• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Billiga vinterdäck från Kina

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nu har jag gått och fått en lysande idé igen! Jag körde slut på Michelins åretruntdäck och de var ganska bra fast lite hårda. Sedan köpte jag Nokian vinterdäck och de var väldigt behagliga att köra på men slets ner ganska snabbt tyvärr.

Finns det någon här som kör året runt på billiga Kina-däck! Jag har fått för mig att de borde fungera väldigt bra året runt och det till ett lågt pris! Racerförarna och fartdårarna kommer naturligtvis att varna för sådant tänkande men eftersom jag inte far fram som en skållad vildsugga på vägarna så ser jag ingen anledning att ta deras "klokskap" på allvar!

Någon här som vågar erkänna köp och användning av billiga Kina-däck och som vill meddela sin uppfattning om dem?

Jappe
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jag har för ca 5 år sedan kört en personbil (volvo 360) på kinadäck. Problemet var att de inte var runda utan det blev kraftga vibrationer i bilen vid hastigheter över 100 km/tim.
Lasse
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Hej jag erkänner mig skyldig, jag köpte ifjol 4 nya sommar däck till peronbilen ( Toyota Prius) har kört ca 1000 mil.
Priset på däcken ca 2200 hemkörda av posten.
Montering och Balansering 800.
Inga problem med darr i ratten.
Däckonline
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Fartdårar eller inte, du vill väl gärna kunna få stopp på dina 3,5 ton även när det är blött t.ex. Varför snåla på något som kan vara så livsavgörande? Köra vinterdäck på sommaren, sommardäck på vintern, kinadäck i Sverige?! :confused:. Om man köper rätt däck för ändamålet behöver man kanske inte byta så ofta, och har råd med riktiga däck! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

De kända märkena gör sällan dåliga däck, förutsatt att man köper de däck som är avsedda för årstiden och vår klimatzon. Michelin, Continental m.fl. är ju säkra kort för sommardäck?! :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Tråden börjar kantra redan på ett tidigt stadium när de förnumstiga och kloka fartfantomerna börjar dyka upp på arenan.

Frågan var om någon här har erfarenhet av vinterdäck från Kina med lägre gummiinblandning än de vanliga europeiska vinterdäcken. Jag föreställer mig att lite "hårdare" vinterdäck kan ge bra åretruntegenskaper!

Jappe

PS. Jag har kört på Michelins däck sedan 50-talet och jag vet att de gör superba däck! Några gånger under det senaste halvseklet har jag övergivit Michelin men blivit besviken varje gång (Pirelli, GoodYear) och genast återvänt till Michelin! Här gäller det emellertid vinterdäck för lastbil och det är något helt annat än personbilsdäck! DS.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jag tycker det verkar som om ämnet inte tas på allvar av någon anledning! Här har jag antagligen fått en lysande idé som kan göra livet drägligare för husbilisterna och så får man sådan här konstig respons! Märkligt! Men det är inte lätt att ta täten och försöka få gensvar för nya idéer och tankar så jag skakar av mig "angreppen" och fortsätter med en dåres envishet att ställa frågan:

Har någon här erfarenhet av åretruntkörning med vinterdäck från Kina? Träd fram ur skuggorna och erkänn era försyndelser allom till gagn och båtnad!

Jappe
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Vibrationer i däcken får ofta dyra följdsjukdommar i form av Trasiga Hjullager, Glapp i styrleder. m.m. Vilket gör, att det i långa loppet blir dyrare!

/Malbeck
 
F

F.d. 30106

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Hej Jappe!

Inte för att jag kört på Kinadäck, men har arbetar med däck.
Först o främst vill jag nog rekommendera vinterdäck på vintern
o sommardäck på sommaren.
Däcken är gjorda för helt olika väglag, o uppför sig bäst i det väglag
som dom är avsedda för.
Så kallade åretruntdäck fungerar hyfsatt längre ner i Europa, men här i Norden
är dom egentligen inte bra varken sommar eller vinter.
Kinadäcken har i regel en gummiblandning som inte är lämplig i vårt klimat.
Så mitt råd är att välja ett av dom europeiska fabrikaten.

Med vänlig hälsning, Pelle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Kan vi slippa alla lobbyister nu och återgå till ämnet? Jag har kört buss på slitna sommardäck vintertid på snö och is sedan 1985 så jag vet vad det är för skillnad på sommar- och vinterdäck! :D Jag har även kört en hel del på snö och is längre ner i Europa och jag har aldrig märkt någon skillnad på deras snö och is och vår snö och is här hemmavid!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55319

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Hej
Jag kör med hankook odubbat vinterdäck. Tillverkade i Ungern och väldigt tysta och komfortabla under husbil. Har kört i snömodd och har ej upplevt några problem.Förmånliga i inköp.Har också kört i Syd, och mellaneuropa på vintern.
Kan rekommenderas för normal husbils körning.Har också använt michelin sommardäck,men mera buller.
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jag driver egen bilverkstad o säljer även däck jag tror inte att ett dubbfritt vinter däck mår speciellt bra på sommaren gummit är inte avsett för sommarvärme slitaget ökar markant och med värmen ökar även risken för däckexplotion men om man nu måste köra dubbfritt på sommaren skulle jag inte välja något billigt kina eller öststats däck låt inte snålheten bedra visheten säger man ju
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Jag litar inte riktigt på sådana här partsinlagor! Just det att gummihalten är lägre i dessa däck borde göra dom lämpliga på sommarväg men ändå tillräckligt funktionella i vinterväglag med ett kraftigt mönster!

Jappe
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Det är väll bara o testa kina däcken men se till att du har reservdäcket i ordning
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Billiga vinterdäck från Kina

Hej.
När jag bytte ut mina Pirelli bakdäck (dubbfritt)som gått 5500 mil så ville jag ha ett vinterdäck som var litet hårdare än de vanliga däcken just för att det skulle hålla bättre på sommaren,något bra vinterdäck behöver jag inte,jag har kört bil så länge så snö och is är jag inte rädd för.Dessutom åker jag ner till Spanien i mitten av december och då måste man ha vinterdäck i Tyskland(jag har totalvikt 5200kg) Jag valde en medelväg och köpte Japanska Yokohama,de var samma pris som Continental m.fl.Efter en resa till Spanien är de som nya.ca 800 mil.
Mvh Jan-E.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen