• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blankdiesel

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Denna fråga kommer upp här allt emellanåt och jag förstår inte varför. Har nästan alltid åkt diesel sedan slutet av 60-talet och aldrig haft problem om man bara bytte filter för att få bort ev. vatten där. Och så såg till att man hade vinterdiesel på den tiden det var skillnad för den årstiden.

Husbilen tankar jag fullt vid pump innan jag ställer in den för vintern och där får den stå ca sex månader utan några dyra hokuspokusmedel i tanken. Har aldrig förstått att det skulle vara någon skillnad efter de månaderna.

Förstår inte varför någon skulle göra sig omaket med något annat.
Reduktionsplikten har aldrig varit så hög som nu. Dvs de biologiska och ibland animaliska, tillsatser som i Sverige blandas i dieseln för att få ner koldioxidutsläppen, oroar!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Reduktionsplikten har aldrig varit så hög som nu. Dvs de biologiska och ibland animaliska, tillsatser som i Sverige blandas i dieseln för att få ner koldioxidutsläppen, oroar!
Kanske inlägg #12 kan minska oron något?

(På Preems dieselpumpar stod det redan för flera år sedan ”upp till 50% förnybart innehåll” eller liknande text. Alltså på den tiden betydligt mer än den nuvarande reduktionsplikten kräver)
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag ska kanske tillägga att eftersom jag har nära till blankdiesel så blir det en tank då och då.
Att hittepå dieseln innehåller lika mycket energi kan man undra när förbrukningen sjunker närmare en deciliter per mil med personbil. Pendlarmil, så lika förhållanden.
Men de har säkert koll på det. Pengamässigt blir det lika, då blankdiesel är dyrare.
Den sk "hittepådieseln" kan har upp till 30% sämre verkningsgrad. Nu är den ju bara iblandad klardiesel, så det blir inte riktigt så illa!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kanske inlägg #12 kan minska oron något?

(På Preems dieselpumpar stod det redan för flera år sedan ”upp till 50% förnybart innehåll” eller liknande text. Alltså på den tiden betydligt mer än den nuvarande reduktionsplikten kräver)
Preems upp till 50%, har hittills varit allt från 7% till drygt 30%, verklig inblandning. Men det var ju ett försäljningsargument tills konsekvenserna av inblandningen började klarna! Vi vill alla rädda klimatet. Jag tyckte personligen det var fantastiskt..., det tycker jag inte längre! Jag tycker det är åt helvete!
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Ok. Men datat för HVO gäller enbart HVO100. Preems Evolution ex, innehåller både HVO drop in och RME. ACP innehåller enbart RME. Det halverar lagringsförmågan ! Max ett år under optimala förhållande i cistern. Utlöses vatten i en dieseltank försämras hållbarheten ytterligare och risk för påväxt ökar markant. Det här är inte bra. Visst kan jag tanka HVO 100 för 32 kr litern, men det är ett jävla pris! Fast jag litar inte riktigt på branschen där heller.
Smartare att tanka HVO på SÅIFA för 26 kronor per liter
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Preems upp till 50%, har hittills varit allt från 7% till drygt 30%, verklig inblandning. Men det var ju ett försäljningsargument tills konsekvenserna av inblandningen började klarna! Vi vill alla rädda klimatet. Jag tyckte personligen det var fantastiskt..., det tycker jag inte längre! Jag tycker det är åt helvete!
Så du har information om att ACP diesel 50 inte levererades i verkligheten? Trots tredjepartskontrollen?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så du har information om att ACP diesel 50 inte levererades i verkligheten? Trots tredjepartskontrollen?
Är du Preems part? Joddå diesel 50 levererades en kort tid till mitten av 2022. Sedan blev väl "miljövinsterna", eller rättare sagt, de uteblivna miljövinsterna tydliga.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vår hårda reduktionsplikt är unik för Sverige. Den gynnar inte svenska husbilister. Den kan ställa till ett helvete för våra husbilar som ganska ofta står stilla och kanske i lite längre perioder. Jag har läst och försökt ta till mig den kunskap som finns i klubben men givetvis också utanför. Jag har sökt och fått förklarat för mig de olika synpunkterna på olika komponenter som stoppas i vår diesel. Jag har sett s k fakta. Jag har sett datablad. Jag har definitivt lärt mig mycket men jag är fan inte trygg.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är du Preems part? Joddå diesel 50 levererades en kort tid till mitten av 2022. Sedan blev väl "miljövinsterna", eller rättare sagt, de uteblivna miljövinsterna tydliga.
Nej jag är inte alls någons part. Undrade bara när det du skrev tidigare ("aldrig varit så hög som nu") skulle inneburit att den inblandning jag läste om på Preems pumpar inte funnits. Men det har den ju.
När reduktionsplikten beslutades höjas fick de väl ökad efterfrågan på det förnybara innehållet och minskade leveranserna av diesel 50.
Min bil gick bra på det bränslet också. Alger i tanken fick jag i båten redan för 25 år sedan, utan biodiesel.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej jag är inte alls någons part. Undrade bara när det du skrev tidigare ("aldrig varit så hög som nu") skulle inneburit att den inblandning jag läste om på Preems pumpar inte funnits. Men det har den ju.
När reduktionsplikten beslutades höjas fick de väl ökad efterfrågan på det förnybara innehållet och minskade leveranserna av diesel 50.
Min bil gick bra på det bränslet också. Alger i tanken fick jag i båten redan för 25 år sedan, utan biodiesel.
Det jag skrev var att reduktionsplikten aldrig varit så hög som nu. Om då enskilda bolag gått före för att förekomma reduktionsplikten, eller för att skaffa sig populistiska poäng, är en helt annan fråga.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Källa för detta påstående?
Vad är "hitte på diesel"?
Energimyndigheten:

"Sedan 1 januari 2022 är reduktionsnivåerna 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för dieselbränsle. Riksdagen har beslutat att pausa ökningen av reduktionsplikten för bensin och diesel, vilket innebär att samma reduktionsnivåer gäller även under 2023."
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det jag skrev var att reduktionsplikten aldrig varit så hög som nu. Om då enskilda bolag gått före för att förekomma reduktionsplikten, eller för att skaffa sig populistiska poäng, är en helt annan fråga.
I inlägg #26 skrev du att Preem inte har levererat mer än 30%, sedan instämmer du i att de faktiskt har levererat 50% i viss omfattning.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Utan att lägga mig inblandning vs blanda in!
Fd båtägare och har sett många som fått "alger/geleklumpar" i tank och bränslesystem på båtar, själv drabbad! Men i vissa båtar är det diesel från många säsonger, man kör ju aldrig "slut" på sjön av säkerhetsskäl. Kan heller inte ange att diesel i båt suger åt sig mer vatten bara för att båten ligger i vatten (tänker på den fuktiga luft som finns just ovanför havsytan). MEN det måste finnas en anledning att sjömackar bara har blankdiesel. Så jag förstår de som väljer att tanka blankdiesel inför vinteruppställningen. Klart slut från mig :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Där står inget om verkningsgrad, ännu mindre om 30% sämre verkningsgrad.
Sant! Det där har jag blandat ihop. Visst är där lägre verkningsgrad, men jag har för mig att det är mindre än 10% lägre energiinnehåll, vilket givetvis ökar förbrukning i motsvarande omfattning.
 
Toppen