• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas AGM batteri

F

F.d. 1470

Guest
Sv: Biltemas AGM batteri

Stanna - vänligen stanna.
Jag har redan glömt :)

PS. Förhoppning webberne är trevlig med stora rengöring :)

Men Bredo, vad håller du på med? Glömt vad då - att jag berömde dig för stor kunskap och stort engagemang - hoppas inte.

Glömt smileyn på slutet - hoppas inte.

Glömt att jag bad dig uttrycka dig på ditt modersmål - OK, men det är väl inte så hemskt och ditt val. Men som exempel har man lite svårt att tolka ditt senaste inlägg, vilket kanske leder till min överreaktion här: "PS. Förhoppning webberne är trevlig med stora rengöring"
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas AGM batteri

Jag har CBE EBL (Om det gör någon skillnad).
Var tas ström från generatorn ? via EBL eller direkt från startbatteri ?

Peter :)

Jag har också en CBE- EBL och Ctek var osäkra på hur min D250S skulle kopplas om dom inte fick se ett kopplingschema så nu kör jag den bara på solcellerna.
Var får man tag i ett kopplingschema till CBE?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Jag har också en CBE- EBL och Ctek var osäkra på hur min D250S skulle kopplas om dom inte fick se ett kopplingschema så nu kör jag den bara på solcellerna.
Var får man tag i ett kopplingschema till CBE?

Det här har jag hittat.
Har även ett för bilen.

Peter :)
 

Bilagor

  • PC100_PC200_DS300_ENcircuits.pdf
    1,6 MB · Visningar: 77
  • Elschema chausson flash25.jpg
    Elschema chausson flash25.jpg
    2,8 MB · Visningar: 47
Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Komiskt - här vinlägger man sig om att uttrycka sig väldigt ödmjukt och försiktigt, tackar fört stor kunskap och djupt engagemang och framför en liten önskan om att Bredo skulle skriva på danska i stället för svenska, för att lättare kunna följa med.

Då beskylls man för personangrepp, gnällig etc. Tycker speciellt författaren av det ovanstående skulle läsa sin egen text och själv fundera på sitt sätt att utrycka sig och vara. Skärpning!!

Du tog tydligen åt dej utan att jag nämnde någon... Jag tolkade Bredo som det handlade om flera olika påhopp och inte ett speciellt och försökte ta det i allmänna ordalag men misslyckades helt klart. Ja det är viktigt hur man skriver, precis som jag sa och jag sa också att jag inte heller var felfri.

Nu tycker jag Bredos reaktion var tillräcklig för mej, det var han det handlade om för mej, men det lyckades jag inte få fram... vad gäller språket förstår jag "svenskan" bättre än danskan och det vidhåller jag, men det är jag det...

Ledsen att du tog åt dej så men jag har läst ditt flera gånger och tycker inte det var nåt påhopp och som sagt jag hade inte riktat mitt till dej i tanke, men tydligen i skrift... Sorry
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Hej.... Det är väl märkligt, Tråden startar med att man frågar om ngn har erfarenhet om
biltemas AGM batt. och som vanligt slutar det med tråkigheter och påhopp.Var och en måste väl få uttrycka sig utan att det ska bli en massa " skitprat" .
/Niklas "NoyNoy
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Hej.... Det är väl märkligt, Tråden startar med att man frågar om ngn har erfarenhet om
biltemas AGM batt. och som vanligt slutar det med tråkigheter och påhopp.Var och en måste väl få uttrycka sig utan att det ska bli en massa " skitprat" .
/Niklas "NoyNoy

Dom sista var inte "skitprat", bara off topic ;):D
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Affezell, du gör ett bra val som du knappast kommer att ångra dig med fyra års garanti!

AndersB, jag förstår ditt max. laddproblem men den beror väl ändå på batteribankens rel. ovanliga storlek och din förbrukning. Ditt system med Ctek+SmartPass är dock helt riktigt, bra satsning! Funderat på generatorbytte? Eller minska din förbrukning?
Jag hade en fisketrålare en gång med batteribank på 2000Ah vid 24V, då fanns inte Ctek+SmartPass, men generator och regulator var av modell mycket stort. Banken var dock oftast fullladdat!

