddar batteribank o startbatt först, sen drivs övr förbrukare av solcellerna på överskottet de ger, detta tycker jag känns vettigt. Är ingen el-nörd utan lyssnar på andra som kan o vet och sen kör jag ett koncept som passar mig.
Tanken är att koppla ACen på taket via invertern på 12v och kyla lite mitt på dan nån tim om det behövs och sen mot kvällen innan läggdags. Fördelen måste vara att solen skiner ju som bäst då ACen behövs som mest och sånt förhållande råder ju inte alltid i andra sammanhang.
Det som är kanon med dessa batterier är att de laddas ju mycket fort upp så då spelar det ingen roll att man tömmer batterierna lite.
Tyvärr har bef sollcell anslutits genom taket med en 2 mm2 kabel så jag låter den vara och kopplar ihop (MC4) de två nya solcellerna på taket med en 4 mm2 kabel direkt till regulatorn, på så sätt behöver jag inte oroa bef kabelgenomföring utan drar en extra ny istället och slipper ha en gemensam kabel på kanske uppåt 10 mm2.
Förluster och feltänk kanske här och var i anläggningen men det får 'va gott nog'.
 
Toppen