• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blivit med husbil

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
Ja nu har det hänt, efter ett års letande och läsande så har vi nu köpt husbil, en Benimar Mileo blev det, kanske rätt eller fel men vi tycker den är fin. Inte helt vanlig i Sverige men storsäljare i vårt västra grannland. Bilen var dock inte det svåra, vi bor i våning mitt i centrala Västerås så har inga möjligheter till parkering men nu till slut har vi fått säsongsplats vid Mälarcamp och kan utgå därifrån.
Vi är lite panikslagna och undrar om vi fixar detta, har aldrig haft vare sig husvagn eller husbil tidigare. Här verkar dock finnas mycket kunskap om man behöver råd.
I morgon betalar vi medlemskapet.
Mvh
Joakim och Linda
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Välkomna till husbilslivet! Ni kommer inte att ångra er och ställ frågor på det ni undrar och sök bland de över miljonen inlägg som finns här.
Bra att starta med en säsongsplats där ni kan "bryggsegla" medans ni lär er alla funktioner i husbilen samt prova ut och skaffa de tillbehör som ni kommer att behöva.
Sedan kommer den första riktiga resan och det finns mycket att uppleva året runt.
Vi tar ofta husbilen en helg och övernattar när vi ska handla något till hemmet så blir det lite guldkant på vardagen.
 

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
Tack för trevliga kommentarer och uppmuntran, ja vi har tänkt att permanentplats är bra första säsongen så vi kan lära oss bilen och luffa runt i Sverige detta år. Vi har under flertalet år bilat runt i Europa och oftast hyr något hus i Spanien några veckor under dessa färder. Nästa år kanske vi törs och om Covid tillåter fara runt med husbilen i stället.
Vi får vår plats 8/4 och husbilsfirman är vänliga och låter bilen stå kvar hos dem till dess.
Första mindre redan är dock bokad. Det blir Öland i påsk, där har vi anhöriga vars mark vi kan använda som ställplats.
Mvh
Joakim och Linda
 

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
Vet väl inte om någon är intresserad men jag tänker mig försöka mig på att skriva lite om våra vedermödor och orosmoln inför att bli husbilsfolk.

Idag har vi betalat hela handpenningen och på söndag bär det iväg till butiken för att slutbetala på plats. Frågorna blir bara fler, vilken försäkring?
Finns bara sommardäck, hur göra, kanske problem inför nästa vinter?

Vi köpte till AC för bodelen, kanske fel, men vi kan ju inget.
Detta känns som att börja i första klass igen.

Joakim, Linda
 

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
En bra sak att göra är att väga husbilen, för att få koll på hur mycket lastvikt som finns kvar upp till totalvikten, vikter som står i registreringspappret stämmer sällan.
Tack, alla tips är värdefulla, firman hävdar att jag har 450 kvar att lasta men vägning kanske är på sin plats.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack, alla tips är värdefulla, firman hävdar att jag har 450 kvar att lasta men vägning kanske är på sin plats.
Vägning är viktigare än allt annat i 3,5 ton klassen.
Saknar bilen motor, synd, men felet går att fixa.
Om du har 50Kg lastvikt, kan vara omöjligt att fixa och lagligt använda husbilen.
 

PILOTERESA

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
31958
Medlemskap
2022
Grattis, beställde vår husbil i April 2021, och har tyvärr inte fått den än, men har lika många frågor som er.
Vinterdäck verkar finnas mängder av på blocket.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Välkomna till husbilslivet som är helt fantastiskt,
Vägning är det absolut viktigaste. Skit i tjänstevikten. Det är totalvikt som gäller.
I övrigt så kommer ni att lära er. Ställ frågor och ta till er kunskap. Vissa saker är ” Learning by doing”.
När ni är ute. Ta kontakt med andra husbilister och fråga om det ni undrar över. De allra flesta är trevliga och hjälper gärna till. Övriga är det bara att avfärda…
Hoppas ni kommer att njuta av det lika mycket som vi har gjort.
 