Bredo! Nu får du tagga ner (ladda ut) lite! Du hetsar upp dig så snart någon nämner D250Sdual eller dina språkkunskaper! Det är bara en laddare, inget särskilt upphetsande! Även om jag också ibland har problem med att tyda vad du menar riktigt, så är det mitt problem, inte ditt! Tala och skriv som Du vill, det har ingen med att göra! Nu återgår vi till AGM-batterier!
Du får gärna köpa en Ctek D250S Dual och göra dina mätningar. För egen del har jag mätt färdigt. Jag har inte dokumenterat mina mätningar i protokoll och grafik och har heller inget intresse av det. Mitt ultimata elsystem är anpassat till mina behov, i min husbil. Det må vara en subjektiv bedömning men det räcker för mig. Jag är väldigt nöjd med solpanelen 180W, D250Sdual och 190Ah AGM batterier under stolen. Den dag någon kan påvisa mig ett bättre system (till mina behov), skall jag inte var sen att byta ut det som behövs. Till dess kan du väl fundera lite över innehållet i denna länken:
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/ctek-toppladdar-batterier-nar-motorn-gar
Ha en trevlig och urladdat kväll!
Julian
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas AGM batteri

Det er litt rart at så mange er fornøyd med Biltemas AGM batteri som bodelsbatteri, når ikke Biltama heeller anbefaler det http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/441711

Batteriet er hjertet/sjefen i strømsystemet og mange som driver med 12V, mener et godt batteri kan erstatte mye annet som gjøres i strømsystemet for å bedre strømtilgjengligheten.

Har nylig selv kjøpt 2 nye AGM batteri og det ble ikke Biltema, met et som er laget for fritidsbruk. Et "godt" batteri skal kunne avgi og motta strøm lett, slik at et batteri som har god lademotagelighet er en god investering.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Biltemas AGM batteri

Affezell, du gör ett bra val som du knappast kommer att ångra dig med fyra års garanti!

AndersB, jag förstår ditt max. laddproblem men den beror väl ändå på batteribankens rel. ovanliga storlek och din förbrukning. Ditt system med Ctek+SmartPass är dock helt riktigt, bra satsning! Funderat på generatorbytte? Eller minska din förbrukning?
Jag hade en fisketrålare en gång med batteribank på 2000Ah vid 24V, då fanns inte Ctek+SmartPass, men generator och regulator var av modell mycket stort. Banken var dock oftast fullladdat!

Bredo! Nu får du tagga ner (ladda ut) lite! Du hetsar upp dig så snart någon nämner D250Sdual eller dina språkkunskaper! Det är bara en laddare, inget särskilt upphetsande! Även om jag också ibland har problem med att tyda vad du menar riktigt, så är det mitt problem, inte ditt! Tala och skriv som Du vill, det har ingen med att göra! Nu återgår vi till AGM-batterier!
Du får gärna köpa en Ctek D250S Dual och göra dina mätningar. För egen del har jag mätt färdigt. Jag har inte dokumenterat mina mätningar i protokoll och grafik och har heller inget intresse av det. Mitt ultimata elsystem är anpassat till mina behov, i min husbil. Det må vara en subjektiv bedömning men det räcker för mig. Jag är väldigt nöjd med solpanelen 180W, D250Sdual och 190Ah AGM batterier under stolen. Den dag någon kan påvisa mig ett bättre system (till mina behov), skall jag inte var sen att byta ut det som behövs. Till dess kan du väl fundera lite över innehållet i denna länken:
http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/ctek-toppladdar-batterier-nar-motorn-gar
Ha en trevlig och urladdat kväll!
Julian

Hej!
Generatorn är på 140 Ah i Ivecon så den + smartpass genomsläpp initialt på 80 Ah och 250S på slutet borde räcka till för att ladda upp de cirka 160-180 A jag har förbrukat, under en körning på 7 timmar, och med kylskåpet avslaget. Och visst, den trycker som sagt in mycket i början men att få in de sista 10-15% verkar näst intill omöjligt även med Ctek-upplägget, om man inte kör väldigt länge. Och denna sista del blir ganska mycket med 420 Ah totalt, men det är ju för stort behov man köpt så stora batterier.

Förstår om du är nöjd men jag tycker inte det var värt pengarna.

Anders
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Det er litt rart at så mange er fornøyd med Biltemas AGM batteri som bodelsbatteri, når ikke Biltama heeller anbefaler det http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/441711
Kan också bero på förtjänsten eller fruktan för 4-års garantin. Det återstår att se vad de håller för. Om något/några år lär vi väl få svaret.
Mina tre år gamla SMF-batterier var inte tillräckligt dåliga för att få garantireklamera. Jag har dem i båten nu istället.
Var någon annanstans laddas batterier ut och upp, så kraftfullt som i husbilen? Det ställer krav! Batterier i eltruckar håller heller inte särskild länge, eller?
För egen del tycker jag inte man skall ladda ut ett batteri under 11,5V vad det än är för typ.
Julian
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas AGM batteri

Pris og garantien er nok hovedårsaken til at en er fornøyd ja. Og korttids opplevelsen var kansje at de batteriene som ble byttet ut var så "dårlige" at hva som helst var bedre?

Skal bli artig å høre om reduksjonen i kapasiteten blir "akseptabel"?

Også helt enig at AGM bør ikke tappes noe mer enn til 11,5V og vanlige batterier burde ikke noe lavere enn 11,9V.

Er også litt spent på om de som sier her i tråden at de kopler D250S direkte til batteriet, kutter ut den orginale ladningen av bodelsbatteriet eller ikke?

Kuttes orginalladingen vil endel EBLer kutte drift av kjøleskapet på 12V og ikke minst har mine forsøk vist at om ikke orginalladingen kuttes, vil ikke D250S ha noen særlig effekt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Hej Julian.....

Jag har 235W solpanel..... jag trycker på fjärrkontrollen :wideeyed:.... så går solpanelen elektronisk upp i vinkel på morgonen..... sen på kvällen tar jag fjärrkontroll nr 2 och då går panelen upp i motsatt vinkel.....men först måste panelen ner innan jag byter sida... allt är hemmabyggd.... eller rättare sagt strandbyggt, för jag byggde det när jag var i en liten bukt utanför byn Ariane här på pelaponnesien....elektroniken och två motorer köpte jag på Ebay....allt drivs av ett litet AGM batteri som jag har på taket, det laddas av en solpanel med inbyggd laddare och är fast monterad på taket...
Men en sak är 100% säkert... om en stormvind kommer och jag inte har fällt ner panelen.... ja.! då blir jag garanterad strömlös.....och panellös :swoon:
Från ett stormigt Monemvasia
Peter & Wovi
Jag kan vinkla mina 185W, ca.85grader! Kan du?:)
Visa bilaga 65456
VH Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

rån ett stormigt Monemvasia
Hej, Peter! Roligt att höra att du är kvar i Monemvasia! Ja det har stormat och regnat en del på Peloponnesos. Varannandags väder, skit i dag, sol imorgon. Min granne från Skottland berättade just att de igår hade solat och badat här på stranden öster om Kalamatahamnen. Det missade vi då vi stod på Fiatverkstaden även i går. I dag har det väl regnat mest hela dagen?
Har råkat ut för lite fördröjning pga. verkstadsbesöket Kalamata.
Har tappat fem dagar annars hade du kunnat ge mig en demonstration i morgon av din solpanelanläggning. Låter spännande! Jag har liknande tankar!
Vi hoppar över Mani, där är ändå för dyster! Vi bör vara i Sparta i morgon. Torsdag - söndag i Gytheio. Om vår otur vill ta slut någon gång så kan vi teoretisk vara i Monemvasia, någon dag i nästa vecka. Hade varit kul att träffas.
I'm gonna find you! :D

Julian
PS Nu var det snurrigt värre! Trodde jag svarade i en helt annan tråd! Fick inte med "Biltemas AGM" i mitt svar!:D Skit samma! Vem bryr sig?DS
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Jag har sänt ett privat meddelande till dig... Sen ang. den scottiska granne....kör de en liten typ Landrover med bodel....och är i åldern ca 70..? Om så skulle vara får du hälsa dem från den svenska fiskaren i Monemvasia...

Hej, Peter! Roligt att höra att du är kvar i Monemvasia! Ja det har stormat och regnat en del på Peloponnesos. Varannandags väder, skit i dag, sol imorgon. Min granne från Skottland berättade just att de igår hade solat och badat här på stranden öster om Kalamatahamnen. Det missade vi då vi stod på Fiatverkstaden även i går. I dag har det väl regnat mest hela dagen?
Har råkat ut för lite fördröjning pga. verkstadsbesöket Kalamata.
Har tappat fem dagar annars hade du kunnat ge mig en demonstration i morgon av din solpanelanläggning. Låter spännande! Jag har liknande tankar!
Vi hoppar över Mani, där är ändå för dyster! Vi bör vara i Sparta i morgon. Torsdag - söndag i Gytheio. Om vår otur vill ta slut någon gång så kan vi teoretisk vara i Monemvasia, någon dag i nästa vecka. Hade varit kul att träffas.
I'm gonna find you! :D

Julian
PS Nu var det snurrigt värre! Trodde jag svarade i en helt annan tråd! Fick inte med "Biltemas AGM" i mitt svar!:D Skit samma! Vem bryr sig?DS
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Nej skottarna kör en 9m. Carthago som de bor i, året runt.
Har läst meddelandet! Jag ordnar det, bara jag hittar och inte kommer mitt i siestan.
[Biltemas AGM batterierna håller vad de ("inte") lovar. Jag är nöjd i alla fall! :D ]
Julian
 
Toppen