• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bli fler medlemmar i HBK

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Jag antar att styrelsen arbetat med denna fråga, kanske inte bara en gång utan flera gånger.
Vi som klubb behöver utvecklas i takt med att omvärlden förändras. En förändrad hemsida är på gång vilket är ett steg i den utvecklingen.

Det finns en arbetsgrupp, HBK Framtidsgrupp, ge den i uppdrag att undersöka hur vi skulle kunna utöka antalet medlemmar, hur klubben skulle påverkas av en fördubbling kanske tredubbling av antalet medlemmar utifrån ett "uppdragsdokument" som diskuteras fram i styrelsen.
Det finns mer att skriva om detta men det blir alltför detaljerat att skriva om i ett första förslag till utveckling av medlemsantalet.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Många intressanta förslag, och några jag vill understryka och lägga till några egna.

Medlemsavgiften är helt okay. Billigare än så får det inte vara. För att underlätta för nya medlemmar skall man ha en mycket smidigt betal metod, ungefär som en "tack knapp", med PayPal etc.
Förmånerna att vara medlem skall utvecklas så att det blir rent av dumt att inte vara medlem. Exempelvis färjerabatter från StenaLine som har monopol kan man utan vidare klämma till 25%. De kör ju själva med 50% rabatt titt som tätt. Likaså med broavgifterna. Och försäkringarna, plus mycket mera. !0% rabatter som de erbjuder är som kattpiss för de flesta, där måste man bli mycket tuffare. Och de ger med sig, för ingen vill mucka med husbilsklubben, vi är nämligen en mycket köpstark grupp.

Forumet borde bli mer roligare. Mindre pekpinnar och skruvade antydningar. Varsamt med nya signaturer, de behöver inte överleva en eklut som en annan har gjort. Öppna famnen. Vi kan lika gärna diskutera om hårda saker och ha en mysklubb under markisen. Politik skall man akta sig, så länge de flesta är naiva nog och tror vad politikerna säger. Det blir bara en massa käppel.

Något som jag tror är också viktigt för klubben är forumets tekniska avdelning. De hjälpsökande skall lätt kunna navigera till sin bil och problem. Fråga mig inte hur det skall ordnas, det finns det många med bra synpunkter. Sedan vill jag påpeka en viktigt sak för nyblivna. Vid eventuella konflikt situationer är det av stort värde att web redigering sker "objektivt". Det finns nämligen en del äldre lättstötta medlemmar som knäller och kan påverka Web att radera för snabbt. Den minnesgoda minns att jag tagit upp detta tidigare. Jag tycker nu, sett i bakspegeln att vi alla har förbättrat oss och jag är nöjd med situationen idag.

Tillgången för bra och omfattande arbets beskrivningar som tex. Jankros växellåda tråd, kan vara sådant som endast betalande medlemmar har tillgång till. Jag menar, vad är en hundring för något i sådant läge? Det finns många andra bra tekniska och felsöknings lösningar i forumet som kunde samlas under samma hatt. Fråga mig inte hur.

Kortfattat, klubben är bra, den bästa, men kan bli mycket bättre och skall utvecklas. Det skall helt enkelt vara dumt att inte vara med i klubben, både ekonomiskt och ur intresse synpunkt. Och kommer vi någon gång så långt att rolighet är inte samma som oseriös, ja då pojkar....och flickor..
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Tycker Wberger har en liten poäng. Kanske vi inte ska erbjuda GRATIS:D medlemskap. Men vi borde kontakta varje nybliven husbilist och presentera vår förening. Precis som många företag presenterar sig till nyinflyttade.

Borde gå att köpa uppgifter från Transportstyrelsen och göra automatiska utskick. Skadar ju inte att hjälpa nya att "hitta rätt".
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

OK, det säljs mer och mer husbilar, vi blir fler och fler, även som medlemmar i olika klubbar (helst HBK), medan ställplatser/tömning-påfyllning hänger inte riktigt med ännu. Titta bara på Göteborg som saknar all heder när det gäller oss husbilister...
Jodå, mycket kommer säkert igång så småningom men jag undrar ändå vad gör husbilsförsäljarna för oss HB konsumenter förutom att importera och sälja husbilar m.m.? Bryr dom sig över huvud taget om vårt fortsatta välbefinnande, eller är det bara kortsiktiga vinster som gäller? Försäljningstränden kan vända om det visar sig att det är näst intill omöjligt att hitta lediga ställplatser, viss service, osv... och då blir vi även färre i HBK.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Tycker Wberger har en liten poäng. Kanske vi inte ska erbjuda GRATIS:D medlemskap. Men vi borde kontakta varje nybliven husbilist och presentera vår förening. Precis som många företag presenterar sig till nyinflyttade.