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
Vägning är viktigare än allt annat i 3,5 ton klassen.
Saknar bilen motor, synd, men felet går att fixa.
Om du har 50Kg lastvikt, kan vara omöjligt att fixa och lagligt använda husbilen.
Förstår inte ditt svar, jag kanske varit otydlig eller annars förstår jag inte saker, 450 i lastvikt skall det vara. Men motorn har jag sett.
 

Vajope

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
33292
Medlemskap
2022
Grattis, beställde vår husbil i April 2021, och har tyvärr inte fått den än, men har lika många frågor som er.
Vinterdäck verkar finnas mängder av på blocket.
Hoppas ni snart får den, vi beställde ny båt januari 2021 och den kom inte och de kunde inte i november 2021 lämna besked på grund av halvledarbrist, vi lade då ner och köpte nu en husbil som fanns på plats.
Vi har seglat mycket tidigare men vill nu prova hus på hjul.
Hoppas ni snart får leverans.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack, alla tips är värdefulla, firman hävdar att jag har 450 kvar att lasta men vägning kanske är på sin plats.
Värt att tänka på är att all extra utrustning man beställer eller monterar själv tar på den ursprungliga lastvikten, därför kan en del välutrustade husbilar i 3,5t-klassen ha väldigt låg lastvikt kvar till totalvikten, jag backade själv ur på 2st husbilar efter vägning p.g.a detta.
Nu har du ju fått ett löfte på lastvikt, då är en vägning intressant och se ifall den stämmer.
En annan sak att observera på dessa lätta husbilar är färskvattentanken, vissa får inte framföras med mer än en liten slatt vatten i tanken.
Detta tycker jag är helt åt pipan att tömma ut vatten innan avfärd.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Förstår inte ditt svar, jag kanske varit otydlig eller annars förstår jag inte saker, 450 i lastvikt skall det vara. Men motorn har jag sett.
De 450 kg lastvikt du fått veta av säljaren är teoretiskt. Den kan mycket väl vara mindre i praktiken efter att bl a extrautrustning monterats. Du får ju aldrig överskrida totalvikten och därför finns kanske inte 450 kg kvar för passagerare, vatten, kläder, snökedjor och allt man ska ha med sig. Därför är vägning av verklig vikt enda sättet att ta reda på hur mycket du verkligen kan lasta. Michael S åskådliggör detta med ett extremt exempel.

Här hittar du vågstationer du kan använda. T ex en nära dig i Sala.
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Med risk för att utpekas som petig i överkant.
Totalvikt är vad bilen maximalt får väga vid färd på allmän väg.
Bruttovikt är vad bilen väger vid ett visst tillfälle.
Skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt är hur mycket last bilen får bära.
För att veta hur mycket man kan lasta är således en vägning såleses helt nödvändig.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt är hur mycket last bilen får bära.

Njae. I bruttovikten ingår den last som bilen har för tillfället. Dvs skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt är hur mycket YTTERLIGARE last bilen får bära.

Bruttovikten ändras konstant under användning/körning, t ex genom att bränslets vikt minskar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
I bruttovikten vid ett visst tillfälle ingår ju redan den last man då har. Alltså är skillnaden mellan totalvikt och bruttovikt inte vad man (totalt) kan lasta utan vad man ytterligare kan lasta innan man kommer upp i totalvikt.

Det viktiga är att man väger bilen när den är utrustad med all fast utrustning (t ex markis, cykelhållare), förare, full dieseltank, full vattentank och allt annat som man alltid har med sig. Skillnaden mellan totalvikt och den vikten (bruttovikt just då) är vad man kan lasta med matvaror, kläder, passagerare etc. Om man får problem att det då blir för hög vikt så får man ta bort t ex en del av färskvattnet eller byta ut tunga batterier mot lätta osv.
 
Toppen