• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bli fler medlemmar i HBK

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Läste annan tråd , fick en tanke. Vad skulle ett utskick till alla husbilsägare kosta. Och skulle vi kunna erbjuda gratis medlemskap under 2017 till alla nya?

Få in fler medlemmar gör det lättare att få förståelse för husbilsrelaterade frågor.

Synpunkter och övriga uppslag!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

varför gratis medlemsskap ? det är ju nästan gratis ! är man intresserad går man nog med för en hundring men alla nya husbilsägare kanske inte vill gå med av en eller annan anledning ? söker man på husbil så kommer man ju till hbk rätt snart så hur kan man missa det ? :)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Det är redan gratis att skriva i forumen som "Intresserad". Finns intresse att bli medlem tror jag inte avgiften är avgörande. Möjligen kunde inträdesavgiften varit lägre men den är fastställd av årsmötet, så vill man ha förändring fordras motion till kommande årsmöte.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Vad är kostnaden för en mässa? Och vad blir kostnaden per rekryterad medlem på mässa?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Målet måste vara att utveckla klubben genom att i första hand behålla de medlemmar som finns och därefter försöka rekrytera nya medlemmar.

Det gäller för styrelsen att göra en utvärdering av varje insats. Denna fråga har varit uppe på bordet tidigare.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Sättet medlemmar uppträder och skriver i forumen har för många stor, om inte avgörande, betydelse för trivseln och intresset för att bli medlem och stanna kvar i klubben. Detta har vi i webbadmin fått många bevis för.
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Hej, trot inte det blir rusning till HB kubben för nya medlemmar om man har gratis medlemsavgift. Det är väl en billig klubb redan nu att vara medlem i , man måste ju se vad man får ut av avgiften man betalar. Sen vad varje ny medlem kan kosta på en mässa , det är ju ett sätt att visa upp sig som förening. När man själv lagt ut mycke pengar på en bil å man ser ju mycke nya bilar när man är ute å kör så tror ja inte att folk tycker det är dyrt att vara medlem.Hare gott.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Nytänkande är väldigt svårt i denna klubb. Vad jag vet så är resultatet på mässorna klent. Kostnaden är liten för medlemskap men jag tror att visa upp oss
och bjuda på provår skulle gynna klubben på sikt.

Nuvarande koncept är ju att vi tappar medlemmar......
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Tappet och gapet i procent blir ju större ju fler husbilar som registreras i vårt land.

Hur många husbilar finns registrerade?

Hur många är medlemmar i HBK?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Skall vi jaga medlemmar med gratis medlemskap för att göra klubben större då undrar jag om vi får någon som är intresserad att på ideella grunder försöka att driva klubben. De som är invalda i styrelse och annat har nog tillräckligt med jobb som klubben ser ut idag,jag kanske har fel men har själv suttit som förtroendevald och vet att det går åt både tid och hårt arbete.
Olle.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Tappet och gapet i procent blir ju större ju fler husbilar som registreras i vårt land.

Hur många husbilar finns registrerade?

Hur många är medlemmar i HBK?

Tror precis som Wberger att den procentuella andelen husbilsägare som är medlemmar i HBK idag, är lägre än för ett par år sedan.

Har inga faktiska uppgifter om vare sig det korrekta antalet medlemmar eller registrerade antalet husbilar i Sverige. Vet inte om Gunnars senaste kommentar vill säga att HBK hållit sina "marknadsandelar", eller.......?

Att medlemsantalet ökat varje år är nog normalt och utan krav på större insatser, mot bakgrund av den stora ökningen utav husbilar på vägarna, som vi upplevt de senaste åren.

Bör finnas aktuella reella siffror, som kan visa klubbens utveckling i förhållande till registrerade husbilar i Sverige. Skulle vara en intressant uppgift att få ta del utav.

Förstår att styrelsen har medlemsantalet som en given punkt på agendan vid sina styrelsemöten och diskuterar olika former för att öka attraktionen och därmed intresset att bli medlem.

Personligen tror jag inte att medlemsavgiften kan vara avskräckande. Tror mera att direkta förhandlingar med aktuella leverantörer för husbilsägaren, som ger förmåner/rabatter lockar mera.

Vidare så har jag tidigare föreslagit att HBK i egenskap av att vara den största intresseklubben för husbilsägare, skulle vara mera aktiv i samhällsdebatten. Driva konkreta intressefrågor för oss i olika instanser, hålla kontakten med pressen och förse pressen med intressanta pressreleaser som motvikt till den negativa press som vi just nu möter.

Jodå, jag vet att klubben är med på Transportstyrelsen mailinglist vad gäller yttranden i olika frågor, men det är ju en ganska passiv roll. Då är ju frågorna redan lagda av någon annan, som troligen inte alls strävar efter att skapa bättre förutsättningar för vårt fritidsintresse.

Tror att klubben då kan bli än mer auktoritär, på ett positivt sätt och få oss medlemmar att även öka förståelsen för att vårt eget uppträdande också spelar in för våra framtida förutsättningar.

