• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Var inne på Biltema för att klaga på ett AGM batteri 95 ah som blivit trött efter ett drygt år. Fick besked att Biltemas AGM batteri är ett renodlat startbatteri som inte kan användas som bodelsbatteri!!!
Garantin gällde således inte eftersom jag använt batteriet som just bodelbatteri.
Tvärs över parkeringen har Harald Nyborg sin butik i vilken man gör reklam för AGM batterier som fritidsbatterier.
Lite förvirrande är det onekligen.
Vad anser experterna här i klubben?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Här måste man väl lägga till, batterier belastas ju nomalt väldigt lite på sommaren om man inte kör en massa elkrävande apparater över inverter, så fömodligen räcker typ 25€% kvarvarande kapacitet för att det skall fungera. Värre är det ju på den mörka årstiden.

Kör normalt året om sover i snödrivorna mm. har 180 A generator ingen inverter. När jag är ute med husbilen reser jag, bor inte på platsen ens på sommaren. Har sommarstuga vid havet där är ja på plats.
Klarar mej bra med mitt batteri aldrig urladdat.

Leif
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Vi har i flera år använt Banner 95A utan några som helst problem.

Ja det låter ju bra, men vi blev tvungna att byta vår Banner efter 3 år då dom var helt slut. Nu vet jag inte hur dom skötts eftersom vi köpt bilen begagnad. Köpte nya nonamne i Frankrike och dom har fungerat bra.

Hälsningar Sanddammaren
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Biltema dömer ut sitt AGM batteri

Kör normalt året om sover i snödrivorna mm. har 180 A generator ingen inverter. När jag är ute med husbilen reser jag, bor inte på platsen ens på sommaren. Har sommarstuga vid havet där är ja på plats.
Klarar mej bra med mitt batteri aldrig urladdat.

Leif

O.k. men du skrev faktiskt sommar..? ;)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
När man utvecklar något tex en bil och ska köpa in saker tex ett batteri så försöker man först läsa sig till vilka som borde passa och detta sker i samråd med leverantören. När det är gjort kanske man har 5 st att välja mellan då köper man in några ex av dessa 5 och påbörjar tester i den tänkta bilen, efter detta så väljer man ut det batteriet som bäst passar map funktion och pris och garantier från leverantören på den tänkta livslängden.

Det går alltså ej att läsa sig till vilket batteri som passar bäst, man måste prova sig fram precis som i ett vanligt förhållande, inte bara utseendet kan styra om det skall fungera :twitcy:

Om jag tex ska byta ut mitt Exide batteri som suttit i vår Punto sedan 2009 så kommer jag att upptäcka att det batteriet med all sannolikhet ej finns att köpa över disk, detta då Fiat beställt ett batteri som matchar Fiats krav på pris/kvalitet.

Att sedan Exide har ett batteri idag med exakt samma mått, kapacitet osv betyder inte att det kommer att hålla i 10 som det som idag sitter i bilen.

Jag antar att de flesta bytt bromsskivor, belägg, avgassystem någon gång eller däck, isåfall kanske ni märkt att original utrustningen höll typ dubbelt så lång tid som ersättningsutrustningen fastän det var samma leverantör enligt reservdelsfirman!

Och detta med att prova sig fram gör att man ej kan köpa av firmor som Biltema då man ej kan vara säker på att få samma del nästa gång då dom handlar upp delarna enligt sina kriterier.

Så enklast är att köpa tex Exide av någon typ sedan när det pajar och man ej är nöjd, köp ett Exide av samma kapacitet med aning värre, tex ett industriklassat batteri och prata med leverantören om det är avsett för din tillämpning.

Se nedan tex för vad som finns i lite mera heavy duty från Exide, andra leverantörer har motsvarande, en mycket vass firma är franska SAFT.
Exide | Lead Acid Battery | Exide Batteries

Exakt samma sak gäller såklart Li battierier men där är allt mycket mycket svårare då hela laddsystemet(BMC) måste tas i beaktande och det är inget man snyter ur näsan om man inte är riktigt duktig.
 
Senast ändrad:

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
jag köpte ett sådant i höstas eftersom jag köpt ett fel batteri där innan så frågade jag personalen vilket jag skulle ta till bodelbatteri då visade han mej de som skulle funka det stod alla tillsammans och jag tog ett 95a agm
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Exploderande batteri! Det hände mig i somras, jag har bodelsbatterierna under sitsen i
bodelen. Jag hade två 70 Ah Varta, nästan 10 år gamla, Jag hade laddat och belastningstestat dom vid återmonteringen på våren. Dom var OK då.
Vid färd senare hörde jag en dov smäll. Trodde jag kört på en gren el.dyl. tänkte inte mer på det. Märkte efter ca en vecka att mattan under bordet, i anslutning till sitsen, hade blivit missfärgad. Av syra! ena gaveln på ett av batterierna var uppfläkt. Fick sanera batterilådan och mattan. Tur att att inte bilen brann upp, förmodligen. Eftersom jag hade två batterier parallellkopplade, så märkte jag inget med strömförsörjningen.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vad är det för bild de hänvisar till? (003). Kan man få ta del av den?
Här kommer allt så sammanhanget blir förståelig, Min tanke var att få upp ögonen för kopplingen till solceller bla.
Bengt
 

