• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilvikt !

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Håller med Peter&Loretta, dom flesta har nog endast B-kort
För mig är valet av 3,5 ton i första hand friheten att välja var jag vill köra. Hastighet, vägavgifter, begränsningar för tyngre fordon i städer och vissa vägavsnitt, att slippa de olika boxarna i ex Österrike och Slovenien, mm, mm. Sen måste jag erkänna att det blivit lite av en sport att köra light! :)Jag har annars behörighet att framföra tunga fordon.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Glöm inte att övervikt gäller även på axellaster.
En felaktigt lastat bil med 3500kg verkligvikt, kan få böter på övervikt på hjulaxel.
(Enligt artikel i Husbil & Husvagn)
Det får du utveckla.
Vad jag vet är att i Sverige vägs en personbil med alla hjulen på vågen.
Det kan va att man väger en husbil som är reggad som lastbil axel för axel.

Går man in på Transportstyrelsens fordonsuppgifter så finns inte axelvikter på personbil klass1 och 2 utskrivna.
Men på lastbil kan du utläsa vikt per axel.

Krister
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Det får du utveckla.
Vad jag vet är att i Sverige vägs en personbil med alla hjulen på vågen.
Det kan va att man väger en husbil som är reggad som lastbil axel för axel.

Går man in på Transportstyrelsens registreringsunderlag så finns inte axelvikter på personbil klass1 och 2.
Men på lastbil kan du utläsa vikt per axel.

Kan inte utveckla så mycket än det jag läst, att man kan få överlast även på axellast, enligt tidningsartikeln.
I vår husbil så står de tillåtna axellasterna på märkskylten (som är ett klistermärke).

En parallell var när jag undersökte hur mycket last jag fick ha på dragkroken (motorcykel på dragkroksställ).
Och enligt Transportstyrelsen och Polisen, samt dragkrokstillverkaren, fick jag lasta på hur mycket som helst - så länge inte max tillåten axellast för bilen överskreds. Därefter skulle jag kunna få böter vid kontroll, för överlast - har inte fått böter, men det var vad de sade då för mer än 10 år sedan.
 

Bilagor

  • Axellaster.jpg
    Axellaster.jpg
    198 KB · Visningar: 11

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Glöm inte att övervikt gäller även på axellaster.
En felaktigt lastat bil med 3500kg verkligvikt, kan få böter på övervikt på hjulaxel.
(Enligt artikel i Husbil & Husvagn)
Vid färd får totalvikten för en husbil inte överskridas. (TrF 4. Kap 4 §) (Förordning (2020:890).) Detta är ju allmänt känt men notera att det står totalvikt i denna paragraf. men när det gäller axeltryck så finns det begränsningar i andra paragrafer.

För en viss väg, vägsträcka eller vägar inom ett visst område kan axeltryck, boggietryck och bruttovikt begränsas genom lokala trafikföreskrifter (TrF 10 kap 10 §) Dessa ska utmärkas med vägtrafikskyltar (TrF 10 kap 14 §). Det är alltså bara vid lokala trafikföreskrifter som husbilsförare kan straffas för överskridande av axeltryck.

Har axeltryck i övrigt överskridits "alldeles åt helvete" kan kanske en rapport om vårdslöshet i trafik göras om polismannen finner att överlasten allvarligt påverkat trafiksäkerheten.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Kan inte utveckla så mycket än det jag läst, att man kan få överlast även på axellast, enligt tidningsartikeln.
I vår husbil så står de tillåtna axellasterna på märkskylten (som är ett klistermärke).

En parallell var när jag undersökte hur mycket last jag fick ha på dragkroken (motorcykel på dragkroksställ).
Och enligt Transportstyrelsen och Polisen, samt dragkrokstillverkaren, fick jag lasta på hur mycket som helst - så länge inte max tillåten axellast för bilen överskreds. Därefter skulle jag kunna få böter vid kontroll, för överlast - har inte fått böter, men det var vad de sade då för mer än 10 år sedan.
Det skulle va intressant hur man bötfäller i dessa fallen.
Om jag har lite övervikt på en axel, och håller min totalvikt.
Finns kanske en gräns som tolereras
Axel vikterna kan ju ändras under resans gång.
Ju mindre bränsle fram då borde bakvikten öka?
Med de överhängen många av oss har.

Min egen uppfattning är att husbils åkare håller sig rimligt omkring lastgränserna.

Krister

Ps.
Tack Jokin, du gav svaret innan frågan.
 
Toppen