• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilnycklar

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
För mig är tolkningen permanent att nyckeln ligger där tills ett nödläge uppstår, inte för att frugan vill göra något på ett håll o jag på ett annat. Det torde bli 3 nycklar, eller plocka fram den permanent gömda med jämna mellanrum.
(Jag har själv inte det bekymret då vi har en var)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För mig är tolkningen permanent att nyckeln ligger där tills ett nödläge uppstår, inte för att frugan vill göra något på ett håll o jag på ett annat. Det torde bli 3 nycklar, eller plocka fram den permanent gömda med jämna mellanrum.
(Jag har själv inte det bekymret då vi har en var)

Permanent betyder ju permanent, och inte tillfälligt, så då är vi överens!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bör väl räcka med dörrnyckel och tändningsnyckel permanent gömda? Endast för nödfall.
Just så.

Delar man på sig räcker det ju med en extra bodelsnyckel. Skulle man sen vara ute på en riktig helkväll så båda super bort alla sina nycklar kan man i.a.f. alltid köra med bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Just så.

Delar man på sig räcker det ju med en extra bodelsnyckel. Skulle man sen vara ute på en riktig helkväll så båda super bort alla sina nycklar kan man i.a.f. alltid köra med bilen.

Nu är jag inte med, om båda slarvar bort sina nycklar behöver du väl en tändningsnyckel också?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja och extranyckeln till tändningen har du ju gömt under bilen :) . Om man delar på sig behöver man ju oftast bara varsin bodelsnyckel.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Blev kanske rörigt det här.
En tar med sig den vanliga startnyckeln och en uppsättning bodelsnycklar som vanligt. Den andra tar bara en uppsättning bodelsnycklar. Reservstartnyckeln låter man vara gömd.
Båda kan då komma och gå som dom vill till bilen. Köra den gör man ju normalt tillsammans eller planerat.
Skulle startnyckeln slarvas bort så finns då reserven gömd att plocka fram så man i alla fall kan köra.

Som jag nämnde tidigare passar den lösningen inte så bra för den som oroar sig för att någon skall bryta upp bilen, tjuvkoppla den och åka iväg. Försäkringsbolaget kanske vill se extranyckeln och den sitter då kvar gömd i den stulna bilen.
Risken är ju snudd på obefintlig men ändå.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är nog lättare för en som ser dej pyssla med någonting innan du går därifrån...
Men i övrigt så fungerar det nog bra
Den har legat orörd på samma plats jag la den när jag köpte bilen för 6år sedan.
Men det känns jäkligt bra att veta att skulle man tappa nyckeln är man inte strandsatt....
 
Toppen