Borde gå att köpa uppgifter från Transportstyrelsen och göra automatiska utskick. Skadar ju inte att hjälpa nya att "hitta rätt".

Bra idé, allt går men någon ska utföra jobbet också och kontrollera att vederbörande inte redan är med i klubben osv..

Jag kan tycka att husbilsdekalerna skulle upp på husbilarna, kan det bli bättre reklam? Själv blir jag alltid glad när man ser klubbmärket på en husbil i trafiken.

Supersnyggt märke som folk ändå avstår ifrån att sätta upp, lös hur ni ska få upp märkena så kommer mer medlemmar per automatik.
Ex, att folk får sätta upp sina dekaler, skicka in fotot till webben, därav drar ni 2 i veckan under varje sommar som får förlängt medlemskap 1år. Redovisas i en speciell tråd, 24st förlängda år per år är en marginell kostnad och enkelt att genomföra. Man kan hitta på flera varianter av lösningar där inskickad bild ifrån annans husbil belönas med 1 år var osv.

Jaja, jag bara spåna lite, men försök lös klistermärkesfrågan!


Som han jag pratade med, frågade om han var med i husbilsklubben? ja två stycken svarar han :confused: men inte vår klubb visade det sig. Han hade inte den blekaste om att det fanns en klubb som hette husbilsklubben.
Han hade dessutom två klubbdekaler på sin sprillans nya husbil.
 
Senast ändrad:

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.699
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

En liten kommentar, det har varit några inlägg som pratar om att vi tappar medlemmar. För sakens skull vill jag bara vara tydlig med att vi blir fler och fler och har ökat varje år sedan klubben bildades.

Sen är det ju så att vi ska alltid arbeta med att utveckla klubben, exempelvis det arbete vi nu genomför med att införa en ny forummotor som gör att vi kan utveckla forumet både avseende funktion och utseende. Det är verkligen något som jag är helt övertygad om är bra för klubben och därmed dess medlemmar gamla såväl som nya.

/Leif
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Exakt, forumet är den stora styrkan i HBK,

men även att kunna påverka kommuner att vilja bli husbilsvänliga.

Själva föreningsbiten tror jag alltid kommer att vara en "liten klick" med fritidsmiljonärer.

Jag tycker även att HBK borde samverka med campingar om rabatt.
Vare sig vi vill eller inte så kommer husbilar att bli mycket vanligare på campingar, så bättre stämma i bäcken än i ån.

Riktigt fördelaktigt abb. på mobilt bredband tror jag många skulle uppskatta genom HBK.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Det här med klubbens eventuella utveckling har varit uppe ett antal gånger förut.

Mitt intryck från alla dessa gånger är att den grupp som stadigt håller i rodret på skutan vill att HBK fortsätter att vara en, precis som Los Suecos skriver, ”mysklubb” där man mest skall umgås utan några direkta ambitioner att utveckla klubben till något annat.
Inget fel i det.

Om vi som medlemmar i majoritet ändå vill få till lite förändring och en annan aktivare inriktning måste vi visa det genom att skicka in och rösta igenom motioner och gärna försöka få platser i styrelsen där besluten tas.
Annars kommer inget att hända.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

En liten kommentar, det har varit några inlägg som pratar om att vi tappar medlemmar. För sakens skull vill jag bara vara tydlig med att vi blir fler och fler och har ökat varje år sedan klubben bildades.

Sen är det ju så att vi ska alltid arbeta med att utveckla klubben, exempelvis det arbete vi nu genomför med att införa en ny forummotor som gör att vi kan utveckla forumet både avseende funktion och utseende. Det är verkligen något som jag är helt övertygad om är bra för klubben och därmed dess medlemmar gamla såväl som nya.

