• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BILTEMA

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Jag håller inte med. Ett oljefilter skall ha både backventil och överströmningsventil.
Se: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/645655

Aha, så det finns alltså oljefilter som innehåller ventiler också, där ser man. Motorerna som dessa sitter på, saknar de egna övertrycksventiler eller är det kaka på kaka där? Har du något exempel på en sådan motor utan egna övertrycks och backventiler?

De filter som definitivt är utan egna ventiler eller egen mekanisk funktionalitet öht är ju insatsfilterna.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Exempel på oljefilter av insatstypen (från min egen bruksbil f n) som blir allt vanligare

Oljefilter för 141 kr - Köp Oljefilter på nätet - Mekonomen.se -

Finns där några integrerade ventiler här så är de väldigt väl dolda ;)

FirstImage
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Jag pratar om sk "spinn on" filter vilket jag tror är vanligast på nyare bilar.
Oljesystemet har naturligtvis en reducerventil omedelbart efter oljepumpen, men för att filtret inte skall tömmas när motorn inte går sitter en backventil (oftast ett gummimembran) i filtret.
Filtret överströmningsventil är ju till för att öppna om filtret blir igensatt.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Jag pratar om sk "spinn on" filter vilket jag tror är vanligast på nyare bilar.

Jag tror tvärtom, Volvo t ex har väl egentligen inte haft plåtfilter sedan 740n på 80-talet? S60, S70 och S80 har alla haft insatsfilter vad jag minns.

Och "backventilen" i ett plåtfilter fyller bara en funktion om det är monterat i en position så att oljan rinner ut av tyngdkraften, sitter det med öppningen uppåt behövs ingen backventil.

De "sanningar" som säger att Biltemas filter saknar backventiler, har de verkligen jämfört samma typ av plåtfilter eller har det jämförts ett stående med ett hängande?
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Vad jag är ute efter är alltså om det verkligen finns något belägg för att där ska finnas konstruktionsmässiga skillnader eller är det ännu bara en av alla "råttan-i-pizzan"-myter, vandringssägner, som upprättshålls av de som väljer ett dyrare alternativ i ett försök att rättfärdiga sitt val?

Verifierade påståenden, länkar till seriösa källor, vad som helst som visar att det inte bara handlar om ren och skär smutskastning.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Tycker det verkar som du vill verifiera ditt val av produkter i och med dina argument, om du läst någon utav dom trådar som finns på nätet så finns det lika många som argumenterar för som emot och var man får göra sin bedömning utav sanningsenlighet, att du säger att du använt en viss produkt ett visst antal år utan problem är väl inte mer konkret fakta en att någon skriver att han haft problem med samma produkt eller? Är väl så kallade påståenden och erfarenheter från olika personer, för mig räcker det att det finns tvivel för att inte göra ett sånt val då det finns alternativ som inte skiljer allt för mycket i pris, tydligen inte för dig då du bara har goda erfarenheter, och är ju väl det..
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Tycker det verkar som du vill verifiera ditt val av produkter i och med dina argument, om du läst någon utav dom trådar som finns på nätet så finns det lika många som argumenterar för som emot och var man får göra sin bedömning utav sanningsenlighet, att du säger att du använt en viss produkt ett visst antal år utan problem är väl inte mer konkret fakta en att någon skriver att han haft problem med samma produkt eller? Är väl så kallade påståenden och erfarenheter från olika personer, för mig räcker det att det finns tvivel för att inte göra ett sånt val då det finns alternativ som inte skiljer allt för mycket i pris, tydligen inte för dig då du bara har goda erfarenheter, och är ju väl det..

Jag använder alla slags produkter, såväl original som Biltema (som alla andras) som jag skrev, utan att favorisera någon. Emedan (som någon just skrev före mig) alla smutskastning av Biltemas produkter verkar komma från de som inte använder dem. Beröm kan vem som helst ge, det skadar ingen, men ska man smutskasta krävs mer än bara att "jag läste om en vars farmors bekantas granne hade en son som..."

