• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billigt från Kina

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Hej sonic om jag nu köper en pump från kina och koplar den till gråvatten tanken och pumpar ut vattnet på vägen när jag kör i vilket land gör jag mest skada ,, bara en tanke ej genom förd än mvh håkan:rolleyes:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Suck...det var precis vad jag misstänkte...billigt...gratis är ledordet.
kosta vad det vill i slutänden...

Att reflektera är ju relativt enkelt men att gå därifrån till handling är svårare.
Jag erkänner att jag är beroende av prylar som är tillverkade i Kina och jag anstränger mig (tyvärr) inte speciellt mycket för att ta reda på hur saker tillverkas, av vem och hur miljön påverkas.
Så länge inte någon annan aktivt talar om för mig att en specifik produkt eller tillverkare är rent vidrig så blir det bara priset och kvaliteten som avgör köp. Tyvärr.

Så, vad konkret gör du själv för att undvika Kinatillverkade prylar?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billigt från Kina

Vem vet, kanske man kan påverka omvärlden att sluta upp med kol- och kärnkraft och bygga fler vindsnurror?
Det skapar fler arbetstillfällen och betalar sig redan efter 25 år.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Billigt från Kina

Om man skulle undvika att köpa Kina-tillverkade produkter så skulle det tyvärr inte bli så mycket över. Att köpa varor tillverkade i Korea, Taiwan, Filippinerna eller andra u-länder är ju att likställa med Kina-tillverkat & då blir det ännu mindre kvar av de varor vi konsumerar att köpa. "Vattenstinna" kycklingar från Danmark & kött från oetisk djurhållning inom EU bör man i så fall också bojkotta. Kontentan blir i så fall dyr mat, ingen TV, inga bilar, ingen bensin eller diesel, ingen telefoni eller dator, ja listan skulle bli lång. Det som skulle vara kvar var svindyra Svensk-producerade varor som gemene man inte skulle ha råd att köpa & alla fick gå eller cykla. M.a.o. tillbaka till 1800-talet, en utveckling som jag är övertygad om ingen Svensk önskar. Om man skall prata om kvalitet så är det mesta av kameror, hemelektronik & mängder av varor av välrennomerade märken tillverkade i just dessa länder. Att kunna köpa svensk-producerat kött är dessvärre inte alla svenskar förunnat pga priset & då blir maten en klassfråga, kött till dom rika & salt sill till dom fattiga. Ja, problemet är komplext & svårlöst. Jag befarar att det nog är bra som det är. Detta är tankar som jag haft ganska länge & det känns bra att ha kunnat "lasta av sig" lite grann idag.

Bennie

Bennie
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Hej sonic om jag nu köper en pump från kina och koplar den till gråvatten tanken och pumpar ut vattnet på vägen när jag kör i vilket land gör jag mest skada ,, bara en tanke ej genom förd än mvh håkan:rolleyes:

Ja eftersom det är du som köpt pumpen och pumpar ut vattnet....så hoppas jag att du själv förstår och kan svara utan att himla på ögonen :D
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Att reflektera är ju relativt enkelt men att gå därifrån till handling är svårare.
Jag erkänner att jag är beroende av prylar som är tillverkade i Kina och jag anstränger mig (tyvärr) inte speciellt mycket för att ta reda på hur saker tillverkas, av vem och hur miljön påverkas.
Så länge inte någon annan aktivt talar om för mig att en specifik produkt eller tillverkare är rent vidrig så blir det bara priset och kvaliteten som avgör köp. Tyvärr.

Så, vad konkret gör du själv för att undvika Kinatillverkade prylar?

Du är ju inte ensam i klubben...rubriken " Billigt från Kina" triggar nog en hel del att titta vad det handlar om. Ja har köpt produkter från Kina men skall sluta promt med det för att jag har fått kännedom allt som produceras där sker med smutsig kolkraft och det är jag inte intresserad att stödja om jag kan låta bli.
Ja vet att det är otroligt svårt att leva som man lär...men försöker man inte så är slaget förlorat.
Det som är tråkigt är att många gör som strutsen...
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Det allra största "miljöbrottet" är väl i så fall att starta husbilen.

Om starten av husbilen är ett miljöbrott eller inte beror ju på alternativet. Vi skulle kanske åkt långt bort med flyg flera gånger varje år om vi inte åkte husbil. Med det perspektivet är vår husbil en stor miljöbesparing:) Jag kanske kan få del av det nya miljöbidraget för min husbil:)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Det spelar ingen roll om vi handlar på Ebay eller inte, mycket av det vi köper på hemmaplan är tillverkat i Kina, inte enbart elektronik.

Får en känsla av ålderdomlig uppgivenhet...spelar ingen roll...osv.
Skall vi åtminstånde göra ett försök trots åldern...
Tanken kan vara värd lika mycket som handlingen.
Det vi köper kan ju enkel kollas varifrån det kommer. Men bryr man sig inte...
Jag kommer inte sluta att köra husbil...där går absoluta gränsen.;)
Lite för enkelt argument som ofta dyker upp ibland när vi diskutererar lite miljö och samvetsfrågor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Billigt från Kina

Du kan ha rätt...men jag tror du har fel.
Plånboken styr nog...och det är mänskligt...men kanske inte är rätt beslut i förlängningen.
Ja är ingen miljömupp men anser att jag själv kan besluta att göra ett val.
Nämn någon produkt som du inte kan köpa från något annat ställe än Kina ?
Intressant att veta.
--------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen, jag förstår knappt din fråga.

Om vi talar om en färdig produkt så finns det säkert många alternativ på en del saker, men även innehållet i dem består ju till största del av kinaprodukter.

Om vi skall undvika kinaprodukter inne i saker så finns det väl knappt något som vi inte får sluta med.
Flygplan, bilar, alla maskiner, TV, datorer............ ja troligen allt, utom några gamla sågar, yxor och en gammal gjuten järnspisel finns det nog Kinadelar i.
Men med det går det nog att överleva med............. Men jag vet inte om det blir så kul i längden.

Mv.h. Jankro.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Att du inte förstår frågan fullt ut...kan jag inte göra så mycket åt.
Du har ju gjort en djuplodande analys av läget...och den stämmer säkert till vissa delar. Vi kan nog inte öveleva utan kinapryttlar verkar det som.
De kanske kommer en dag då de lämnat kolstadiet...men det är ju i framtiden...
Och den verkar inte tillhöra oss som lever i nuet :D
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Billigt från Kina

Största delen av kycklingköttet, fileerna osv kommer också från Kina, samr mer och mer av maten vi äter....

Jyrki
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Det är ju tyvärr inte bara kina som använder kol som energikälla. Det går om man skall undvika kolkraft inte heller att köpa produkter från länder som tyskland, polen, danmark japan, australien, canada ryssland och usa. När våra kraftverk inte ligger på topp får vi ibland dansk och tysk kolkraft på våra nät. Undrar var prylarna skall komma ifrån?
Husbilar lär ju bli svårt att hitta men det är klart franska bilar har ju 50% kärnkraft så de är ju helt rena. Ivarjefall till 50% :)
 
Toppen