Personligen skulle jag välkomna en "Code of conduct/Uppförandekod" för oss HBK´are. Några få saker, som för de flesta av oss redan är självklarheter, men tyvärr inte för alla.

Men...... har tidigare förstått att den synen på klubben delar jag inte med de flesta medlemmarna. Troligen vill en majoritet av klubbens medlemmar att vi skall vara en "mysklubb", med focus på trevliga gemensamma träffar, praktiskt erfarenhetsutbyte och kamratskap i största allmänhet.

Inget fel i det, en klubb skall gå i den riktning som majoriteten pekar.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.699
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Lite kommentarer från mig avseende frågeställningen i tråden.

Klubben bildades för tio år sedan som ni vet och vi har under den tiden haft en helt fantastisk medlemsutveckling. Det finns ingen annan klubb som ens är i närheten av oss vad det gäller medlemsantal, i skrivande stund mer än 13500 medlemmar. Vi har även över 42000 forummedlemmar dvs intresserade och många av dessa blir sedan medlemmar.

Vad det gäller deltagande i mässor och andra event, så är det inte i första hand för att värva medlemmar utan att visa upp oss och träffa dom som redan är medlemmar samt nätverksbyggande med andra organisationer och myndigheter.

Så vi i styrelsen har inte sett något behov av att bjuda på medlemskap.

Som svar till Los Suecos så ska du nog tro att vi försöker göra oss hörda i alla möjliga sammanhang som är husbilsrelaterade men det är inte alltid så lätt att nå fram. Vi märker dock ett ökat intresse för Husbilsklubben.se hos media andra organisationer och myndigheter

/Leif
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Nu, när antalet husbilar växer kraftigt och det kommer många nya husbilister på parkeringar, ställplatser och campingar, måste vi räkna med att det blir svårare och svårare att få förståelse för fricamping och övernattning på parkeringsplatser.

Jag tror att en av klubbens viktigaste uppgifter i nuläget, vid sidan om att verka för fler ställplatser och tömningsmöjligheter, är att sprida kunskap om "vettigt uppförande", och att få så många som möjligt att förstå att övertramp bidrar till att minska friheten för alla framöver.

Utifrån det synsättet är kanske 42000 intresserade, som läser på forumet, lika viktiga som de betalande medlemmarna? Då blir det också mindre intressant att räkna på marknadsandelar eller kostnader för rekrytering av nya medlemmar. Viktigare är att synas och bli hörda i debatten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Ordningen med Intereserade og vår høye treffrate på Google og andre søkemotorer er klubbens fremste verktøy for verv av nye medlemmer. Det at en kan være en delvis medlem gratis i lengre tid er i praksis mer effektivt enn en masseutsendelse av reklame, samtidig som det ikke koster klubben ekstra. En tanke kunne være å øke grensen for hvor mange innlegg en kan gjøre før en må bli medlem, de første årene var det ingen slik grense.

Det finnes noen ekstra effekter på sosiale media som kan utnyttes for å trekke enda flere til klubben, men flere av disse må planlegges og de koster en del både i etablering og drift.

Et rimelig verktøy for å få ekstra medlemmer er integrasjon med sosiale media som facebook, google+ og twitter (det finnes flere som en får vurdere etter hvert).

Noe en bør være tydeligere på er å informere ALLE om hva som en får ekstra når en blir betalende medlem. Det gjelder mange underforum og listen over husbilsplasser i hele Europa samt tilgang til en del rabattavtaler.
 

Örjan o Helen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
9222
Medlemskap
2024
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Tycker Wberger borde lägga fram vart alla uppgifter kommer ifrån , att man tappar medlemmar kan ju bero på många orsaker , behöver väl inte vara enbart av missnöje. Man kan ju jämföra med Svenska jaktförbundet som alltid är ute på marknader o.dyl. för att värva medlemmar, tror inte att dom heller kan mäta i kostnader vad priset blir för varje ny medlem. Tycker inte att det är speciellt nytänkande att slopa avgift ett år bara för att värva medl. Lite ambassadörer för klubben borde väl var å en vara för att locka fler medl. Tror säkert att styrelsen gör vad dom kan , men lämna in motioner om vad som bör ändras å sen får väl medl. ta ställning till det. Hare gott.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Bli fler medlemmar i HBK

Den peng jag betalar i medlemsavgift är nästan gratis och den är nog inte avgörande för någon om man ska bli medlem eller inte.

En intressant fråga är varför medlemmar lämnar och varför de lämnar.
En annan intressant fråga är varför ska jag vara medlem i HBK, vad ger det mej som husbilsåkare.

För min del är jag medlem i stort sätt bara för forumet. Jag får hjälp, jag får tips, jag får tycka till osv, osv. För min del är jag inte intresserad av ställplatser, träffar (möjligen enstaka). Rabatter använder jag aldrig (för dålig på det men det är mitt eget fel)

Jag är helt enkelt med för forumets skull, som jag tycker är hur bra som helst
 
Toppen