Vi som är medvetna konsumenter söker verifierbara fakta, inte personliga tyckanden, och jag vill genuint veta om där verkligen finns en konstruktionsmässig skillnad i uppbyggnad mellan lågprisfilter och dyrare eller om det bara är det gängse raljerandet om Biltema generellt det handlar om när sådana påståenden dyker upp som det om att "riktiga" filter har ventiler medan de saknas på lågprisfilterna. När sådana påståenden dyker upp så borde ju rimligtvis någon ha skurit upp två filter, som är till exakt samma bilmodell, och jämfört dem. Det är den källan jag vill komma närmare för att få så oförvanskad och ofärgad information som möjligt.
 
Senast ändrad:

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: BILTEMA

Jag använder alla slags produkter, såväl original som Biltema (som alla andras) som jag skrev, utan att favorisera någon. Emedan (som någon just skrev före mig) alla smutskastning av Biltemas produkter verkar komma från de som inte använder dem. Beröm kan vem som helst ge, det skadar ingen, men ska man smutskasta krävs mer än bara att "jag läste om en vars farmors bekantas granne hade en son som..."

Vi som är medvetna konsumenter söker verifierbara fakta, inte personliga tyckanden.

Vad jag sett så har ingen här smutskastat Biltemas produkter utan att själv haft problem med dem, i övrigt är det ju andra källor som lyfts upp där påståenden finns om problem som ex detta med filtren, som jag skrev tidigare så handlar även jag en del där men har medvetet valt bort produkter där rykten, fakta från forum osv osv förekommer och berör min bils funktion och drift så kan inte personligen säga att jag har några erfarenheter utav bra eller dåligt, då det aldrig suttit ett Biltema filter på mina bilar.. Så därför tyckte jag att var man får göra sin bedömning, och det har ju du gjort, så bra..
 
F

F.d. 25841

Guest
Sv: BILTEMA

Biltema har många bra saker, men deras olje/luftfilter får man se upp med har högre tryckfall pga mindre filter yta.

Jag är inget tekniskt geni, men kan av egen erfarenhet hålla med om ovanstående vad beträffar Biltemas luftfilter. Jag satte glad i hågen i ett Biltema-filter i vår Ducato 1.9 TDI -01 innan avfärd mot Lofoten för tre veckor sedan. Tyckte bilen gick lite halvknackigt under uppfärden, men väl på Lofoten började den sota något fruktansvärt och gå riktigt dåligt i uppförsbackarna. Som tur var hade jag tagit med det gamla halvskitiga originalfiltret och bytte tillbaka till det. Sotet försvann och bilen gick bättre igen.

Så några fler filter från Biltema blir det inte för mig. Däremot har de som sagt
massor med andra bra och prisvärda produkter!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Jag satte glad i hågen i ett Biltema-filter i vår Ducato 1.9 TDI -01 innan avfärd mot Lofoten för tre veckor sedan. Tyckte bilen gick lite halvknackigt under uppfärden, men väl på Lofoten började den sota något fruktansvärt och gå riktigt dåligt i uppförsbackarna. Som tur var hade jag tagit med det gamla halvskitiga originalfiltret och bytte tillbaka till det. Sotet försvann och bilen gick bättre igen.

Det är precis den typen av egna erfarenheter som många gånger saknas i diskussionerna. Om det sen är fler som råkat ut för exakt samma sak kan man utesluta andra fel, "skit bakom spakarna" hos montören och faktiskt dra slutsatsen att det är något problem med iaf just det filtret eller kanske t.o.m. hela batchen.

Många gånger är det dock "fakta" formulerad som den som Punx8 hittade som man kan läsa:

------------
"Det som ofta saknas.. på biltemas (och andra lågprisfilter) är:
1. Backventil, som gör att oljan rinner ur filtret när motorn stannats. Gör att det tar längre tid för oljecirkulationen att komma igång vid nästa start - sliter på motorn!
2. Övertrycksventil, vilket gör att oljecirkulationen minskar/upphör om filtret skulle sättas igen av någon anledning. Ett bra filter har övertrycksventil som låter olja passera förbi filtermediat om det är igensatt, iofs är den oljan inte renad, men bättre smutsig olja än ingen olja alls!
3. Filtermediat kan ha fel täthet och hållbarhet, vilket antingen kan resultera i för dålig rening eller för dåligt flöde. Båda alternativen är dåliga!
4. Storleken på filterytan kan vara sämre - kortare tid innan filtret sätts igen. "
--------

Vem som har riktig fakta från tillverkningen eller själv har dissekerat tillräckligt många filter för att med rätta kunna slänga sig med uttryck som "ofta" framgår sällan. Spekulationen "kan" som används ids jag inte ens kommentera.

