• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blankdiesel

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Tillhör du en av dom som lider av separationsångest?
Alla vet ju att dagens "diesel" inte är vad den var förr.
Tallolja och gud vet allt blandas i, vilket gör att den i värsta fall kan separera.
Förebyggande tillsatser finns, jag har inte vågat chansa utan trattar i lite under sommarhalvåret.

Men inför vintern så vill vi köra ut den skiten och ersätta med blankdiesel.

Jag lägger med en länk på ställen som tillhandahåller blankdiesel.

Blankdiesel - Sverigekarta över vart du kan köpa ren B0 Diesel

Läs gärna igenom vad som gäller för blankdiesel på deras sida.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så du menar att de biologiska tillsatserna inte sänker dieselns hållbarhet? Vare sig FAME, RME, HVO eller de olika blandningarna av dessa tillsatser?
RME är en FAME, dessa sänker hållbareheten.
HVO sänker inte hållbarheten på bränslet.


Det som jag kommenterade varande helt fel var:
Tallolja och gud vet allt blandas i, vilket gör att den i värsta fall kan separera.

Lägg märke till att vare sig du eller jag nämner inblandning av tall olja, för det blandas inte in i bränslet.
Inte heller kan någon beståndsdel av bränslet separera. ( utom vatten om det blir tillräckligt mycket)
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag skrev "diesel", och inkluderade i min tanke HVO.

Och ja, vatten separerar från bränslet och där frodas alger mm.

Var och en gör som den vill och det finns att förkovra sig i på nätet om man vill det.

Min tanke var mest att dela länken till mackar med blankdiesel.

Hämtat från Preems sida:
Varför är Preems HVO bättre än HVO baserad på palmolja/PFAD?
Den svenska HVO:n är baserad på hållbara råvaror (främst tallolja), istället för palmolja och tillverkas av restprodukter från den svenska skogsindustrin. Preem Evolution Diesel Plus innehåller upp till 50 procent talloljediesel (HVO) vilket ger ett minskat utsläpp av koldioxid med cirka 44 procent. Sedan lanseringen år 2011 har Preem Evolution Diesel minskat utsläppen med 2 miljoner ton fossil koldioxid. Produktionen av svensk biodrivmedel minskar inte bara Sveriges behov av fossil råolja utan skapar dessutom gröna arbetstillfällen i glesbygd och nya affärsmöjligheter för svensk skogsnäring.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Saxat från samma sida.
Talldiesel blandas alltid ut med fossil diesel. I Sverige kan du köra på Preems Evolution diesel som består av upp till 50% talldiesel. Evolution diesel fungerar i alla bilar, nya som gamla, och ger samma effekt som fossil diesel. Tallolja är den råvara med bäst klimatnytta, enligt rapport från Energimyndigheten. HVO (hydrerad vegetabilisk olja) från tallolja reducerar utsläpp med 90 procent.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Detta är var jag får från pumpen sen kan man vrida på det hur man vill.
Här står klart och tydligt "HVO drop in inblandning i diesel". Det är vad jag får i min tank i bilen från pump.
Dock inte tallolja men från tallolja.

Låginblandning ger stor volym biodrivmedel
Tittar man mer detaljerat på den totala mängden biodrivmedel som ingår i volymen här ovan så är den ganska omfattande idag. Det är framför allt låginblandningen av FAME och HVO i diesel som drar upp de här volymerna:

HVO Drop in, inblandning i diesel: 772 000 m3
HVO 100: 462 000 m3
FAME låginblandning (i diesel): 307 000 m3
Biogas: ca 150 000 m3
Etanol, låginblandning (i bensin): 140 000 m3
FAME: 136 000 m3
E85: 57 000 m3
Totalt 2018: 2 024 000 m3 biodrivmedel (18% av hela drivmedelsvolymen)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ahaaa,,,, du menar så. Ok då är jag med dig.
Men tall kommer det ifrån lik förbannat.;)
Förvisso, men det som kommer ut efter destillering och crackning av talloljan är ju bara kemikalier, det har ju överhuvudtaget inte något med råämnet tallolja att göra. Sedan blandar man olika kemikalier för att åstadkomma det bränsle man vill ha.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
RME är en FAME, dessa sänker hållbareheten.
HVO sänker inte hållbarheten på bränslet.
RME kommer till stor del från raps medan övriga FAME (Fatty Acid Methyl Ester) kan ha tämligen okänt ursprung. Varför är du så säker på HVO drop in inte försämrar hållbarhet? Det kan ju komma från diverse både vegetabiliska oljor och animaliska fetter! Men sammantaget för mig med husbil som ofta står stilla, ibland under längre tid, utgör det här en stor oro.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Och då har vi avhandlat tallolja. Vad säger vi om " och gud vet allt"?
Delar din oro. Exempelvis:

"De vanligaste råvarorna till den HVO vi använde som drivmedel i Sverige år 2020 var animaliska fetter från slakteri och fiskindustri, samt tallolja. raps och palmolja. Andra betydande råvaror var palmolja, raps och PFAD. PFAD är en fraktion härsken palmolja som avskiljs vid raffineringen."

Känns så där!
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag ska kanske tillägga att eftersom jag har nära till blankdiesel så blir det en tank då och då.
Att hittepå dieseln innehåller lika mycket energi kan man undra när förbrukningen sjunker närmare en deciliter per mil med personbil. Pendlarmil, så lika förhållanden.
Men de har säkert koll på det. Pengamässigt blir det lika, då blankdiesel är dyrare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför är du så säker på HVO drop in inte försämrar hållbarhet?
Data för blankdiesel: https://www.preem.se/contentassets/83d9cdda79104df794b5217cadae5d42/acp-diesel-u-rme.pdf
Data för RME blandad diesel: https://www.preem.se/contentassets/e29a3baa0c764ebfabc4d6e3dc9f064d/acp-diesel-b7.pdf
Data för HVO: https://www.preem.se/contentassets/5b08532ec6814078a78ee109351bcd51/hvo.pdf

Kolla i respektive dokument angående lagringstid.

Där är svaret på din fråga.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.573
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Denna fråga kommer upp här allt emellanåt och jag förstår inte varför. Har nästan alltid åkt diesel sedan slutet av 60-talet och aldrig haft problem om man bara bytte filter för att få bort ev. vatten där. Och så såg till att man hade vinterdiesel på den tiden det var skillnad för den årstiden.

Husbilen tankar jag fullt vid pump innan jag ställer in den för vintern och där får den stå ca sex månader utan några dyra hokuspokusmedel i tanken. Har aldrig förstått att det skulle vara någon skillnad efter de månaderna.

Förstår inte varför någon skulle göra sig omaket med något annat.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ok. Men datat för HVO gäller enbart HVO100. Preems Evolution ex, innehåller både HVO drop in och RME. ACP innehåller enbart RME. Det halverar lagringsförmågan ! Max ett år under optimala förhållande i cistern. Utlöses vatten i en dieseltank försämras hållbarheten ytterligare och risk för påväxt ökar markant. Det här är inte bra. Visst kan jag tanka HVO 100 för 32 kr litern, men det är ett jävla pris! Fast jag litar inte riktigt på branschen där heller.
 
Toppen