Bilagor

  • 011 - SVAROMÅL.pdf
    106,6 KB · Visningar: 266
  • Report.pdf
    69,9 KB · Visningar: 185
  • ARN komplettering.pdf
    213,6 KB · Visningar: 183
  • Den nya generationen batterier för framtidens bilar Produkt blad Biltema.pdf
    390,2 KB · Visningar: 165
  • Garanti ärende Batterier Biltema.pdf
    691,6 KB · Visningar: 172
  • Kompletternade synpunkter.pdf
    646,8 KB · Visningar: 173

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag fick problem med startbatteriet nu under helgerna när vi var i Avesta. Ett 15 månader gammalt Biltema Agm 95a.
DSC_3346-4488x2525.JPG
Det dog varje gång det blev minusgrader fast bilen stod på el och batteriet på underhållsladdning.
När tempen gick upp på plus tog batteriet laddning igen.

Screenshot_20181226-114731.png

Screenshot_20181231-123807.png

Eftersom jag har cetek sence så varnade den att batteriet behövdes laddas och visade laddkurvorna.

Efter att läst denna tråden, dokumenterade jag problemet med ett antal skärmbilder, och tog kontakt med Biltema per telefon hur jag skulle förfara.
Blev kopplad till Ängelholm där det var inköpt. De ville ha in batteriet när vi kom hem.
Lämnade in batteriet i tisdags där jag visade min dokumetation.
En av personalen mätte batteriet, reklamationen godkändes och inköpskostnaden krediterades.

Eftersom jag har ett Biltema Agm 90a inköpt 2012 i personbilen som fungerar, köpte jag ett nytt.
Efter som batterierna gått upp fick jag lägga till 100 kr, och fick 4 års garanti på det nya batteriet.

DSC_3353-4488x2525.JPG

DSC_3354-4488x2525.JPG
Det nya batteriet ser annorlunda ut.
Kanske någon förbättring.
Det får framtiden utvisa.
Jag är nöjd kund.

Hälsningar Krister.
 

Bilagor

  • DSC_3354-4488x2525.JPG
    DSC_3354-4488x2525.JPG
    1,3 MB · Visningar: 41
  • DSC_3353-4488x2525.JPG
    DSC_3353-4488x2525.JPG
    969,9 KB · Visningar: 39

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alltid tråkigt när husbilsbatterier lämnar in.
Jag har 3x 95Ah Biltema i husbilen, de har jag misshandlat i några år nu, och har inte lyckats knäcka dem ännu.
Hoppades när jag köpte dem att de skulle hålla garantitiden ut åtminstånde, framtiden får utvisa det.
Att de kommer att hålla som mina tidigare gel-batterier utesluter jag, de höll i 11år.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Gammal tråd, men..... Det gäller att stå på sig, hänvisa till eventuella skrivna villkor för batteriets användning och i sista hand påtala Konsumentombudsmannen för dem och säga att man ska göra anmälan. Står det ingenstans att det enbart skall vara ett startbatteri och inte ett bodelningsbatteri, då har DU rätt! :)
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Äntligen fått svar från ARN även om det inte var det jag ville ha.

Anmälarens krav Bengt Svensson begär att få häva köpet mot återfående av 3 817 kr. 2015-09-23 köpte han 2 st. batterier AGM 95 AH Art nr 80900 hos Biltema för 3 817 kr. När han i slutet av november 2018 besökte julmarknaderna i norra Tyskland stannade han till i Lübeck. En natt vaknade han av att husbilen var helt nedkyld. Detta trots att batteriövervakningen, innan han lagt sig visat att han hade ström för 5,2 dygn. All ström var dock avslagen och ingenting fungerade. Han fick starta bilen och köra på tomgång i ca 30-45 minuter för att få igång nödvändiga system. Han kontrollerade batteriövervakningen och konstaterade att det var 8,87 V kvar. Detta trots att batterierna var fulladdade när han kom till Lübeck. På morgonen åkte han till en firma i Lübeck (A.T.U Lübeck - St. Lorenz Nord) som belastningstestade batterierna. Enligt verkstaden var batterierna slut och bolaget tyckte att han skulle köpa nya. På grund av garantin avstod han. Han blev rekommenderad att ställa upp på en camping där han kunde få el och ladda batterierna i minst 48 h vilket han gjorde. Så länge han hade el kopplat till husbilen fungerade alla system. När han kom hem åkte han direkt till Skadeverkstaden AB, Ängelholm och lät belastningstesta batterierna på nytt. Han fick samma besked som i Tyskland. Därefter åkte han till Biltema och reklamerade batterierna. Biltema ville kontrollmäta batterierna och skulle återkomma. Biltema ringde 2018-12-16 och sa att de laddat och kontrollmätt och att batterierna var bra. Han hämtade batterierna och åkte återigen till Skadeverkstaden AB och bad dem göra om belastningsmätningen och skriva ett intyg. Det visade sig att ett batteri vad dåligt och det andra svagt.