Jag gillar liknelsen med "råttan i pizzan" för jag tror den gäller väldigt ofta i dessa diskussioner.:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: BILTEMA

Men det är alltid så med företag som sysslar med "Private Brand" att du kan aldrig veta vad du får i förpackningarna, det är ju själva skälet till att man sysslar med detta. Kanske är det produkter från en bra leverantör idag, men nästa dag är det produkter från en lågprisleverantör som tummar på kvaliteten för att få en jätteorder, du som konsument kan aldrig veta!
Jag köper också varor på Biltema ibland, när jag tycker att "B" kvalitet duger eller sådana varor där jag kan övertyga mej själv om att varan är o.k. till exempel liggunderlag eller liknande. Men jag kan inte påstå att jag någonsin har fått något som överraskat mej med sin höga kvalitet i förhållande till priset. Däremot motsatsen har hänt många gånger. Att köpa "no name" oljefilter skulle aldrig falla mej in, tänk bara på följderna om det händer något med det, eventuellt kapitalt motorras! Kostnader i värsta fall på kanske 20-100000 tusen för att spara 50 kr?! :rolleyes:
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: BILTEMA

Jag håller med "Monteal" helt o hållet ! Och det vore en bra . för denna diskution.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Men det är alltid så med företag som sysslar med "Private Brand" att du kan aldrig veta vad du får i förpackningarna, det är ju själva skälet till att man sysslar med detta. Kanske är det produkter från en bra leverantör idag, men nästa dag är det produkter från en lågprisleverantör som tummar på kvaliteten för att få en jätteorder, du som konsument kan aldrig veta!
Jag köper också varor på Biltema ibland, när jag tycker att "B" kvalitet duger eller sådana varor där jag kan övertyga mej själv om att varan är o.k. till exempel liggunderlag eller liknande. Men jag kan inte påstå att jag någonsin har fått något som överraskat mej med sin höga kvalitet i förhållande till priset. Däremot motsatsen har hänt många gånger. Att köpa "no name" oljefilter skulle aldrig falla mej in, tänk bara på följderna om det händer något med det, eventuellt kapitalt motorras! Kostnader i värsta fall på kanske 20-100000 tusen för att spara 50 kr?! :rolleyes:

Självklart gör var och en som man själv vill. Vi bor ändå i trygghetsnarkomanernas land och om man är orolig och ett högre pris kan få en att känna sig tryggare så är det givetvis bra. Vi är ju vana vid att andra bestämmer vad som är bra och kanske inte ifrågasätta så mycket.

Själv är jag lite allergisk mot svepande "tro och tyckanden" som lätt kan missuppfattas som fakta och vill gärna ha svart på vitt. Speciellt om det kanske visar sig att jag betalar oförskämt och onödigt mycket för något.:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: BILTEMA

Nej, jag är knappast någon trygghetsnarkoman, men jag har mycket erfarenhet av handel med tekniska produkter och mycket insikt i bildelsmarknaden på inköpssidan. Vet du t.ex. att hos många leverantörer kan du beställa produkter av olika kvalitetsklass? Så även om någon påstår att de köper samma fabrikat behöver det inte vara samma specifikation. Hur bedömer du förresten att du blivit lurad när du köper en märkesprodukt? Eller är din bedömning att no name-produkten är likvärdig för att bilen inte rasar omedelbart? Eller är det när bilen stannar med det billiga bromsbelägget, visserligen fem meter senare när det är blött ute än med märkesbelägget, men den stannar ju?!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: BILTEMA

Montreal,
Jag vill minnas att vi har haft denna diskussion tidigare :D

Oavsett så föredrar jag fakta istället för vilda spekulationer om vad som är möjligt eller inte. Faktum kvarstår att Biltemas produkter många gånger sågas enbart baserat på spekulationer och antydningar utan direkta fakta, väldigt likt det du just nu gör. Givetvis fungerar det lägre priset som katalysator.

