• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Större bild på aake 9

Varken bläsgås eller ejder går finna i Jämtland. Denna art häckar däremot vid flera sjöar i centrala Jämtland sedan minst tio år tillbaka. Jag såg häckande par första gången i Näkten och sedan varje år i Storsjön. Denna familj fotad i Näldsjön den 21 juli i år. Lagom svårighetsgrad på gåtorna? Art?

aake
 

Bilagor

  • h, 1p.jpg
    h, 1p.jpg
    610,7 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

aake 10 var som väntat svår och det är dags för en större bild. "Interaktion i djuriket alltså". Läs på förutsättningar och frågeställning vid bild 20/12 kl. 20.34. Ordning i djurriket?

aake
 

Bilagor

  • Fråga XVII, 2 poäng.jpg
    Fråga XVII, 2 poäng.jpg
    64,4 KB · Visningar: 111

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ragge
Ingen fjällgås (eller du kanske hann svara innan bilden med de vuxna djuren publicerades?).
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ragge 358

Såja! Visst är aake 9 vitkindad gås, vilken alltså etablerat sig rejält i centrala Jämtland. Flockar med ngt hundratal som samlades på Storsjön inför flytten i höstas. Grattis!

Nu väntar jag med att lägga ut något nytt till dess det influtit några gissningar på aake 10, eftersom mer än en gåta samtidigt uppenbarligen kan upplevas som stressande.

aake
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Var just nere i källaren o letade böcker med hittade 3 st om fåglar men de var gamla o stora o tunga.Måste vara från början 19 hundratalet det är smidigare att goggla.
Ska nu gissa på bilden som gör att det kliar på en./susanne:swoon:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Myror
Det har nog med ngt som att para sig o så är det nog en kokong av ngt slag.
Men .....
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ragge

aake 10. Du har rätt om interaktionens natur, men det handlar inte om myror (och inte heller om några andra steklar).

Jag tror att jag får låta ngn timme gå så att fler har möjlighet att gissa.

aake
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Nu måste jag åxå prova: kopulerande trollsländor // Ingela
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Orden: Øyenstikker - Odonata, muligens en Libelle

Grattis knugrone!

Svart ängstrollslända (Sympetrum danae) i parning i den för ordningen karakteristiska synnerligen hedniska ställningen; sk "parningshjul" eller "parningshjärta" där hanen griper om honans nacke med sin analtång. Mycket romantiskt.

Jag lägger ut en ny gåta för att hålla tråden levande i den händelse du inte har någon på lager? Men nu på dagtid tror jag att alla bör kunna klara hantering av i vilket fall ett par pallellt löpande gåtor.

aake
 

Bilagor

  • Fråga XVII, 1 poäng.jpg
    Fråga XVII, 1 poäng.jpg
    1,2 MB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biologisk bildgåta

Jeg må stå over det å legge ut en ny biologisk gåte, mangler brukbare bilder - eller om bildene finnes så mangler fasitsvaret.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Biologisk bildgåta aake 11:

Här ett par starkt beskurna bilder på en fågel med byte i näbben. Vad utgörs bytet av? Ordning i djurriket?

Dessutom guldstjärna om man gissar rätt på fågelarten redan på denna nivå (blir alldeles för lätt för att ens förtjäna att fråga om när större bild kommer).

aake
 

Bilagor

  • l(1), 3p.jpg
    l(1), 3p.jpg
    30,7 KB · Visningar: 138
  • l(2), 3p.jpg
    l(2), 3p.jpg
    47,6 KB · Visningar: 137

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Nu måste jag åxå prova: kopulerande trollsländor // Ingela

Detta var ju också rätt och även om du inte kom först med svaret så får du ändå gärna lägga ut ngn egen biologisk bildgåta. Men misströsta inte om du inte har ngn; tävlingsledningen sitter på hundratals!

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biologisk bildgåta

aake 11: er det av orden tovinge, underorden flue?
Nebbet på fuglen ser ut som en i spurvefamilien, muligens en kråkefugl - tror det kan være enten en Kaje eller en skjære (skate ?) må se vingene før en kan skille disse to.
 
F

F.d. 2774

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Eftersom jag "råkar" vara gift med en hängiven naturfotograf så finns det enorma skatter att gräva ur, men förtillfället finns dom längst in i garderoben, så jag avböjer, men fortsätter gärna att gissa, om det går för sig ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

aake 11: er det av orden tovinge, underorden flue?
Nebbet på fuglen ser ut som en i spurvefamilien, muligens en kråkefugl - tror det kan være enten en Kaje eller en skjære (skate ?) må se vingene før en kan skille disse to.

Nej, denna gång var det inte en fluga. Utifrån denna större bild går det faktiskt även att artbestämma bytet. Och att fågeln var en talgoxe kan du se, men tättingarnas standardnäbb är sig väldigt lik mellan arterna så dina förslag var alldeles utmärkta. Alltså: Till vilken insektsordning hör bytet?
Fågeln fotad i våras på väg in i sin holk med mat till ungarna.
aake
 

Bilagor

  • l, för artbestämning.jpg
    l, för artbestämning.jpg
    179,8 KB · Visningar: 5
Toppen