• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billigt från Kina

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Vill inte lägga någon politisk vinkling på inlägget... Men jag reflekterar över att intresset är MYCKET stort bland medlemmar att köpa billigt via E-bay och Kina.
Har gjort det själv ...men man lär sig med tiden....
Erfarenhet kallas det visst...
Alllt och då menar jag ALLT som kommer från Kina , är tillverkat med billig kolkraft...vad innebär det ? jo en kraftig' kraftig påverkan på miljön, som vi är väldigd intresserade att påverka genom billiga inköp...eller.
Har jag rätt eller fel ? Intressant att få många synpunkter...
Betyder det nada...eller är gråvatten- tömmning viktigare ?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Så det är bara att tuta på .... Utan att reflektera. Nästa generation tar notan ...
Är det så man bör tänka... Eller betala lite extra för att slippa beroendet.
Eller...?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Billigt från Kina

Hejsan, instämmer med knarrevik. Vi köper ju inte billiga kinesiska plagiat av produkter, utan vi köper ju samma produkt direkt från Kina med kanske en mellanhand i stället för kanske tre giriga europeiska mellanhänder som trissar upp priset hur många gånger som helst.

M.v.h. JANKRO.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Vi lever idag i en globaliserad värld där mycket av vad vi köper gjörs långt borta. Denna utveckling har vi sett och njutit av under minst 30 år. Att vi skulle gå tillbaka till ett samhälle där det mesta tillverkas lokalt eller till och med i europa är nog litet av en utopi. Vi tillverkar helt enkelt inte allt vi vill använda ens i europa och priset skulle bli ett mycket högre än det vi vant oss vid. Hur många skulle vilja gå tillbaka till den standard vi hade på 50 och 60 talet.
Då fanns inga husbilarn och husvagnarna var hemmasnickradeni Tenhult. De som vill leva på det viset får nog flytta till nordkorea och bli kompisarnmed Kim. Vi andra får gilla läget och annpassa oss till att varaben del av en global ekonomi.
(Kul lördagstråd på gång här. Gissar att Jappe vaknar till snart ) :):):)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Billigt från Kina

Så det är bara att tuta på .... Utan att reflektera. Nästa generation tar notan ...
Är det så man bör tänka... Eller betala lite extra för att slippa beroendet.
Eller...?
---------------------------------------------------------------------------------

Betala extra för att slippa beroendet är inte så lätt.

Valet är väl i så fall inte handla den produkten alls för det finns inga andra tillverkare.

M.v.h. JANKRO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Billigt från Kina

Visst kan vi reflektera men så länge det inte finns alternativ fortsätter vi att handla kinatillverkat.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Jag anser att alla som har ett intresse av att påverka o i den mån man kan...
har en möjlighet att göra ett val. I butiken kan du välja att köpa vattenstinna billiga kycklinfileer som smakar skit redan på tallriken eller en kyckling med bättre kvalitet som är uppfödd på ett anständigt sätt...valet är alltid ditt.
Sen kan man ju göra det enkelt att dra skynket för synen... Ingen ser mig...eller.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

---------------------------------------------------------------------------------

Betala extra för att slippa beroendet är inte så lätt.

Valet är väl i så fall inte handla den produkten alls för det finns inga andra tillverkare.

M.v.h. JANKRO.

Du kan ha rätt...men jag tror du har fel.
Plånboken styr nog...och det är mänskligt...men kanske inte är rätt beslut i förlängningen.
Ja är ingen miljömupp men anser att jag själv kan besluta att göra ett val.
Nämn någon produkt som du inte kan köpa från något annat ställe än Kina ?
Intressant att veta.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Det är lätt att bli nostalgisk och tycka att allt var bättre förr när det mesta kom från granngården eller grannstaden men vi glömmer så lätt att vi inte alls levde på samma nivå då som nu. De flesta hade jobb som betalades så dåligt att de inte kunde konsumera som vi gör idag. Hur många skulle ha en mobiltelefon eller klösplatta om de kostade 30 tusen? Vi vill leva som vi gör idag och sedan lyxa till det litet med samvetsköp när vi tycker vi har råd. Till vardax konsumerar vi allt vi tycker vi behövet. Man bör nog erkänna att man inte är så duktig alltid :)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Att man skall värna om miljön är väl ok men till syvende och sist är det plånboken som styr.
Olle.

Ja du...då är det så att bara de med stinna plöskor bör värna om miljön.
Var går den gränsen....vid pensionsnivån eller där samvetet tar vid ?
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Det är inte bara en miljöfråga utan också en moralfråga. Den globala ekonomin utnyttjar låg lönejobb och vi som köpet prylarna lever bra och billigt på andras arbete. Jag tror att man skall erkänna detta för sig själv men att det idag bara är att spela med. Det finns inget alternativ förutom Nordkorea och dit vill jag inte.:)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Det är inte bara en miljöfråga utan också en moralfråga. Den globala ekonomin utnyttjar låg lönejobb och vi som köpet prylarna lever bra och billigt på andras arbete. Jag tror att man skall erkänna detta för sig själv men att det idag bara är att spela med. Det finns inget alternativ förutom Nordkorea och dit vill jag inte.:)

Intressant att du jämför allternativet med Nordkorea ....att försöka, jag är försiktig när jag säger FÖRSÖKA....det gör ju valet så mycket enklare....om nu inte mammon styr...eller prioritering.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

Jag har köpt några saker från Kina via Ebay.
t.ex. Led-lampor och en Tracer solpanelsregulator.

På vilket sätt påverkade det miljön värre än om jag köpt dessa hos Kama fritid?

Det enda som skulle hjälpt vara att köpa närproducerat som i ditt exemplet med kycklingfilé.
Men dessa komponenter tillverkas inte i Sverige eller övriga Europa.

Om vi nu skall ta mer hänsyn till miljön så är det nog andra saker som kan göra mer nytta, tänker då på mat.

Mina fritidssysselsättningar tenderar att vara ganska "plågsamma" för miljön.
Så vem av oss avstår först Sonic?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Billigt från Kina

När samvetet vaknar till får man nog erkänna att man inte alltid lever som man borde göra. Tyvärr har jag nog både rymligt miljö samvete och moral när handlar mat och prylar utan att tänka på vem som tillverkat dem eller på deras levnadsvilkor. Att sedan också ta miljöpåverkan in i beslutsmodellen när man står där med sin kundvagn vid kassan måste jag nog tyvärr erkänna att jag inte alltid gör. Får nog döva samvetet med en slant till greenpeace och läkare utan gränser så samvetet somnar till en stund igen:) Hårt att erkänna att man inte är ofelbar ibland. Tur det finns avlatsbrev:)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Billigt från Kina

Jag har köpt några saker från Kina via Ebay.
t.ex. Led-lampor och en Tracer solpanelsregulator.

Mina fritidssysselsättningar tenderar att vara ganska "plågsamma" för miljön.
Så vem av oss avstår först Sonic?

Jag vet, jag vet...jag är ingen ängel när det gäller påverkan på miljön..
Vi är alla kolsupare...
Född på 50 - talet och van sen barnsben att det är bara är att ta för sig...
Miljötänket har legat djupt begravet....det har ju varit sååå mycket ,man behöver för att existera, bil, ,husbil, paddor, laptops etc, etc. jag har nog bidragit till stacken...men det hindrar nog inte mig att känna efter och att tycka till då jag har 5 barnbarn som också skall kunna ta för sig...;)
 
Toppen