Motiveringen till nämndens beslut
Enligt 16 § konsumentköplagen är en vara felaktig bl.a. om den avviker från vad som har
avtalats eller från vad konsumenten med fog har kunnat förutsätta. Frågan om varan är felaktig
ska enligt 20 § samma lag bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas från
säljaren till köparen. Säljaren ansvarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt (s.k.
ursprungliga fel), även om felen visar sig först senare. Det är den som påstår att en vara är
felaktig som har att bevisa detta. För att Bengt Svenssons krav ska kunna bifallas krävs alltså att
han kan bevisa att den vara han köpt från Biltema varit felaktig i konsumentköplagens mening.
Bengt Svensson har gjort gällande att de två treåriga batterierna plötsligt laddat ur samt att ett
belastningstest visat att ”de var slut”. Han reklamerade med hänvisning till den fyraåriga
garantin. Bolaget har invänt att det inte rör sig om ett ursprungligt fel utan att den uppkomna
situationen är ett resultat av att Bengt Svensson använt fel batterityp till den aktuella husbilen
med solceller. Det saknas oberoende utredning till stöd för Bengt Svenssons påstående att felet
är ursprungligt. Mot denna bakgrund har han inte, mot bolagets bestridande, visat att batterierna
har ett ursprungligt fel och hans krav på hävning ska därför avslås.
 
F

F.d. 54759

Guest
Jag vill helt instämma i detta! Biltemas batteri (95Ah) har identiska data och samma utformning utom färgen som Vartas motsvarande batteri! Om jag förstått det rätt (som andra har påpekat) så kan AGM-batterier användas både till förbrukning och som startbatteri. Sen finns det säkert skillnader på olika AGM-batterier att vissa är mer anpassade för förbrukning och vice versa som startbatteri. A och O borde vara att ha tillräcklig kapacitet och inte djupurladda så håller de längre. Se till att bryta strömmen helt till batterierna vid vinterförvaring och att de är fulladdade. Då tål AGM-batterier också kyla bättre än de flesta andra batterityper. Jag har installerat solpaneler och har 2x95Ah batterier. När jag köpte husvagnen satt ett helt nytt 95Ah Varta AGM i vagnen och jag har kompletterat med ett nytt Biltema 95Ah AGM. De har exakt samma specifikation och utseendet är identiskt utom färgen. Det ska ju vara viktigt att ha identiska och lika gamla batterier i en batteribank. Får se hur det går!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag vill helt instämma i detta! Biltemas batteri (95Ah) har identiska data och samma utformning utom färgen som Vartas motsvarande batteri! Om jag förstått det rätt (som andra har påpekat) så kan AGM-batterier användas både till förbrukning och som startbatteri. Sen finns det säkert skillnader på olika AGM-batterier att vissa är mer anpassade för förbrukning och vice versa som startbatteri. A och O borde vara att ha tillräcklig kapacitet och inte djupurladda så håller de längre. Se till att bryta strömmen helt till batterierna vid vinterförvaring och att de är fulladdade. Då tål AGM-batterier också kyla bättre än de flesta andra batterityper. Jag har installerat solpaneler och har 2x95Ah batterier. När jag köpte husvagnen satt ett helt nytt 95Ah Varta AGM i vagnen och jag har kompletterat med ett nytt Biltema 95Ah AGM. De har exakt samma specifikation och utseendet är identiskt utom färgen. Det ska ju vara viktigt att ha identiska och lika gamla batterier i en batteribank. Får se hur det går!
Helt rätt i att man skall koppla bort batteriena, ett tillägg dock är är batteriet friskt och laddat så klarar dom lätt ett år utan att laddas ur oavsett vilket typ av bly det är.

Sedan har vi ingen susning om Biltemas batteri och Varta är likadana annat än att plastlådan har samma mått, även om om Varta tillverkat batterierna åt Biltema så kan det mycket väl vara ett annat batteri.
Den specifikation som vi ser är inte den som batteriet beställs eller tillverkas efter.

Sedan så nämner Biltema att batterierna ej var avsedd för solceller, det är knappast det intressanta utan det är mera hur dom använts men tyvärr för Biltema så finns det ingen funktion(typ BMS) i batteriet som registrerar hur dom nyttjats och där ligger nog anledningen till att dom säckat.

Jämför däck, alla är mer eller mindre runda och har samma storlek men det är allt vi ser om vi inte testar dom, eller plåten i skärmen på två olika bilar.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
En båt o husbil är i elsammanhang tämligen lika. Vanligast i båtar används gel-batterier till förbrukning. Kallas r ex marinbatteri eller fritidsbatteri. Rimliga i pris.
I husbil behöver batterier inte vara tippsäkra såsom AGM
Köp batterier o annan elutrustnin i marinbutiker t ex Hjertmans, Sea&Sea m fl..
Ofta rea nu på hösten.
 
Toppen