• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billiga vinterdäck från Kina

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jappe, vad är det du vill uppnå med vinterdäck på sommaren? Högt däckslitage. dåliga bromsegenskaper eller är det något annat som alla vi andra har missat? :D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Det är väll bara o testa kina däcken men se till att du har reservdäcket i ordning

Jag ser helst att någon annan testar den sortens däck åt mig! :D

Den här frågeställningen är rent hypotetisk; jag har bestämt mig för att köpa Michelin nästa gång det är dags och jag brukar byta i god tid! Men kommer det fram intressanta synpunkter på kinesiska vinterdäck i den här tråden så jag beredd att ompröva min ståndpunkt! Jag har köpt däck via Däckonline ett par gånger men har nog tröttnat på deras affärsetik litegrann!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jappe, vad är det du vill uppnå med vinterdäck på sommaren? Högt däckslitage. dåliga bromsegenskaper eller är det något annat som alla vi andra har missat? :D

Naturligtvis är sommardäck på sommaren att föredra och vinterdäck på vintern! Vag jag söker är en god kompromiss så att jag slipper byta däck två gånger varje år!

Ett uttryck rinner upp i min skalle hela tiden när engagerar mig i denna tråd och det är: Never trust a salesman! :D

Jappe
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jag kör Michelin Agilis (obs! Inte XC-Camping som är ett gammalt däck!) på sommaren och Nokian Hakka på vintern, jag tycker det är en utmärkt kombination. :)
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Det kanske finns däck till din lastbil som du kan köra på hela året, det finns i alla fall till dom riktiga lastbilarna.
De flesta fjärrbilar kör på samma däck året om, däcken som används har en slitbana där de första 50 procenten består av mjukare gummiblandning för vinterkörning, den sista halvan är av hårdare blandning för sommarbruk.

Du får leta efter dessa däck, enda nackdelen eller kanske fördel, är att du måste köra ca 10 tusen mil om året och montera nya däck i november varje år.

Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Låter inget vidare, tycker jag! För att det ska kunna fungera väl så bör ju åkerierna ha något slags avtal med vädergudarna så att inte vädret får för sig att vintern ska bli lite längre än normalt exempelvis! Eftersom sådana avtal nog är svåra att uppfylla så låter det lite chansartat, minst sagt!

Är det därför det är så många avåkningar med tradare vissa tider på året när vädergudarna inte vill spela med?

Jappe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Ett sätt är ju att köpa dessa däcken och göra ett litet bromsprov i väta även om det inte går fort , barnen kanske behöver nya gungor på lekplatsen ;) .

Satt ett par på en Audi jag köpte och dom var hala när det var blött ute och detta utan det gick fort .
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Om du tycker det är chansartat med dessa däck, kanske du skulle tänka om vad det gäller kinesiska vinterdäck året om.:swoon:

Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

En branschhemlighet avslöjad som förklarar div. "oförklarliga" olyckor med tradare de senaste åren!

(Anfall är bästa försvar! :wink:)

Jappe
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Min mammas moster har berättat för mej att de flesta oförklarliga lastbilsolycker orsakas av gamla ryska o polska lastbilar med kinesiska vinterdäck.:twitcy:
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Raljans är inte främmande för mig men det här med dubbla årstidsfunktioner i lastbilsdäcken tycker jag låter lite kusligt. Det var bra att det blev avslöjat så att vi kan vara extra försiktiga vissa tider på året under vissa väderbetingelser.

Fast, stämmer det verkligen, eller är det något du har hittat på? Jag tycker det borde vara svårt att träffa rätt med sådana däck varje år! Vet Polisen om detta. Så slöa som dom är nuförtiden så kanske dom är okunniga om dessa märkliga däck!

Jag ringde Polisen en gång om liknande eventuella trafikbrott och det svar jag fick var att de gärna skulle ingripa men resursbrist hindrade dom från att göra så!

Jappe
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jappe.
Grovt och rejält mönster är ingen garanti för att ett däck fungerar i snö och halka. Ta exempel med däck från den sporten du älskar: Rally. :wink:
Ett tävlingsdäck har grovt mönster och en väldigt mjuk gummiblandning. De har ett grepp på grus som "Svensson" ens kan drömma om! De stannar snabbare på grusväg än ett vanligt däck gör på asfalt.
Däremot är de fullständigt odugliga i vinterväglag!