/Leif

Trevligt att se Ordförande, dig Leif med i debatten..... Tack.

Oftast är det webbarna vi möter i diskussionerna och om jag nu skall vara en smula formell som klubbmedlem, så tycker jag inte att de skall föra Styrelsen talan.

Det har även här kommit upp att vi är några i klubben, som bara vill klubbens väl och succé även i framtid, men som upplever våra valda representanter som "status quo´s väktare i HBK".

Men så läser jag här Leifs inlägg om den nya Forummotorn, som jag förstår tar oss ett steg närmare morgondagens krav på ett Forum.

Kanske jag är den ende som helt missat det här, men om vi så bara är två medlemmar som inte visste det, så vill jag påstå att den interna informationen/internförsäljningen inte fungerat!

Klart att vi medlemmar skall få veta sånt, det är positiva förändringar som bekräftar att vi är medlemmar i en levande, utvecklande och modern klubb.

Kanske styrelsen arbete, idéer och framtidsinsikter skall vara mera transparenta gentemot oss medlemmar, det är knappast någon konfidentiell information som skulle kunna skada HBK om den kom ut, tvärtom!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Jag tycker också att ordföranden visar friska tag genom sina inlägg. Det är annars en hårfin gräns där den sittande styrelsen upplever förnyelse diskussioner som kritik för deras arbete. Proppen Orvar heter det. Jag såg några tecken i en annan tråd och där handlade det om klubbens ekonomi och transparens. Det var mest pajkastning vars bakgrund är för mig okänt. Hur som, det är en sak att bolla med ider så här i en tråd, och en helt annat sak att bedriva långsiktigt styrelsearbete som skall ha en röd tråd och spänna över flera år. All heder för dessa "sega gubbar". Blir intressant att följa vart det hela mynnar....

Jag tror nog ändå att morötter i form av bra rabatter hos olika företag är liksom raka rör till logiken hos den presumtiva medlemmen. Elmia mässa är en sådan sak. De borde bjuda oss dit gratis inklusive camping platser. Vi är ju redan frälsta, och den vanligaste samtalsämnen är "min nästa husbil", vad mer kan de önska? De säljer ju saker som kostar kring en miljon, så strategin borde vara lite annorlunda än hos korvgubben....
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Men så läser jag här Leifs inlägg om den nya Forummotorn, som jag förstår tar oss ett steg närmare morgondagens krav på ett Forum.

Kanske jag är den ende som helt missat det här, men om vi så bara är två medlemmar som inte visste det, så vill jag påstå att den interna informationen/internförsäljningen inte fungerat!

Klart att vi medlemmar skall få veta sånt, det är positiva förändringar som bekräftar att vi är medlemmar i en levande, utvecklande och modern klubb

Synd att du missat den infon Tommy. Här kommer ett exempel på där det varit uppe:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t94802-2/#post790548
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Synd att du missat den infon Tommy. Här kommer ett exempel på där det varit uppe:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t94802-2/#post790548

:msn_embarrassed: Pinsamt , ser mitt namn bland 200+ andra som tackat.

Mitt enda försvar är att den texten helt enkelt inte grep tag i mig och att jag inte förstod att något stort var på gång.

.... å' andra sidan tror jag inte att jag var den ende som behöver lite mera information vad det egentligen betyder för mig som medlem i HBK.

Bengt, jag tror i alla fall att en ökad transparens skulle öka lojaliteten och motivationen bland oss medlemmar.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Ja Tommy vi er blitt eldre :D

Som gammel IT mann vil du muligens sette pris på at det ble satt relativt åpne rammebetingelser for valg av ny forum motor. Kortversjonen av kravene er 3 punkter. Først at en skal ha et grensesnitt som automatisk tilpasser seg platformen en benytter om det er en pc eller en mobil, punkt 2 at en skal beholde den høye treffraten hos Google og andre søkemotorer. Punkt 3 er overgang til https - noe som vil øke verdien på treffene hos Google.

Hva som kommer av nye funksjoner får en se når testingen kommer i gang for fullt på konverterte data :D
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.699
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Ska försöka svara på några av dom frågeställningar som framkommit i tråden.

