• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas AGM batteri

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

2 st. AGM 95Ah från Biltema, solpanel 185W och endast Ctek D250S Dual som regulator.
Under tre år har jag bytt gelbaterier till underhållsfria blybatterier, testad flera olika regulatorer och bytt ut en och annan kabel. Nu är jag nöjd! Som grädden på moset har jag gjort en omkopplare som parallellkopplar även startbatteriet (används endast i nödfall!).Efter tre års testande med både det ena och det andra, tycker jag att jag nu har fått det ultimata systemet. Tveklöst att AGMbatterierna och D250S regulatorn är väl värde sitt pris.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Läste någonstans att EBL kan bli förvirrat (vägrar köra kylskåp på 12V under färd) om man kopplar D250S direkt på batteriet. Stämmer det ?
Jag vet inte huruvida min EBL är förvirrat, den fungerar bra på landström i alla fall!
Under gång gör den väl ändå ingen annan nytta än att fördela och säkra strömmarna i bodelen.
Så vitt jag vet fungerar kylskåpet på 12V men till vilken nytta? Mitt kylskåp går alltid på gas eller 230V, aldrig på 12V! (Med LPG-anläggning har jag heller aldrig gasfylleproblem och gas är energieffektivare än spänningen från dieselgeneratorn)
Generatormatningen till CtekD250Sdual tas från plus på startbatteriet, laddaren startar ändå inte förrän spänningen har uppnått 13,1V och slutar vid 12,8V. (Ingångarna till Generator & Solpanel är separerade.)
Nej Bredo, jag har inga aktier i Ctek! Köp en D250S Dual! Testa den först och uttala dig sedan! Du kommer att bli frälst!:D
Skärmklipp89.JPG
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.425
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas AGM batteri

Det där är intressant, jag funderar på en sådan lösning, kan du vinkla åt mera än ett håll? Vrida? :)
Nej! Har funderat mycket på det! Men har ingen tid & lust! Upplever det heller inte som något problem. Stina vill alltid ha bodelsdörren åt sydväst (mot solen) när vi parkerar och panelen fälls bara upp när vi står stilla längre än två dagar och endast de 2-3 sista timmarna på dagen eller första på morgonen, vi vänder bilen ca. 180gr. innan vi lägger oss. Det fungerar lika bra som solföljare och vi får en omväxlande blick på vår närmiljö :).
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biltemas AGM batteri

I relation va du skrev först Julian.
Nu är det inte det som tråden handlar om, men det är komisk man inta kan gi en bättre laddkurva.
Nej - nej nej - endast 20 ampere = minst 2 timar ekstra laddning - ha-ha-ha :twitcy:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/510457

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/478587

Har du själv testat eller försvarer du en felaktig investering och utan objektiva mätningar - subjektiva påståenden.
Ja tro är bra - men du bor i den verkliga världen.
 
Toppen