• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blivit med husbil

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kan också vara på sin plats och ta reda på hur mycket vatten som ingår i de 450 kilona. Där dribblar tillverkarna en del och räknar med 20 l i tanken i stället för full tank, för att det ska se bättre ut.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Lasta bilen fullt som om niska ge er ut på 14 dagars resa.
Fyll upp bränsletank, färskvatten. Kylskåpet. Alla flak med öl och vinboxarna.
Lasta in frun, cyklarna, grillen med mera åk sedan och väg.

Så gjorde vi och då hade vi 150 kg kvar till godo. Värre med kompisarna, de hamnade på 200 kg över...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min poäng är att en så alvarlig sak som att motorn saknas, kan man lätt åtgärda.
Men man kan inte åtgärda bristande lastkapacitet. (om man inte väger upp till tung bil, om möjligt)

På skalan av allvarliga brister ligger det flera gånger högre om bilen inte kan framföras lagligt.
Detta då på grund av att bilen saknar lastvikt. Detta är som framkommit i tråden tyvärr inte helt ovanligt, det är inget teoretiskt resonemang som aldrig inträffar.

Det går inte att se på registreringsbeviset hur mycket en bil väger, och därför inte heller hur mycket man kan lasta i bilen lagligt.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Då jag skaffade första husbilen trodde jag mig behöva en massa saker men det har visat sig att mycket av det inte användes i så stor utsträckning att det fanns anledning att släpa omkring med det. Av det lärde jag mig att man skall starta utan en hel massa extra utrustning och känna efter vad som behövs. Den första bilen vi hade var begagnad och inte så dyr men efter några år hade vi lärt oss vad vi ville ha utifrån våra behov.

Den andra bilen byter vi aldrig bort känns det som, det enda onödiga för vår del är hållare för TV:n (själva TV:n skruvade vi bort) och en AC på taket. AC:n förde ett sådant oväsen både i och utanför husbilen att vi bara provkört den en gång. Dessutom behöver den anslutning till el och det begränsar friheten.

Alla är vi olika så prova er fram och se vad som passar just er. Det enda som egentligen förenar oss alla är vikten men det tror jag framgått tydligt.

Välkomna i klubben och lycka till.
 

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
Min poäng är att en så alvarlig sak som att motorn saknas, kan man lätt åtgärda.
Men man kan inte åtgärda bristande lastkapacitet. (om man inte väger upp till tung bil, om möjligt)

På skalan av allvarliga brister ligger det flera gånger högre om bilen inte kan framföras lagligt.
Detta då på grund av att bilen saknar lastvikt. Detta är som framkommit i tråden tyvärr inte helt ovanligt, det är inget teoretiskt resonemang som aldrig inträffar.

Det går inte att se på registreringsbeviset hur mycket en bil väger, och därför inte heller hur mycket man kan lasta i bilen lagligt.
Jag har tagit detta på allvar såklart, bilen skall snarast vägas, firman kan också hjälpa till att väga upp den, mot givetvis viss kostnad.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I inlägg #16 skrev jag var man hittar vågar. Men jag missade att lägga in länken. Det har jag nu gjort i det inlägget och även här:
 

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
I kväll lite nervös, i morgon görs hela affären upp och det blir då oåterkalleligt.Det känns bra men självklart också pirrigt. Har redan fått ihop en frågelista att jobba med på ett par dagar med hjälp av er här på husbilsklubben, tack till er alla.

Planen är att genomföra köpet, åka hem till familjen, öppna ett fint bubbel och kanske lufta humidoren och avnjuta en trevlig kuban för att fira.
Joakim
 
Toppen