Till Roger67, vi i styrelsen ser det inte som något fel att vara vad du kallar en "mysklubb" men vi arbetar även med ett flertal övriga frågor. Exempelvis ställplatsfrågan dvs att få kommuner näringsidkare föreningar mm att förstå vad en ställplats är för något och vad vi som åker husbil har för behov. Vi arbetar även mot myndigheter där vi nu bla. blivit inbjuden till ett seminarium för att där diskutera lastviktsproblematiken mm. Vi för även en diskussion med SCR om campingar och hur man både bemöter oss som åker husbil och hur man där arbetar med att ta emot denna växande skara.

Till BigSpender, vi ser inte alls förslag och funderingar kring förnyelse som något problem eller kritik utan försöker naturligtvis vara lyhörda och se vad som "tycks" på forumet. Men som det är det är skrivet i en annan tråd avseende om man är representativ eller inte, då det oftast är ett fåtal och dessutom ungefär samma personer som har synpunkter. Vad tycker den "tysta" massan?

Sen har vi ju årsmötet som beslutar om vilka stora frågor vi ska arbeta med under året, och förutom löpande verksamhet så är det vårt rättesnöre för styrelsens arbete under verksamhetsåret. Sen om man vill förkovra sig ytterliggare så kan man ju läsa verksamhetsberättelse och verksamhetsplanen.

Till Los Suecos, naturligtvis ska vi försöka att informera och vara transparanta. Men som du själv kan konstatera så är det här med information inte alltid det enklaste. Men vi ger inte upp utan kommer naturligtvis att fortsätta att informera.

Hoppas att detta kan ge ytterligare en inblick i hur styrelsen resonerar.

/Leif
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

I ett tidigare inlägg nämndes det att klubben har ett årligt tapp av medlemmar. Visserligen ökar medlemsantalet men om inte tappet hade funnits, så skull vi ha varit ännu fler.

Lite statistik över hur många, som lämnar klubben årligen samt hur länge de har varit med, skulle eventuellt kunna leda till intressanta slutsatser till varför man väljer att lämna klubben. Eller är det ett "naturligt" frånfälle? Medelåldern är ju rätt så hög bland medlemmarna. Det kan i varje fall knappast vara den futtiga 100-lappen i medlemsavgift, som är orsaken till att någon väljer att lämna klubben.

När det gäller den stora massan, så är tyvärr här som i alla andra föreningar att den är väldigt anonym. Lite slarvigt räknat, så är det bara 400 medlemmar, som har haft fler inlägg på forumet än vad jag har. Lite skrämmande tycker jag.

//Jan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Vad jag kan konstatera från webbadmin så är den vanligaste anledningen att att man lämnar HBK att man sålt sin husbil. Nästa grupp är de som missat att förnya medlemskapet men återkommer senare under året. Därtill kommer ett antal som avlidit och har avanmälts av anhörig.

Ett visst antal bara försvinner utan kommentera.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Har träffat medlemmar i vårt område som har lämnat HBK
bara för den stora fokuseringen här på dom södra delarna
av landet, kan förstå det.
Tommy R
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Inte konstigt att flest medlemmar kommer från de delar av landet med största antalet innevånare. Däremot finns ingen geografisk begränsning för medlemskap eller att delta i HBK forum.

Att fler träffar sker söder om Östersund beror helt på att det finns fler som är villiga att arrangera dem.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Inte konstigt att flest medlemmar kommer från de delar av landet med största antalet innevånare. Däremot finns ingen geografisk begränsning för medlemskap eller att delta i HBK forum.

Att fler träffar sker söder om Östersund beror helt på att det finns fler som är villiga att arrangera dem.

Men ger det fler medlemmar från norra delen om det hela tiden handlar om södra delen? Kanske norra delen det ska läggas lite mer tid och reklam från klubben så kanske vi får en ökning istället för minskning.
Läste någonstans att husbilsförsäljningen ökade mest i Gävleborgs län men många jag pratat med är inte med eller har inte hört talas om HBK.
/Pelle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Just nu deltar Husbilsklubben.se på Noliamässan i Piteå! :)

Men ni som är boende i Gävle eller Timrå kan väl fixa en träff i ert område?
 
Toppen