Det fanns ett test av personbilsdäck mellan Kinesiska Goodride och Nokian Hakka. När Nokian stod still, hade fortfarande Goodride en hastighet av ca 40 km/h. Utgångsfarten var om jag minns rätt, så låg som 50. Underlaget var blöt asfalt. (Reserverar mig för fel i de exakta siffrorna men skillnaden var i det häradet. Minnet är kort)

I övrigt stämmer det Bosse säger angående lastbilsdäck. Om det är mjukt vintergummi kvar, slits det upp ganska snabbt när de blir varmare.

//Lg
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Det mesta stämmer, det är 4-5 år sen jag körde lastbil och då hade vi en fjärrbil som gick 1000 mil i månaden och det monterades däck från Continental med dessa gummiblandningar, om det fungerade bra eller dåligt minns jag inte, det kanske inte blev bra och tillverkningen upphörde.
Jag skall ta reda på mer om detta, har en kompis på Conti och det var också han som sålde däcken.
Återkommer med besked om detta.

Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Här kommer hela tiden inlägg från lastbilschaufförer och fartfantomer om deras erfarenheter av däck hit eller dit.

Min undran är fortfarande om det finns några här som har använt kinesiska vinterdäck året runt på sina husbilar och som är beredda att dela med sig av sina erfarenheter i ämnet!

Jappe
 

kråkekull

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
9462
Medlemskap
2024
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Köpte en bil med kinadäck.
Det som var konstigt med dessa däck jämfört med andra europeiska var följande:
När bilen stod stilla över natten och temperaturen var 5-10 plusgrader, blev däcken flata(även med rätt däcktryck).
Detta förvann först när jag kört någon kilometer och däcken blev varma. När man då även gjort en sväng, så gungade bilen ganska märkbart. Tror att det beror på att dom var ganska hårda och såg plastiga ut.
Kommer dock inte ihåg vad det var för märke, men har aldrig hört eller sett det varken före eller efter.
Har aldrig råkat ut för detta så extremt märkbart med andra däck.

//Jörgen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jappe, jag har en uppsättning fälgar som du kan få köpa till ett vettigt pris, så att du kan ha rätt däck till årstiden, något sådant som allrounddäck som gör allt, finns inte i verkligheten! :wink:
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Återkommer angående gummiblandningar.
Brigdtown hette däcket som hade både vinter o sommargummi, var väldigt populärt för 5-10 år sen, tillverkas inte längre, svårt med nya Eu bestämmelser vad gäller märkning av sommar/vinterdäck.
Det blev också som Jappe trodde, svårt med antalet körda mil.
Måste rulla 14-18 tusen mil för bra funktion.
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Montreal!

I min verklighet finns åretruntdäcken; de måste t.o.m. finnas eftersom jag kör runt en del i Europa under olika väderbetingelser, allt från sommarväglag till isiga och snöiga vägar. Jag har kört på Michelin Agilis, bra däck och jag kör nu på Nokian också bra däck men lite mjuka (mycket gummi, I presume)! Mitt intresse för bra åretruntdäck är genuint och låter sig inte påverkas av olika partsinlagor från folk i däcksbranschen eller folk som gillar att köra fort med personbilar, rallyfjollorna och liknande.

Frågan kvarstår men kan utökas med: Vilka är de bästa åretruntdäcken för husbil?

Jappe
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Vad har ni för miltal på era däck?

Jag körde 4000 mil med Continental originaldäck Camping.

Framdäcken gav upp. Satte bakdäcken fram och köpte nya bak och nu är fram däcken på väg ut efter 7000 mil.

Det är kanske totalt missriktat att använda mjuka vinterdäck i södra Europa , det känns som det tar millimeter av gummit plus alla försämrade egenskaper.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jag brukar bara byta framdäcken när dom är slut och ha kvar bakdäcken på. Framdäcken tycks slitas dubbelt så snabbt som bakdäcken, åtminstone när det gäller Nokian vinterdäck.

Jappe
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen