• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåta

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Aborrar har väl inte ben och långa antenner, Susanne! Har ni muterat aborrarna i Landsjön? Det är väl så "eran sjö" heter? Försök igen. Kul att både du och aake07 tycker att det ser ut som en fisk! Faktiskt, när jag tittar på bilden igen, så tycker jag också att det ser som en fisk!

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Jappe 2. Huvud och öga påminde om labyrintfisk, metspö på huvudet om marulk men dessutom insektsben! Behövs nog en större bild Jappe.

aake 3 är inte någon stekel (både humla och bi faller alltså bort). Antennerna mycket typiska för familjen.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

"Större" bild (Jappe 2) kommer här. Nu blir det lättare att se vad det är för någonting!

BGhbk2c.jpg
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Jappe 2. Klubbformade antenner = dagfjäril.

Nu gör jag natt. Studera djurböckerna i natt så att jag får ett bra svar på aake 3!

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Nattfjäril är det inte, men nu blir jag lite osäker. Jag trodde att jag visste vad det är för en fjäril, men efter att ha kollat på nätet blev jag väldigt osäker. Det finns ju mängder av fjärilar, många väldigt lika varandra. Som väl är har vi en enväldig domare med stora kunskaper i ämnet. Vi får se hur detta går.

BGhbk2b.jpg

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Jappe
Att din fjäril är en dagfjäril är helt klart utifrån klubbformade antenner. Naturligtvis har tävlingsledningen Nationalnyckelns band om dagfjärilar i sitt privata referensbibliotek och jag får återkomma om artbestämning. Möjligen en art av Nätfjäril. Jag vill dock veta fyndplats, minst 140 arter dagfjärilar inom Sverige och om den är fångad utomlands får jag lov att vidga sökandet.
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Här större bild på aake 3.
Alltså ordning Skalbaggar. Fotad i Jämtland för ngr år sedan. Utbredningsområde bfrån N Svealand och norrut. Familj i ordningen skalbaggar efterfrågades, men nu med så stor bild vill tävlingsledningen gärna se artbestämning för att bli helt tillfreds.
aake
 

Bilagor

  • III, 1 poäng.jpg
    III, 1 poäng.jpg
    1,9 MB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ragge

Visst är det en blombock, men vilken av arterna? Alltså familj Långhorningar i ordningen Skalbaggar. Men eftersom tävlingsledningens krav på precisering har stigit när facitbilden publicerades så ser den gärna att du läser på. Men du har ändå meriterat dig för att, om du så vill, få lägga in egen gåta.

Arten går nog hitta på www.entomologi.se om du nu inte har insett att inköp av Nationalnyckeln är rena skatteåterbäringen; kraftigt statlig subvention av dessa praktverk. Problemet blir var alla dessa stora volymer skall förvaras, men verket hinner sannolikt inte bli komplett under min livstid och man skall väl inte låtas sig tyngas av dödsbodelägarnas bekymmer.

aake

PS. Tar nu ledigt för lek med barnbarn under halva dagen!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

aake 4

Bröstbild på liten inhemsk fågel. De gula stänken bland bröstfjädrarna arttypiskt. Art?
 

Bilagor

  • g, 3p.jpg
    g, 3p.jpg
    49,8 KB · Visningar: 279
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Ang. fjärilen Jappe 2 så är jag lite förvirrad. Jag trodde att jag visste, men nu vet jag att när jag trodde att jag visste så visste jag inte vad jag vet nu nämligen att när jag visste så trodde jag bara att jag visste så nu vet jag att jag inte visste vad jag visste utan jag bara trodde att jag visste om ni förstår vad jag menar för det är ju ganska enkelt för att när jag trodde att jag visste så visste jag inte för jag trodde bara att jag visste fast jag inte visste utan bara trodde mig veta vad det är för fjäril men det kanske någon annan här vet!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ragge
Gransångare och lövsångare förvisso mycket lika, men gransångare brukar inte ha dessa gula stänk på bröstet enligt mina fågelböcker.

Och Jappe,
kommer du bara ihåg var fjärilen är fotad så skall jag gärna ta itu med artbestämning.

Här fullstor bild på aake 4. Fotad i Dalsland för ett par år sedan.

Ny bildgåta kommer.

aake
 

Bilagor

  • g, 1p.jpg
    g, 1p.jpg
    410,6 KB · Visningar: 1

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Gåta aake 5

Denna är lite lurig.
Det är dock en allmänt spridd europeisk art, vilken även förekommer i Sverige. Klart större än en tamduva. Art?

aake
 

Bilagor

  • e, 3p.jpg
    e, 3p.jpg
    62,1 KB · Visningar: 245

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Fjärilen Jappe 2 är fotad i Stenungsund utanför min balkong i en syrénbuske femte juni förra året (1/1600 sekund, F/4, 400mm) och jag tror att jag vet arten, men är lite osäker. Nästa gång jag lägger in en bild här så ska jag se till att jag vet exakt vad bilden föreställer.

BGhbk2d.jpg
 
Toppen