• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilnycklar

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej!
Är inne på olika försäkringar , när det gäller bilnycklar , om försäkringen ska gälla vid stöld av husbil får inte reservnyckel vara gömd i anslutning till husbilen .
Hur gör ni med reservnyckel när ni är på resande fot .
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nej precis..o om nån har tre nycklar?
En själv, hustrun en o älskarinnan en?
Varning.. se upp om er man börjar beställa misstänkt många reservnycklar!
.
.
Ett annat svar, tänk vad livet var lätt på Hasse Alfredsson tid.. o han hade svar på alla livets frågor. Han sa ...göm i madrassen o för säkerhets skull har jag låst in madrassen i bankvalvet.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag har ena, hustrun den andra, simple as that!
Det är också bra att man har med sig varsin - utifall att någon klåfingrad person "råkat" få med sig en av nycklarna.
Vi delar alltid upp nycklar vid längre resor från hemmet, även med personbil.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 7 bra idé..men kan ändå uppstå komplicerade situationer... ex man är i Holland.. stängda affärer söndagar. Ni har varit inne i en större livsmedelsbutik.. kommer ut precis när de stänger på lördagen o öpnnar inte förrän måndag.
VAR är bilnyckeln! Ropar du.... förlagt den nånstans i affären! Stängt.... Du har nästan allt i husbilen..kommer inte in.i husbilen ... då är det väldigt mycket bättre att på något sätt ha tillgång till ytterligare en nyckel....
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
...då är det väldigt mycket bättre att på något sätt ha tillgång till ytterligare en nyckel....
Svårt dilemma, när man är själv.

Har sett att det finns boxar som man kan fästa och lägga nyckel i. Detta strider som, som redan lyfts, mot försäkringsvillkoren.
När jag åker (längre resor, +20mil) själv (personbil) tar jag med mig båda nycklarna, ena i jackan - den andra i byxfickan.
Har jag ingen jacka - får jag ha dem i varsin byxficka, eller väska...

Ingen superlösning, men det fungerar. / Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
En sån här skruvad på ett bra dolt ställe under bilen kan fungera att lägga nödnycklarna i.
Funkar kanske bäst för oss som är mer oroliga för det opraktiska med att drälla bort nycklarna än att någon skall få för sig att bryta upp bilen, tjuvkoppla den och sticka iväg.


1620042374935.png
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg 10.... varnar för övertro på säkerhetsskåp... jag fick inbrott i Italien..i Toyota... de bräckte upp det lilla kassaskåpet... väl bultat i golvet! Tog pengar i skåpet..för övrigt bara lite ' finare ' kläder. Jag litade på kassaskåpet...men nej nej. Nu har jag låtit svetsa o förstärka med 5 mm plåt så nu ska det mycket till för att komma in. Obs mitt skåp var inget lågpris.. betalade ca 3000 kr för det. För övrigt Folksam ställde upp på ett perfekt sätt.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
En sån här skruvad på ett bra dolt ställe under bilen kan fungera att lägga nödnycklarna i.
Funkar kanske bäst för oss som är mer oroliga för det opraktiska med att drälla bort nycklarna än att någon skall få för sig att bryta upp bilen, tjuvkoppla den och sticka iväg.


Visa bilaga 209611
Själv tror jag att jag tappar skruvmejseln före nycklarna...
Men med ett par blindkablar är det en bra maskering
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det är stor risk att lägga hemnycklar i bilen, tjuvarna vet ju direkt var dom passar
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns många gömställen utvändigt på en husbil som går att nå utan allt för stor insats.
Vågar nog sätta en 1000 lapp på att ni inte hittar reserv nyckeln som är placerad på min gamla husbil....
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det finns många gömställen utvändigt på en husbil som går att nå utan allt för stor insats.
Vågar nog sätta en 1000 lapp på att ni inte hittar reserv nyckeln som är placerad på min gamla husbil....
Det är nog lättare för en som ser dej pyssla med någonting innan du går därifrån...
Men i övrigt så fungerar det nog bra
 
Toppen