Samma burk Cola som kostar 5 spänn på Coop forum kan kosta 20 spänn på fina macken/gatuköket. Där är det knappast varan och kvaliteten som sätter priset utan återförsäljarens omkostnader, volymer och muskler vid upphandlingar...

Lidl är ett ställe som jag tycker också får oförtjänt mycket skit av dem som aldrig handlar där?? Vem törs köpa smörgåspålägg som det inte står Scan, Skinkgunnar eller något annat nordiskt på?
Men det kanske inte hör hemma i denna tråd:p:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: BILTEMA

Det vanligaste felet med olje- och luftfilter är fel vid monteringen.
Huvuddelen av husbilsägarna byter troligen olja och oljefilter varje år och då är "risken" eller chansen att det har fastnat så många partiklar av tillräcklig storlek ganska liten, vågar nästan påstå obefintlig. Att oljan blir svart är ju ett tecken på att filtret tar inte alla partiklar utan endast de som överskrider en viss minimistorlek.

Var ägare till en SIMCA för många, många år sedan som hade ett centrifugalfilter i framkanten av vevaxel, fungerade utmärkt om man rensade bort skräpet med jämna mellanrum.
I exempelvis stora fartygsdieslar rensar man oljan på liknade sätt. (Separator)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: BILTEMA

Montreal,
Jag vill minnas att vi har haft denna diskussion tidigare :D

Oavsett så föredrar jag fakta istället för vilda spekulationer om vad som är möjligt eller inte. Faktum kvarstår att Biltemas produkter många gånger sågas enbart baserat på spekulationer och antydningar utan direkta fakta, väldigt likt det du just nu gör. Givetvis fungerar det lägre priset som katalysator.

Samma burk Cola som kostar 5 spänn på Coop forum kan kosta 20 spänn på fina macken/gatuköket. Där är det knappast varan och kvaliteten som sätter priset utan återförsäljarens omkostnader, volymer och muskler vid upphandlingar...

Lidl är ett ställe som jag tycker också får oförtjänt mycket skit av dem som aldrig handlar där?? Vem törs köpa smörgåspålägg som det inte står Scan, Skinkgunnar eller något annat nordiskt på?
Men det kanske inte hör hemma i denna tråd:p:

Jag vet inte riktigt hur stapelvaror i livsmedelshandeln kom in i diskussionen, men Coca Cola är ju faktiskt en märkesvara?!

När det gäller den ursprungliga diskussionen så kan det nog vara så, att jag har lite större kunskaper och insikt i branschen än vad du har? Annars, billigt är ju skönt ända till det krånglar och orsakar problem eller skador. Snålheten bedrar ju som bekant ofta visheten? :wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BILTEMA

Var ägare till en SIMCA för många, många år sedan som hade ett centrifugalfilter i framkanten av vevaxel, fungerade utmärkt om man rensade bort skräpet med jämna mellanrum.
I exempelvis stora fartygsdieslar rensar man oljan på liknade sätt. (Separator)
Det var de gamle Rush og Flash motorene som Simca benyttet på 50 tallet og en del av 60 tallet. Rush som kom i 1960 var en av de aller første 4-sylinder motorer med 5 rammelager slik at de trygt kunne øke kompresjonen og dermed effekten. Min første bil var en Simca Ariane 1961 med Rush 1300 motor ;-)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: BILTEMA

Lidl är ett ställe som jag tycker också får oförtjänt mycket skit av dem som aldrig handlar där?? Vem törs köpa smörgåspålägg som det inte står Scan, Skinkgunnar eller något annat nordiskt på?

Lidl, som jag själv har "smutskastat" tidigare, har skärpt sig betydligt på senare år och anpassat sig till svensk marknad på ett förtjänstfullt sätt tycker jag .

Biltema, som tråden egentligen handlar om, har sålt många prylar till mig under många år och mina erfarenheter är enbart positiva!

Jappe

PS. Fan vad jag är positiv idag! Var är gnälltråden!??
 
Senast ändrad:
Toppen