• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Hej.
Tror att det är många här i klubben som använder just dessa batterier.
Undrar om inte Biltema har ändrat beskrivningen av batteriet på senare tid, vill minnas att de var mer allround i deras tidigare beskrivningar.

Någon som minns bättre än jag?

Biltema har en serie som heter 80-80, 80-90 och 80-100
Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri - Biltema
Där utlovas fantastiska egenskaper, precis som gjort för husbilar.
Egenskaperna till trots så sänkte man garantin på dessa ifrån 3 år till nuvarande 1 år.
Min erfarenhet av dessa är att de är riktigt skräp. Mina första 2 höll drygt ett år, fick nya på den då 3-åriga garantin. De båda nya höll drygt ett år.

Det finns säkert fler som haft batteriproblem med sina husbilar. /Roy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Harald Nyborg har ett AGM-batteri som jag hade i förra HB'n där dom fungerade perfekt. Detta batteri skall fungera både som start- & fritidsbatteri enl. dom själva. Priset för 90Ah 1399:-, Biltema tar för sitt 95Ah 1899:-, 500:- dyrare för 5Ah. Med tidigare erfarenhet av Harald Nyborgs batteri så är valet lätt.
https://www.harald-nyborg.se/fritidsbatteri-12v-90ah-agm.html?___store=hn_default

Bennie
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Jag hade samma problem. Bad då att få ett skriftligt avslag på garantin för att kunna gå vidare med ärendet. Det slulle jag få via mail men jag stog på mig och sa att jag ville ha det direkt i handen och då sim sala bim gällde garantin och jag fick ett nytt batteri med mig hem.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Harald Nyborg har ett AGM-batteri som jag hade i förra HB'n där dom fungerade perfekt. Detta batteri skall fungera både som start- & fritidsbatteri enl. dom själva. Priset för 90Ah 1399:-, Biltema tar för sitt 95Ah 1899:-, 500:- dyrare för 5Ah. Med tidigare erfarenhet av Harald Nyborgs batteri så är valet lätt.
https://www.harald-nyborg.se/fritidsbatteri-12v-90ah-agm.html?___store=hn_default

Bennie

Tråkigt att de beskriver batteriet som "Underhållningsfritt... jag som brukar använda mina batterier som underhållning :p:
För övrigt är batterier en djungel där mer bly/högre vikt är något man får eftersträva.
Själv har jag tre st Biltema AGM sedan några år. Dock har jag aldrig dragit ur dem till mindre än 60% så jag lever ännu på hoppet om livslängd på dem.
Biltemas billigare batterier kan jag dock inte på något sätt rekommendera, de brukar dö lagom efter garantitidens utgång.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Fast om det är ett startbatteri och det inte är sålt som ett fritids/bodelsbatteri så har ju batteriet faktiskt inte använts som det är tänkt och sålts som.
Då är det ju ändå ok om garantin inte täcker fel som är kopplade till hur det använts.
Det förutsätter ju förstås att dom inte ändrat på något i beskrivningen efter köpet.
Men jag hade också försökt med ett garantibyte på annan butik.:D
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Det finns väl någon som har en gammal Biltema katalog. Där kan man väl isåfall läsa vad det skall användas till och garantitiden. Att de sedan ändrar för att de insett det är skitbatteri de säljer hjälper inte då.
Eller??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Hej, jag har skrivit en gång tidigare att jag pratade med en "batterigubbe" (inte Biltema) och han sa att de har problem med alla reklamationer som kommer på batterier som används som bobatterier i olika sammanhang. Det kommer in alldeles för många reklamationer mot vad som borde förekomma och problemen beror troligen på att batterierna har blivit plågade till en för tidig död på något sätt.
Sedan kommer ägaren in med batteriet/batterierna, ibland samma person varje vår och säger att batterierna är kass och skall ha nya på garantin. Som sedan skall vidarebefordras till förundrad grossist/tillverkare.
Detta gör väl tyvärr att det blir restriktioner på garantierna och även att det blir sämre regler.

Alltså inte min teori utan orden kom från en "batterigubbe" i branschen.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Problemen är nog i många fall "egentillverkade" med t.ex.inverters som glömts påslagna och tömt batteribanken helt, med skador som följd. Överbelastning av batterierna med hjälp av inverter och microvågsugnar, fönar, kaffebryggare och allsköns annan elektrisk utrustning. Alternativt glömd ordentlig uppladdning (räcker inte med körning) efter användning, så att batterierna står och sulfaterar till nästa gång bilen skall användas. Det finns många sätt att fördärva batterier, men väldigt få sätt att sköta dom ordentligt.
 
Senast ändrad:
F

Frudden

Guest
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Då går du till en annan Biltema-butik och klagar på att startbatteriet du har inte fungerar.
Det kallas "adaptiv garantihantering".
Ungefär som när jag köpte en Co-Tech skruvdragare på Clas Ohlson - batteriet höll en (1) laddning. Gick tillbaka med den och fick höra att det inte var någon garanti på batterier! Åkte till nästa Classe, köpte en likadan skruvdragare till, åkte hem och bytte batterierna. Dagen efter så lämnade jag tillbaka skruvdragare nr 2 på "öppet köp".
Suckers!!

// Fredrik W
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Ungefär som när jag köpte en Co-Tech skruvdragare på Clas Ohlson - batteriet höll en (1) laddning. Gick tillbaka med den och fick höra att det inte var någon garanti på batterier! Åkte till nästa Classe, köpte en likadan skruvdragare till, åkte hem och bytte batterierna. Dagen efter så lämnade jag tillbaka skruvdragare nr 2 på "öppet köp".
Suckers!!

// Fredrik W

Hmmm.. kanske någon gjort precis samma sak före dig. Kanske var det också den skruvdragaren du fick med dig hem...
:rolleyes:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?
Vad är förvirrande, Biltema anser att deras AGM batteri av modell XX är ett startbatteri medan Harald Nyborg anser att deras AGM är ett fritidsbatteri!

Två olika batterier med gjorda med samma teknik AGM.

Det är bara dom som vet vad just deras batteri är avsett för, ingen annan.

Men generellt så skulle jag säga att Biltema har rätt, AGM har sin stora fördel i att kunna ta emot och leverera mycket ström under kort tid vilket är precis så ett startbatteri ska vara. Bodelsbatteri(samma som tex marinbatterier) ska kunna levera lite ström under lång tid men såklart det beror på hur just din förbrukning ser ut.
 

Akida

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
18315
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

AGM-batteri
Den nya generationen batterier för framtidens bilar.
Högprestandabatteri från Biltema med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max. prestanda i applikationer med extrema cyklingar, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet. Detta är mycket viktigt för mikrohybridfordon försedda med Stop & Start funktion och energialstrande bromssystem. AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri.

AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra. Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i ex. passagerarutrymmet. Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt.

Laddning av ett AGM-batteri är enkelt. En batteriladdare för konventionella startbatterier är allt som behövs.

Kopierad vad som står i Biltemas beskrivning.:wideeyed:
Det som nämns ang startbatteri är att man kan använda samma typ av laddare.
Hittar inget om att det är ett startbatteri:rolleyes:

Mvh
Staffan
 
Toppen