• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bilstereo till ny husbil

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Den 12/4 ska vi hämta ut vår nya husbil (Sunlight T64). Men den levereras utan stereo, har någon ett bra tips vad man ska köpa? vill gärna ha bluetooth, verkar bra med hansfree, funkar det bra? Har Iphone så den bör vara anpassad för Iphone/Ipad.
Tips och synpunkter tas emot med tacksamhet.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Vill du ha med skärm ? dubbel DIN (dubbla normala höjden) ?

Peter :)
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: bilstereo till ny husbil

Jag antar att det finns plats för dubbel DIN, men det är inte nödvändigt, vill ha en stereo med bra ljud, bluetooth och är kompatibel med Iphone så jag kan använda handsfree. ( om det funkar bra)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Pioneer FH-X700 har allt du vill, snygg till ett bra pris. Dessutom variabel färg så det matchar instrumenteringen. Dock inte skärm vilket du inte har användning av om du inte ska ha en backkamera kopplad.

Peter :)
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: bilstereo till ny husbil

Kan dom här vara något ?
Pioneer DEH-4500BT

JVC KD-X250BTEN
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: bilstereo till ny husbil

Pioneer FH-X700 har allt du vill, snygg till ett bra pris. Dessutom variabel färg så det matchar instrumenteringen. Dock inte skärm vilket du inte har användning av om du inte ska ha en backkamera kopplad.

Peter :)
Ok den verkar ju bra. Funkar det bra att prata via bluetooth? har testat en massa olika som man hänger på örat, men det är bara leksaker tycker jag.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Om blåtand och dess funktion är en av viktiga bitarna i ett stereo val...
Så är en enhet med möjlighet till separat mic, av god kvalitet, mer intressant än enheten...

Mjukvaran i "radion", dessa blir mer & mer lika varann oavsett tillverkare.

Jag köpte förra året en stereo med avtagbar front som blir en 7"skärm, wifi, /"Padda",GPS,
separat mic med bra blåtand, ok men inte bäst möjlighet att styra slutsteg slutsteg etc.
Tar jag med mig 7", finns radion med liten display, och möjlighet till normal stereo funktion kvar... Rätt smurt.

För strax uner 3000Kr.

Mvh. Magnus
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: bilstereo till ny husbil

Om blåtand och dess funktion är en av viktiga bitarna i ett stereo val...
Så är en enhet med möjlighet till separat mic, av god kvalitet, mer intressant än enheten...

Mjukvaran i "radion", dessa blir mer & mer lika varann oavsett tillverkare.

Jag köpte förra året en stereo med avtagbar front som blir en 7"skärm, wifi, /"Padda",GPS,
separat mic med bra blåtand, ok men inte bäst möjlighet att styra slutsteg slutsteg etc.
Tar jag med mig 7", finns radion med liten display, och möjlighet till normal stereo funktion kvar... Rätt smurt.
För strax uner 3000Kr.

Mvh. Magnus
Verkar rätt ok, vad heter stereon? och var köpte du den? Jag tänker inte koppla några slutsteg så den funkar nog för mig.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Alla hittills uppräknade har separat mic (i princip standard på alla utom Kenwood KDC-BT32).

Peter :)
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: bilstereo till ny husbil

Tack för alla svar, nu är det bara och åka runt och känna, klämma och lyssna innan jag bestämmer mig.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Ok den verkar ju bra. Funkar det bra att prata via bluetooth? har testat en massa olika som man hänger på örat, men det är bara leksaker tycker jag.

Separat mic medföljer, lämplig installation högst upp på A-stolpen alt. ovanför backspegeln.
Vi har monterat några FX700:a på jobbet, funkar klockrent. Pioneer och Kenwood använder integrerade Parrot blåtandsmoduler (samma som BWW, MB, Audi etc) fungerar mycket bra.

Den typen som Magnus tipsar om ser vi bara när kunder kommer in och har problem, tyvärr så är det lite lotteri vad det gäller kvalitén. Mig veterligen finns det ingen som reparerar dom oavsett vad garantin säger (därav att dom kommer in till oss).
Tyvärr, låter det för bra för att vara sant så är det oftast det.

Peter (Nyss hemkommen från Elmia, tyvärr jobbat så jag har inte sett något annat än vår monter). :)
 

Bilagor

  • elmia1.jpg
    elmia1.jpg
    1,8 MB · Visningar: 17

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Den har vi sålt drivvis av, ingen har sagt något negativt om den.
Det är en fjolårsmodell, fast i detta fall är det bra. Efterföljaren saknar en hel del av vad den som du köpte har. Ett klipp :msn_thumbup::msn_thumbup:

Peter :)
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Den har vi sålt drivvis av, ingen har sagt något negativt om den.
Det är en fjolårsmodell, fast i detta fall är det bra. Efterföljaren saknar en hel del av vad den som du köpte har. Ett klipp :msn_thumbup::msn_thumbup:

Peter :)

Peter vilken antenn rekomederar du? I min husbil ligger antennen löst inne i instrumentbrädan vilket resulterar i dålig antennkontakt.
Har du något tips ?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

Peter vilken antenn rekomederar du? I min husbil ligger antennen löst inne i instrumentbrädan vilket resulterar i dålig antennkontakt.
Har du något tips ?

Blaupunkt har en fönsterantenn som fungerar bra. Används då det inte går eller är lämpligt med en extern antenn. Den är aktiv så den ska ha ström från t.ex remotekabeln på stereon eller annan tändningsspänning.

Peter :)
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: bilstereo till ny husbil

En liten tilläggsfråga, det var med en liten usb "grej" ska väl vara till bluetooth antar jag, instruktionsboken visar att man kan sätta den på den bakre usb kontakten. Men måste den vara framme eller kan man gömma den bakom stereon och den funkar ändå?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: bilstereo till ny husbil

En liten tilläggsfråga, det var med en liten usb "grej" ska väl vara till bluetooth antar jag, instruktionsboken visar att man kan sätta den på den bakre usb kontakten. Men måste den vara framme eller kan man gömma den bakom stereon och den funkar ändå?

Jo, det är blåtandsadaptern (lös modul på KD-R731).
Du kan sätta den i vilken USB port du vill, det vanligaste är den bakre men en del vill ha USB uttaget i handskfacket och ha ett USB minne eller en hårddisk där. Du kan gömma in blåtandsadaptern bakom stereon om du vill.

Peter :)
 

ulla.lestander

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Lomma
HBK-Nr
8504
Medlemskap
2021
Sv: bilstereo till ny husbil

Pioneer AVIC-F940 BT köpte vi till vår nya bil med backkamera och GPS inkluderad. Även telefon. Är ej nöjd med mikrofonen. Mottagaren klagar på bakgrundsljud under färd trots att bilen är väldigt tyst. Micen på A-stolpen.
Displayen mörknar efter motorstart vid autoläge. Har inte varit i kontakt med åf ännu. :wideeyed:

Har någon erfarenhet av denna?
 
Toppen